»Prodaja energetike je nespametna in nedopustna«

Posvet SDE. Opozarjajo na pomanjkanje strateške usmeritve elektrogospodarstva in na nevarnost dviga cen elektrike ob prodaji sektorja.

Objavljeno
11. junij 2014 20.06
Katja Željan, Nova Gorica
Katja Željan, Nova Gorica
Nova Gorica – Danes države EU ne prodajajo svojega sektorja energetike, temveč elektro podjetja postopno podržavljajo, opozarjajo v Sindikatu delavcev dejavnosti energetike (SDE) Slovenije. Hkrati poudarjajo, da bi prodaja slovenske energetike pomenila znižanje kakovosti oskrbe in nevarnost za dvig cen električne energije.

Po besedah predsednika SDE Slovenije Branka Sevčnikarja se je o vse pogostejših namigih, da naj bi država prodala sektor energetike, mogoče prepričati skozi aktivnosti Soda in uprav posameznih energetskih družb. »Tisti, ki prihajajo v slovensko energetiko, želijo kupiti ali dobiti za manj denarja zelo dobra podjetja, zato zahtevajo od upravljavcev, da maksimalno očistijo družbe. Takšno podjetje je potem tudi dober primer za prodajo: gre za model, ki je v Evropi zelo preverjen,« navaja Sevčnikar. Dodaja, da imajo v sindikatu konkretne namige o zmanjševanju števila zaposlenih v panogi: v skupini HSE naj bi jih bilo po nekaterih ugotovitvah kar polovica preveč. Poleg tega še opozarja na pomanjkanje strateških usmeritev elektrogospodarstva. »Mi skozi socialni dialog že dlje časa opozarjamo na to, da se moramo vsi akterji pogovoriti, v kateri smeri se bo energetika razvijala. Zadnji nacionalni energetski program iz leta 2004 je zastarel in ne odraža realnega stanja te dejavnosti. Tudi zato smo prišli do modela, ki udarja po žepu davkoplačevalcev pri subvencioniranju cen električne energije. Na letnem nivoju država za subvencije nameni tudi preko sto milijonov,« pravi predsednik SDE Slovenije. Dodaja še, da že nekaj časa dajejo konkretna opozorila glede dogajanja v skupini HSE, odločitve glede stavke pa zaenkrat še niso sprejeli.

Uroš Blažica, predsednik uprave Elektro Primorske, meni, da je lastništvo pomemben dejavnik v sektorju, ni pa ključen. »Ključni sta strategija oz. vizija lastnika, kam bi peljal slovensko energetiko. Ko bo strategija jasno definirana, bo lažje izpeljati akcijske načrte, znotraj njih pa je treba definirati možnosti vključevanja strateških partnerjev,« je prepričan. Mirjam Božič, direktorica območne gospodarske zbornice za severno Primorsko, medtem opozarja, da se jih finančna kriza kljub padcu prihodkov in dobičkov podjetij v energetiki ni dotaknila. »Dodana vrednost na zaposlenega je daleč najvišja in raste. Gre za panogo, kjer večjih odpuščanj ni, plače pa so nadpovprečne. Zato je energetika eden ključnih elementov za družbeno-ekonomski razvoj,« pravi. Energetika trenutno zaposluje 10.500 ljudi, še 42.000 jih je v njej zaposlenih posredno. Lani je panoga ustvarila več kot 200 milijonov evrov dobička.