Interesno zavezništvo sindikatov

Boj v dobro javne gospodarske infrastrukture v energetiki, na tirih, v luki in na (avto)cestah.

Objavljeno
01. julij 2014 12.10
Posodobljeno
01. julij 2014 12.15
Zavezništvo - združenje sindikatov
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo

Ljubljana – Reprezentativni sindikati energetske, železniške, pristaniške in cestne dejavnosti Slovenije iz treh (od devetih slovenskih) sindikalnih central – Zveze svobodnih sindikatov Slovenije, Alternative in Solidarnosti – so podpisali neformalno in interesno zavezništvo. Prepričani so, da imajo prave odgovore na vprašanja o odnosu do javne gospodarske infrastrukture in o lastninjenju energetike, Slovenskih železnic, Luke Koper in Darsa.

Skupno vsem sindikatom je, da je večinska lastnica podjetij, v katerih delujejo, država. Predsednik Alternative Zdenko Lorber je pojasnil, da se povezujejo dokazano akcijsko močni in sposobni sindikati, ki zagovarjajo delavsko soupravljanje. Zdenko Lorber napoveduje, da ne bodo dopustili, da bi se brez njih odločalo o prihodnosti njihovih podjetij – vsekakor pa ne bodo dopustili zgodb podobnih Mercatorju in Heliosu.

Pri prodaji podjetij pač ne sme biti edino merilo cena, pač pa prihodnost podjetij, delovna mesta in, ker gre za javno gospodarsko infrastrukturo, prihodnost vsega slovenskega gospodarstva. Vztrajali bodo, da bo država ohranila večinske deleže v teh podjetjih s skupaj več kot 10.000 zaposlenimi, saj država ni nujno slab lastnik, le upravljalci so slabi in te je treba zamenjati. Načeloma tudi proti tujemu kapitalu niso, pod pogojem, da ta pripelje nove tehnologije, nove trge in da ohranja število delovnih mest. So skratka proti razprodaji!

V zavezništvu se zavzemajo za tak statut Slovenskega državnega holdinga (SDH), v katerem bo ohranjeno vodilo zakonodajalcev, da imajo svoj vpliv tudi sindikati oziroma zaposleni. V sedanjem statutu SDH so sindikati preveč podrejeni.

Ključno, kar povezuje zaveznike, je lastnina, pravi predsednik sindikata energetikov Branko Sevčnikar, ker brez te ni narodnega bogastva in razvoja. Gospodarska infrastruktura je ključna tudi za tuje vlagatelje, da imajo dober servis, kar jim pomaga pri njihovih odločitvah. V državnih podjetjih je verjetno res marsikaj narobe, a so tu zato ustrezne ustanove, državljani pa morajo imeti ustrezen servis. In v energetiki ga imajo, saj drugače slovenski elektroenergetski servis ne bi bil četrti najboljši v EU.

Osem od desetih podpisnikov zavezništva prihaja s Slovenskih železnic, Zlatko Ratej iz sindikata strojevodij pa pravi, da so SŽ dokaz, da tudi državno podjetje lahko posluje z dobičkom. Zavzemajo se za enovito, integrirano podjetje, ki nudi dobro storitev. "Kjer sta tirnica in kolo skupaj, je dobro, kjer sta v EU ločeni" dejavnosti prevozništva in infrastrukture pa so veliki problemi. Kakšen pa je odnos države do energetike in železnic pa se lepo vidi na 70 kilometrih (notranjske) proge, kjer vlake tudi pet mesecev po žledu še vozijo dieselske lokomotive in mesečno povzročijo SŽ za 1,5 milijona dodatnih stroškov. Železničarji niso proti strateškemu povezovanju, mora pa biti dolgoročno in ob spoštovanju socialnih standardov.

Predsednik Sindikata žerjavistov pomorskih dejavnosti Mladen Jovičič ugotavlja, da so podpisniki zavezništva iz uspešnih podjetij v večinski državni lasti, ki so zaradi slabega vodenja izpostavljena kalkulacijam o prodaji in zapostavljena pri naložbah v infrastrukturo. Gre tudi za močne sindikate, ki znajo izkoristiti vsa dovoljena sredstva. Če moč argumentov ne bo zmagala, bo argument moči, napoveduje Zdenko Lorber.

      *     *     *

Zlatko Ratej:
Z državo nismo nikoli imeli urejenega financiranja; dolgoročne pogodbe sicer so, ni pa financiranja.

Zdenko Lorber:
GZS je že predlagala, od kod denar za gospodarsko infrastrukturo: iz evropskih skladov, iz Evropske investicijske banke in iz javno-zasebnega partnerstva.
Politiki očitno ustreza, da za t.i. II. tir med Divačo in Koprom še ni gradbenega dovoljenja. Odhajajoči minister Samo Omerzel še revizije projektne dokumentacije (da bi ceno z 1,4 milijarde evrov prepolovili) v pol leta ni uspel naročiti.

Mladen Jovičič (na vprašanje Dela, ali je Primorcem kaj žal, ker so nasprotovali slovenskemu logističnemu holdingu med Luko Koper, (Intereuropo) in SŽ?):
Ne. S sedanjim zavezništvom gledajo v prihodnost.

Branko Sevčnikar:
Med zavezniki ni nasprotovanj, temveč absolutno soglasje. (Tudi prvi mož ZSSS Dušan Semolič jih podpira.) Gre pa za ciljno zavezništvo na posameznih projektih.