Katastrofa v Luki, krivijo drug drugega

Glavni sprožilec luške bombe dokument o privatizaciji pristanišča.

Objavljeno
03. julij 2016 21.20
vvo luka koper
Boris Šuligoj, Nejc Gole
Boris Šuligoj, Nejc Gole

Koper – Potem ko je predsednik vlade Miro Cerar v soboto ostro zahteval, da uprava nemudoma zagotovi red v Luki, je minister za gospodarstvo Zdravko Počivalšek zvečer skušal doseči dogovor s prvim možem Luke Dragomirjem Matićem in generalnim direktorjem SŽ Dušanom Mesom. Srečanje ni uspelo.

Luški delavci uporniki, ki držijo v šahu celotno slovensko logistiko, so včeraj zjutraj napisali Cerarju še eno pismo in ga »v dobro družbe in države prosili, da ga prebere z vso resnostjo in odgovornostjo«. Zapisali so, da niso huligani in tisti, ki hočejo škodovati lastnemu podjetju, ampak so siti uničevanja podjetij in življenj. Zatrdili so, da je prav njim najbolj v interesu braniti Luko, saj so od nje odvisni vse življenje.

Kot kaže, je zdaj ostala edina zahteva upornikov, da pride Cerar k njim: »Povabili smo vas medse. Ponudili smo vam roko dialoga. Ta roka se ne zavrača, če naj resno jemljemo vaše pozive k umirjanju razmer. Želimo samo zaščiti naša delovna mesta, naše podjetje in se borimo za naša življenja, družine in našo prihodnost.« Protestniki očitno pričakujejo možnost za časten umik, vendar jim tega predsednik vlade ni pripravljen zagotoviti. Zdi se, da tudi zato, ker za tovrstno zaporo pristanišča ne uživajo podpore javnosti kot pred petimi leti.

Zato so včeraj ob 18. uri sklicali še en zbor delavcev, na katerem naj bi dokazali, da upor in zahteve delavcev podpira večina zaposlenih. Delavci so še enkrat poudarili, da je bil sprožilec vročega upora v pristanišču dokument ministrstva za infrastrukturo, ki so ga dobili le dan pred skupščino in iz katerega je jasno razvidno, da je v vladnem medresorskem usklajevanju uredba o novi koncesijski pogodbi in uvajanju pristaniške uprave.

Kot razumejo, jim bo vlada skušala s spremenjeno uredbo zmanjšati obseg koncesijskih pravic in na območje koprskega pristanišča pripeljati še enega izvajalca pretovorne dejavnosti (terminalista), kar bi pomenilo konkurenco državnemu podjetju Luki Koper in seveda manjšo možnost razvoja in donosnosti, ki jo tako glasno zahtevajo predstavniki Cerarjeve vlade in SDH.

Velika škoda ter izguba posla in ugleda

Posledice blokade Luke Koper so izredno velike, poudarja direktor družbe za kombinirani transport Adria kombi Rok Svetek in opozarja: »Če se bo to še nadaljevalo, bodo katastrofalne.« Po njegovih besedah se bodo ladjarji preusmerili na Reko in v Trst, ker ne morejo čakati pred Luko. Adria kombi se trenutno z nekaterimi velikimi strankami pogaja, da bi prek Luke Koper usmerili tovor, a jih lahko izgubijo: »Takih šokov si ne morejo privoščiti. Gre za tisoče kontejnerjev.«

Vsak zastoj, sploh dolgotrajen, povzroča škodo prevoznikom, opozarja direktor združenja za promet Robert Sever. Pri tem navaja izračun, da ima vsak naložen tovornjak, ki stoji, za 1,73 evra stroškov na minuto, to je skoraj 2500 evrov na dan. Brez morebitnih penalov, ki utegnejo doleteti prevoznike zaradi zamud, ki se sicer lahko opredelijo kot dogodek, na katerega niso mogli vplivati.

Pojasnil je, da so špediterji poslali pismo upravi Luke Koper, da se prepreči nadaljnja škoda. »Kakšna je ta, nihče ne zna oceniti, saj še ni podatkov,« dodaja. Škodo so že izračunali na Slovenskih železnicah. Blokada pristanišča je ustavila železniški tovorni promet, kar je SŽ povzročilo 700.000 evrov škode na dan.

Sever poudarja, da je bila Luka Koper doslej znana kot pristanišče z najmanj stavkami in drugimi izrednimi dogodki: »Blokada pristanišča poleg škode povzroča tudi slab sloves oziroma izgubo ugleda, ki ga je Luka imela kot najbolj varno pristanišče glede zastojev.«