Morda ne bo tako slabo, kot je sprva kazalo

Če bi se uresničile nekatere napovedi, bi do konca leta v Sloveniji lahko prodali toliko viličarjev, kot smo jih lani, 647, vendar bo to zelo težko doseči.

Objavljeno
19. september 2014 16.54
Cveto Pavlin, gospodarstvo
Cveto Pavlin, gospodarstvo

Kljub lanski nekoliko boljši prodaji viličarjev se letos takšno gibanje žal ni nadaljevalo. Podatki kažejo, da se je trg zaradi nadaljevanja gospodarske krize ponovno skrčil. Prodaja se je v sedmih mesecih zmanjšala za 15,4 odstotka, vendar so nekatere napovedi do konca leta nekoliko spodbudnejše.

Prodaja viličarjev se je v Sloveniji v prvih treh mesecih zmanjševala v primerjavi z istim časom lani, nato pa se je začela povečevati. Januarja je bila manjša za 51 odstotkov, februarja in marca pa za 21 oziroma 31 odstotkov. Preobrat se je zgodil aprila, ko se je prodaja povečala za 29 odstotkov, nato pa je nenehno naraščala, in sicer maja za 33 in junija za 13 odstotkov. To je ob polletju pomenilo 20,7-odstotno zmanjšanje prodaje v primerjavi z lanskim prvim polletjem.

Julijska prodaja je precej popravila celotno sliko

Julija se je prodaja viličarjev povečala za 46 odstotkov, kar je v sedmih mesecih pomenilo 15,4-odstotni zaostanek v primerjavi s sedmimi meseci lani. Prodaja čelnih viličarjev se je povečala za 25 odstotkov, prodaja skladiščnih pa zmanjšala za približno 30 odstotkov. Za kar 74 odstotkov se je zmanjšala prodaja regalnih viličarjev.

Če bi se takšno gibanje nadaljevalo do konca leta in če bi se uresničile napovedi o nakupu oziroma najemu več viličarjev, bi po mnenju nekaterih lahko do konca leta dosegli lanske prodajne številke. Drugi, ki so bolj zadržani, menijo, da lanske prodaje ne bo mogoče doseči in da se bo trg še skrčil, saj se v zadnjih mesecih lahko zgodi to, kar se je zgodilo lani, to je zmanjšanje števila naročil. Lani je bilo prodanih 647 viličarjev, od tega 206 čelnih in 441 skladiščnih, predlani pa 516 viličarjev (223 čelnih in 293 skladiščnih). Velik vpliv na število prodanih viličarjev imajo flotni nakupi ali flotni najemi viličarjev.

Malo naložb v skladišča in logistične centre

Na spremenjene tržne razmere so se prilagodili tudi prodajalci viličarjev v Sloveniji, to pa so vsi največji svetovni ponudniki viličarjev od Toyote, Kiona in Jungheinricha pa do Hysterja, Yalea, Komatsuja, BT in drugih. Ker naložb v nove skladiščne in logistične zmogljivosti skoraj ni bilo, je bilo največ obnovitev obstoječih viličarskih voznih parkov na podlagi nakupa ali najema, kupci pa se odločajo tudi za nakupe rabljenih viličarjev.

Kljub takšnim razmeram so nekatera podjetja povečala prodajo viličarjev, na primer Jungheinrich, Gorenje GTI in Vilboss. Direktor Jungheinricha Brane Švegelj pravi, da so končali nekaj večjih projektov in tako še povečali njihov tržni delež. Gorenje GTI je v sedmih mesecih prodalo več viličarjev, kot so jih načrtovali, in tudi več, kot so jih prodali v istem obdobju lani. Vzrok je predvsem realizacija večjih najemnih poslov, ki jim jih je uspelo skleniti z dvema večjima podjetjema v Sloveniji, pravi direktor programa transportne mehanizacije v Gorenju GTI Franci Zamrnik. Pri Vilbossu so se, tako direktor Primož Eržen, resno lotili tudi prodaje regalov in regalne skladiščne tehnike, ki je komplementarna z njihovo ponudbo viličarjev. Tudi to jim je letos pripomoglo k večji prodaji.

Novi posli, nove zaposlitve

Vse to je vplivalo tudi na poslovanje podjetij, ki na našem trgu prodajajo viličarje in drugo opremo za dvigovanje in prenos blaga ter delo v skladiščih. »Poslovanje Jungheinricha se je letos v šestih mesecih v primerjavi z istim lanskim časom izboljšalo, saj smo promet v primerljivem obdobju povečali za približno 15 odstotkov, podobno je tudi z dobičkom. Obenem smo za deset odstotkov povečali število zaposlenih. Je pa treba povedati, da je k skupni rasti prometa precej pripomogla rast pri logističnih projektih, kot so regalni sistemi, sistemi za upravljanje skladišč WMS (Warehouse Management System), avtomatika in tehnološki projekti,« pravi Brane Švegelj.

Število zaposlenih so zaradi povečanega obsega dela in sklenitve nekaj večjih pogodb z naročniki povečali tudi pri Vilbossu, ki pretežno prodaja nove viličarje. »Strankam svetujemo nakup novih viličarjev, saj viličar postaja čedalje bolj osnovno orodje vseh naših strank. To orodje pa mora brezhibno delovati vedno, ko ga uporabnik potrebuje,« pojasnjuje Primož Eržen.

