Nova, večja, višja, močnejša dvigala v Luki

Novo dvigalo je težko več kot 1200 ton, dvigne lahko 71 ton težek tovor, visoko je 50 metrov.

Objavljeno
05. april 2017 20.19
Nov žerjav priplul v Koper
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj

Koper - Luka Koper je od danes bogatejša za največje kontejnersko dvigalo, ki obstaja na trgu. S tem in še enim takšnim, ki bo priplulo iz reške ladjedelnice Viktor Lenac prihodnji teden, bodo občuto povečali zmogljivost pretovora kontejnerjev.

Vsako takšno dvigalo stane devet milijonov evrov, z njima bodo po vsej verjetnosti že letos presegli 900.000 kontejnerjev (lani 844.758), prvi pomol ima zdaj uradno zmogljivost 950.000 kontejnerjev. Pomembna pridobitev v Luki Koper bo še eno leto zapored omogočila doseganje rekordnega pretovora, saj bosta poleg obstoječih štirih post-panamax dvigal iz leta 2009 lahko kontejnerje hkrati pretovarjali še dve super post-panamax dvigali.


Doslej so pretovarjali manjše ladje s kapaciteto do 8000 kontejnerjev, poslej bodo tudi take z nosilnostjo 20.000 kontejnerjev TEU. Foto: Jure Eržen/Delo

Najsodobnejše dvigalo je izdelala nemška družba Liebherr na Irskem, sestavili so ga v reški ladjedelnici in se je na nelahko pot po morju odpravilo v torek zvečer. Pred koprsko pristanišče so ga z vlačilci privlekli okoli 14. ure, potem pa ga še več ur počasi prestavljali z barže na tire prvega pomola.

Delo na višini

Nov velikan je težek malo več kot 1200 ton, dvigne lahko 71 ton težak tovor, visok je 50 metrov, roka dvigala pa lahko seže še 70 metrov višje. Žerjavist, ki bo upravljal dvigalo, bo sedel 40 metrov visoko. Sedanja dvigala lahko dvignejo kontejnerje 36 metrov nad pomol in delajo do širine 18 kontejnerjev na ladji. Novi dvigali pa bosta omogočali dvig kontejnerja do 48 metrov visoko (torej tudi v primeru, če so zloženi 11 kontejnerjev nad palubo) in do 24 vrst kontejnerjev v širino. Pogon za premik kontejnerjev je četrtino hitrejši, tehnologija preprečuje nihanje tovora in z laserskim sistemom nadzira varno dvigovanje tovora.

Stometrsko podaljšanje prvega pomola

Pravo povečanje zmogljivosti pristanišča pa bi omogočali še dve takšni dvigali, ki ju bodo lahko dodali po stometrskem podaljšanju prvega pomola. Po prvotnih načrtih so načrtovali dokončanje stometrskega podaljšanje pomola (dodatnih 33 hektarjev skladiščnih površin) do konca leta 2018. Toda že od jeseni lani čakajo na okoljevarstveno soglasje z Arsa.

Andej Vuga nam je na Arsu povedal, da bodo odločbo izdali prihodnji teden. Ni pa mogel povedati, ali bo odločba negativna, pozitivna ali pozitivna s pogoji.

Okoljevarstveno soglasje je najpomembnejši dokument v postopku pridobivanja gradbenega dovoljenja. To mora Luka pridobiti še letos, če želi izkoristiti 36 milijonov evrov že odobrenega kredita Evropske investicijske banke in 11,5 milijona nepovratnih evropskih sredstev.

Postopek izdaje tega soglasja se je podaljšal zaradi pripomb občine Koper. Ko bodo pomol podaljšali in ga opremili s štirimi novimi dvigali, bodo lahko vsako leto pretovorili 1,3 milijona kontejnerjev. To se lahko uresniči v nekaj letih.


Žerjavist, ki bo upravljal novo dvigalo, bo sedel 40 metrov visoko. Foto: Jure Eržen/Delo

V Luki so lani za sedem odstotkov povečali pretovor kontejnerjev, v letošnjih prvih treh mesecih pa dodatno za skoraj devet odstotkov presegajo lanski pretovor. Predsednik uprave Luke Koper Dragomir Matič je povedal, da se prevoz blaga iz pristanišča povečuje hitreje po cestah kot po tirih.

Opažajo pa tudi, da poskušajo severnoevropska pristanišča na različne načine, tudi z lobiranji, doseči omejitev pretoka blaga po južni poti v Evropo. Takšna prizadevanja vplivajo tudi na počasno pripravo gradnje drugega tira.