Jannis Samaras, Kofola: »Naučil se bom slovensko«

Češka Kofola ima z Radensko ambiciozne načrte, v njej vidijo tudi balkansko izhodišče za druge trge.

Objavljeno
19. december 2014 20.36
Vanja Tekavec, gospodarstvo
Vanja Tekavec, gospodarstvo
Ljubljana – »To je naše božično darilo,« je na vprašanje, ali je zadovoljen z nakupom Radenske in doseženo nakupno ceno, na današnji tiskovni konferenci češke Kofole odgovoril njen generalni direktor in solastnik Jannis Samaras.

Skupina Kofola je eden največjih proizvajalcev brezalkoholnih pijač v srednji in vzhodni Evropi. Proizvaja sokove, sirupe, naravno izvirsko vodo itn, med njenimi najbolj prepoznavnimi pijačami pa je istoimenski napitek Kofola kot češki odgovor iz začetka šestdesetih let na takrat imperialistično Coca Colo. Skupina proizvaja v sedmih proizvodnih obratih na Češkem, Poljskem, Slovaškem in v Rusiji, in ko bo transakcija z Radensko pod streho, še v Sloveniji.

»Radenska je manjkala v našem portfelju in upamo, da bomo njeno dediščino razširili na vse trge, ki obkrožajo Slovenijo. Naši načrti z Radensko so dolgoročni. Upamo, da bomo delali veliko let, mnogo generacij, ne le nekaj let,« je danes poudaril Jannis Samaras. Mineralne in naravne izvirske vode zdaj predstavljajo 10 odstotkov prihodkov Kofole, glavni cilj bodočega lastnika Radenske pa je osvojiti čim večji kos trga v sosednjih državah, zlasti v nekdanji Jugoslaviji, kjer Kofola zdaj s svojimi izdelki ni prisotna. »Želimo si, da bi postala Slovenija balkansko izhodišče za druge jugoslovanske trge,« je povedal Samaras.

Večjih sprememb v poslovanju Radenske Samaras za zdaj ne napoveduje, izrazil pa je upanje, da bodo s povečanjem tržnega deleža povečali tudi število zaposlenih v Radencih. Vodstvo Radenske bodo okrepili, tako da bo sestavljeno iz »kombinacije lokalnega in češkega managementa,« ob čemer je Samaras napovedal tudi, da se bo naučil slovensko, saj da v skupini govorijo vse jezike v državah, v katerih poslujejo. Ali bo Radenska nadaljevala s polnjenem pijač ameriškega Pepsija v tem hipu še ni znano, saj pogovori še potekajo.

»Ostajamo lokalno podjetje, ki proizvaja lokalni izdelek, oblikovanje multinacionalke nas ne zanima. Prepričani smo, da smo strateški kupec za Radensko z bogatimi izkušnjami v proizvodnji in prodaji pijač. V Kofoli visoko cenimo in spoštujemo lokalne blagovne znamke, njihovo zgodovino in njihove zgodbe. Verjamemo, da lahko Radensko zopet ponesemo na vodilni položaj na području bivše skupne države,« je Samaras izpostavil pomen prepoznavnosti Radenske na nekdanjih ksupnih trgih. Jannis Samaras je Kofolo ustanovil skupaj z očetom Kostasom Samarasom, glavni delničar Kofole pa je še vedno družina Samaras.

Najprej konkurenta, zdaj partnerja

Kljub temu, da je prodajna pogodba za Radensko podpisana med družbama Pivovarna Laško in Kofola, slednja Radenske ne kupuje sama, temveč skupaj s podjetjem P&P v lasti družine Polič. Ta bo v posel oziroma v nakupni konzorcij vstopila v začetku prihodnjega leta in bo imela v njem 40-odstotni tržni delež, Kofola pa preostalo. »Proizvodnja Radenske ni naš osnovni posel, zato smo izjemno veseli, da smo našli partnerja, kot je Kofola,« je danes poudaril Peter Polič. V začetku prodajnega procega sta bila Kofola in P&P sicer konkurenta, ko sta prišla v ožji krog izbora kupcev, pa sta se povezala. »Nakup Radenske bomo delno financirali z lastnimi sredstvi, delno pa s posojili,« je povedal Peter Polič. Na vprašanje, koliko časa bodo ostali lastniki Radenske, je odgovoril, da več generacij.

Kofola se v tem hipu še vedno pogaja z dediči ustanovitelja Radenske družine Šarič, ki si po sodni poti že več let prizadeva za status denacionalizacijskega upravičenca, in tudi za vračilo dela Radenske v naravi. Kot je mogoče izvedeti, prodajalec Radenske Pivovarna Laško nima več nobene obveznosti iz naslova denacionalizacijskih zahtevkov družine Šarič. Jakub Dyba iz družbe Genesia, ki Kofoli svetuje pri nakupu Radenske, je povedal, da se Kofola s Šariči še vedno pogaja, podrobnostih pogajanj pa Dyba ni želel razkrivati.

Premoženje skupine Laško polzi v tuje roke

Prodaja Radenske se je vlekla kar dolgi dve leti. Svetovalec Pivovarne Laško Unicredit je »teaser« za Radensko poslal na več kot 50 naslovov, po prvotnem navalu kupcev, ko je za družbo prišlo več kot pet nezavezujočih ponudb, pa sta se v končna pogajanja uvrstila le dva kupca. Marsikateri interesent je odstopil, saj se je ustrašil zahtevkov po vračilu premoženja, ki so tekla na različnih sodiščih in so se vlekla leta.

»Pri iskanju investitorja za Radensko ni bila v ospredju samo cena, vendar tudi skrb za razvoj blagovne znamke Radenska. Prepričan sem, da bo Radenska v Kofoli dobila zanesljivega, dolgoročnega partnerja, ki se zaveda svoje odgovornosti za prihodnost družbe, njenega razvoja in njenega pomena za lokalno skupnost,« je ob podpisu pogodbe poudaril predsednik uprave Pivovarne Laško Dušan Zorko in dodal, da bo celotna kupnina namenjena poplačilu obveznosti pivovarne do bank.

S prodajo Radenske se bo znotraj sistema skupine Laško prvič razdolžila matična pivovarna. Pri prodaji Mercatorja hrvaškemu Agrokorju se je razdolžila Pivovarna Union, prav tako ob prodaji kosovske Birra Peje ter ajdovskega Fructala, ki ga je skupina pred tremi leti prodala srbskemu Nectarju.