V Gorenju GTI so na programu viličarjev v sedmih mesecih nekoliko presegli obseg tako prodaje kot tudi prihodka in dobiček. »Upam, da nam bo ta trend uspelo zadržati tudi do konca letošnjega poslovnega leta in da bomo to poslovno leto končali z izpolnitvijo vseh zastavljenih ciljev,« pravi Franci Zamrnik.

Na trgu nekaj novih modelov

Kljub krizi je bilo na našem trgu predstavljenih kar nekaj novih modelov viličarjev. Tako je Vilboss predstavil regalni viličar, ki se je še bolj približal uporabniku z uporabnostjo in ergonomijo, ter električni hodni viličar nižjega cenovnega razreda za uporabo v manj zahtevnih delovnih okoljih.

Jungheinrich je letos trgu ponudil novo paleto motornih viličarjev s hidrodinamičnim pogonom, in sicer tako z dizelskimi (DFG serija 3 in 4), kot tudi z bencinskimi motorji (TFG serija 3 in 4). Poleg tega bodo do konca leta ponudili avtomatske viličarje APM (Auto Pallet Mover), ki so narejeni na podlagi serijskih viličarjev tipa ERC ali EKS, kar omogoča preprosto uporabo in hiter servis. Tako je mogoče viličar APM uporabljati ročno kot serijski viličar, ob pritisku na poseben gumb pa se ta spremeni v avtomatski viličar. S tem kupci viličarja APM dobijo možnost vsestranske uporabe viličarja in si s takšnim nakupom hitreje povrnejo investicijo.

Gorenje GTI na našem trgu prodaja viličarje znamke Toyota in BT. Do konca letošnjega leta bo Toyota imela na razpolago celotno družino hidrostatičnih (HST-modeli) viličarjev nosilnosti od dve do 3,5 tone. Na trgu je že nova generacija nizkodvižnih elektropaletnih viličarjev BT družine LPE s popolnoma novim dizajnom. Kot je to že v navadi, je Toyota razvila popolnoma novi industrijski dizelski motor, ki jih bo vgrajevala v čelne viličarje nosilnosti od 1,5 do 3,5 tone. Motor se odlikuje predvsem po manjši porabi goriva in manjšem obremenjevanju okolja z izpušnimi emisijami.

Kakšne pa so napovedi do konca leta?

V podjetjih, ki prodajajo viličarje, različno gledajo na to, kakšna bo prodaja do konca leta, saj so razmere na trgu še vedno zelo zapletene. V Jungheinrichu so glede napovedi do konca leta precej zadržani, saj pravega okrevanja na trgu še ni. V Vilbossu pa predvidevajo, da se bo zmanjševanje naročil nadaljevalo do konca leta, kar se je zgodilo tudi lani. To bi bil najslabši scenarij, vendar morajo biti viličaristi tudi na kaj takega pripravljeni.

V Gorenju GTI so bolj optimistični. Pričakujejo, da bo v Sloveniji prodanih približno toliko viličarjev, kot jih je bilo leta 2013, v Gorenju GTI pa načrtujejo, da jih bodo prodali več, kot so jih lani. Njihov optimizem izhaja iz dolgoročnih najemov, s katerimi združujejo veliko viličarjev, saj opažajo povečano povpraševanje po dolgoročnih najemnih večjega števila viličarjev različnih tipov.

Franci Zamrnik pravi, da je vzrok za omenjeno povečano povpraševanje po dolgoročnih najemih mogoče najti v spremembi investicijske strategije posameznih podjetij (iz nakupa gredo v najem; ta je značilen predvsem za tuja podjetja in podjetja, ki delujejo v gospodarsko intenzivnih panogah) in v obnovi najemnih pogodb, ki se zaradi zaostrenih gospodarskih in finančnih razmer niso obnavljale v preteklem obdobju skladno z načrtovano dinamiko. V preteklih dveh letih so praviloma podaljševali pretečene pogodbe za leto ali dve, ne pa za njihovo obnovo.

Če ne bo boljše letos, bo pa prihodnje leto

V Gorenju GTI je dodatni argument za napoved dobre prodaje viličarjev v drugi polovici leta poleg upanja, da se bo nadaljeval trend povečane prodaje, ki se je začel aprila, tudi povečano povpraševanje po najemu več viličarjev, kar je razvidno iz nekaterih tenderjev. Tako je na primer Pošte Slovenija objavila povpraševanje za 53 viličarjev, eden večjih trgovcev pa za 51 … Ta povpraševanja se lahko v prihajajočih mesecih uresničijo tudi z naročili.

»Moram omeniti tudi to, da realizacija najemnih poslov ni odvisna samo od odločitev bodočega najemnika o realizaciji naročila, ampak je velikokrat pogojena tudi z zagotovitvijo ustreznih finančnih virov, ki jih ponudnik storitev najema mora imeti, da lahko uresniči večji najemni posel. Takšni posli velikokrat presegajo tudi vrednost pol milijona evrov,« pojasnjuje Franci Zamrnik.

Lahko, da se vsi omenjeni posli in seveda tudi drugi zaradi objektivnih razlogov ne bodo uresničili letos, zagotovo pa se enkrat bodo morali, saj je dobro delovanje viličarjev v neposredni povezavi z ekonomiko poslovanje in zagotavljanja zanesljivosti logističnih procesov in storitev.