Pametne tovarne bodo zaposlovale bolj kvalificirane delavce

Odločitve za prihodnost: TPV investira v digitalizirano tovarno, ki bo imela vse procese popolnoma avtomatizirane.

Objavljeno
24. november 2017 17.33
Damjan Viršek
Damjan Viršek

TPV je visokotehnološko podjetje, ki deluje kot razvojni dobavitelj v avtomobilski industriji. To pomeni, da s proizvajalci vozil lahko aktivno sodeluje pri snovanju, razvoju in proizvodnji najsodobnejših vozil. V zadnjem obdobju jim je uspelo pridobiti številne nove razvojne in proizvodne posle. Za zadovoljevanje potreb kupcev je poleg izjemnih razvojnih kompetenc potreben tudi razvoj učinkovitih proizvodnih in logističnih procesov.

Nenehno zato iščejo optimalne in inovativne tehnološke rešitve na področju avtomatizacije, robotizacije ter fleksibilnosti proizvodnih in logističnih procesov. Eden od odgovorov na te izzive je (oziroma bo) tudi »pametna tovarna«, ki nastaja na Veliki Loki pri Trebnjem, njen prvi del pa so odprli oktobra.

Novi visokotehnološki proizvodno-logistični center ima 7300 kvadratnih metrov uporabne površine. Celotna investicija, ki je ocenjena na 20,3 milijona evrov, naj bi bila končana do leta 2020. Vključuje zunanjo prostorsko ureditev lokacije poslovne enote, gradnjo novega objekta za potrebe proizvodnje in logistike, postavitev sodobnih tehnoloških proizvodnih linij za nove izdelke, vzpostavitev sistema za upravljanje proizvodnje, sistema avtomatizirane interne logistike in digitaliziranega skladiščnega sistema ter sisteme za digitalno povezavo z dobavitelji in kupci.

V nedavno dokončanem objektu postavljajo sodobne tehnološke proizvodne linije za nove izdelke, vzpostavili bodo sistem za upravljanje proizvodnje, sistem avtomatizirane interne logistike in digitaliziranega skladiščnega sistema ter digitalno povezavo z dobavitelji in kupci. Nekaj vprašanj smo postavili Igorju Lekšetu, direktorju področja avtomatizacije procesov v TPV.

Novi proizvodno logistični center je del širše investicije v »pametno tovarno«, ki naj bi zaživela do leta 2020. Kaj konkretno omogoča center, ki že deluje?

V našem novem PLC že shranjujemo vse končne proizvode, ki jih s sistemom WMS elektronsko vodimo v visokoregalnem skladišču. Za skladiščenje smo izbrali regalni viličar, ki ga nameravamo v bližnji prihodnosti opremiti z našim sistemom avtomatskega vodenja in tako tudi proces skladiščenja popolnoma avtomatizirati. Na začetku prihodnjega leta bomo v prvi nivo preselili celoten oddelek pakiranja in tako sprostili proizvodne površine v sedanji proizvodnji. Vsi kosi bodo dostavljeni na pakiranje prek našega sistema AGV, ki bo izdelke sortiral in dostavil na pakiranja DM, prazna obešala pa bo vrnil na varjenje oziroma lakiranje. Končno embalažno enoto bomo nato z dvigali spustili v skladišče z istim dvigalom in paleto tudi dostavili do regalne vrste, kjer bo izdelek skladiščen.

TPV je partner v razvojni in proizvodni verigi avtomobilske industrije, ki zaradi zahtev po večji stroškovni učinkovitosti in večji zanesljivosti kakovosti uvaja vse več avtomatiziranih procesov. Na katerih področjih je to najbolj značilno, kako temu sledite?

Poleg inovativnosti sta stroškovna učinkovitost in kakovost prav gotovo ključni zahtevi v avtomobilski industriji, zato je visoka stopnja avtomatizacije nujna za obstoj in razvoj podjetja. V avtomatizacijo so vključeni vsi procesi v podjetju. Sedanje stanje avtomatizacije temelji na avtomatizaciji posameznih procesov in njihovi le delni povezanosti. Razvoj gre v smeri pametnih tovarn, kjer bodo vsi avtomatizirani procesi povezani med seboj, povezani s kupci in celotno dobaviteljsko verigo. TPV avtomatizaciji že ves čas posveča veliko pozornosti. V TPV je bil uveden eden prvih industrijskih robotov v Sloveniji, zdaj jih v podjetju obratuje več kot sto.

Eno od področij avtomatizacije, ki so mu podjetja dajala manj poudarka, a je nujen sestavni del pametnih tovarn, je avtomatizacija interne logistike. TPV je skupaj z razvojnim partnerjem, podjetjem IKU, razvil in implementiral rešitev avtomatizacije interne logistike z avtomatsko vodenimi vozili (AGV) v lastni proizvodnji, zdaj pa rešitev tudi uspešno prodaja na evropskem trgu. Avtomatizacija interne logistike z AGV prinaša uporabnikom številne prednosti in to na različnih področjih.

Oskrba delovnih mest v proizvodnji je učinkovitejša, sinhrona in zanesljivejša. To se kaže v povečani produktivnosti. Zmanjšajo se možnosti za človeške napake. Zmanjšajo se tudi potrebe po človeškem delu v logistiki in s tem stroški dela. Sistem zagotavlja 24-urno delovanje, sedem dni v tednu. Bistvena prednost je tudi nižja poraba energije v primerjavi s klasičnimi viličarji. Vse to se pozna v hitri povrnitvi investicije, ki je navadno krajša od enega leta. Prilagodljiva in modularna zasnova sistema omogoča preprosto in hitro izvedbo sprememb ter različne nadgradnje.

TPV sistematično digitalizira svoje procese in razvija rešitve za pametne tovarne na različnih področjih ter jih vedno najprej uvaja v svojih procesih, skladno s ciljem gradnje naše prve pametne tovarne v poslovni enoti Velika Loka, do leta 2020.

Kaj za TPV pomeni pospešeno prehajanja avtomobilske industrije s klasičnih pogonov motorjev na električne?

V TPV imamo strukturo proizvodov, ki so večinoma vključeni tudi v električne avtomobile. Pri prehodu na električne pogone seveda iščemo nove priložnosti. Zavedamo pa se tudi, da se bo del dobaviteljev, povezanih s klasičnimi pogoni, poskušal preusmeriti na področja, kjer delujemo. Usmerjeni smo v še bolj inovativne in učinkovite tehnološke rešitve, ki nam bodo zagotavljale nadaljnjo konkurenčnost na trgu. Iščemo in razvijamo pa tudi nova področja delovanja, kjer smo usmerjeni v specifična znanja in visoko dodano vrednost.

Kakšni so končni cilji pametne tovarne na Veliki Loki? Kakšno tehnologijo bo uporabljala, kaj bo proizvajala?

Pametna tovarna bo popolnoma digitalizirana in bo imela avtomatizirane vse procese. Osnova so avtomatizirani proizvodni in logistični procesi, ki jih bo upravljal centralni nadzorni sistem. Na vseh ravneh avtomatizacije bodo rešitve vključevale umetno inteligenco. S tem bodo omogočene avtonomne in povezane samooptimizacije sistemov avtomatizacije, na vseh ravneh. Seveda bodo imeli svojo vlogo pri delovanju pametne tovarne tudi ljudje, ki bodo skrbeli za nenehno izboljševanje in razvoj sistemov, vzdrževanje in odpravljanje napak.

Avtomatizacijo in robotizacijo pogosto povezujemo z nadomeščanjem »človeških« delovnih mest. Pravite, da boste kljub temu zaposlovali. Za kakšno vrsto delovnih mest, kakšne poklicne profile?

Kljub uvajanju vse številnejših avtomatskih liniji in robotov se v Skupini TPV število zaposlenih ne zmanjšuje. V prihodnje se bodo potrebe po novih zaposlenih zaradi pridobljenih poslov še povečevale. Spremenila pa se bo struktura potrebnih znanj in kompetenc. Potrebovali bomo več strokovno usposobljenega kadra – operaterjev, vzdrževalcev, inženirjev (tehnologi, konstruktorji, razvojniki, laboranti oziroma izvajalci meritev, programerji avtomatizacije, projektanti strojegradnje, orodjarji), kakovostnikov (kontrolorji, tehnolog kakovosti), nabavnikov, analitikov logistike, načrtovalcev proizvodnje ter projektnih vodji.