Podjetniške zvezde: Iskra Mehanizmi, Letrika, Gorenje Orodjarna

Ni blagovne znamke avtomobila, v katero ne bi bila vgrajena vsaj ena komponenta, proizvedena v Sloveniji.

Objavljeno
23. december 2013 13.30
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Milka Bizovičar, gospodarstvo
Milka Bizovičar, gospodarstvo
Ljubljana – Paradni konj slovenskega gospodarstva, ki postaja čedalje močnejši, je izvoz. Letošnja devetmesečna rast je glede na lansko 2,5-odstotna. K bruto domačemu proizvodu izvoz prispeva že 77,6 odstotka, več kot petino izvoza pa ustvarijo podjetja, povezana z avtomobilsko industrijo.

Po sicer še začasnih podatkih nacionalnega statističnega urada so slovenska podjetja samo oktobra izvozila za skoraj dve milijardi blaga oziroma 3,6 odstotka več kot oktobra lani. Tri četrtine je bilo namenjenega na trge EU. V desetih mesecih letos je bila skupna vrednost izvoza 18,134 milijarde evrov oziroma 2,5 odstotka več kot v istem obdobju lani. »Izvoz ostaja edini dejavnik, ki pomembno pozitivno prispeva h gospodarski aktivnosti v državi,« poudarjajo na Uradu za makroekonomske analize in razvoj.

Pomembno k izvozu prispevajo podjetja, povezana z avtomobilsko industrijo. Po podatkih njihovega interesnega združenja ta industrija ustvari kar 21 odstotkov vsega izvoza, k BDP pa prispeva deset odstotkov. V avtomobilskem grozdu je združenih 50 podjetij in pet institucij znanja, ki imajo skupaj več kot 20.000 zaposlenih. Več kot 80 odstotkov prihodkov ustvarijo na tujih trgih. Celotna prodaja slovenskih dobaviteljev je bila lani sicer 3,3 milijarde evrov.

Proizvodnja na vseh celinah

V avtomobilskem grozdu navajajo, da so slovenski proizvajalci enakopraven partner najpomembnejšim dobaviteljem v svetu. »Številne inovacije je slovenska avtomobilska industrija ustvarila na odlični povezanosti z univerzitetno sfero, s katero se uvršča v sam vrh svetovne industrije avtomobilskih komponent. Skorajda ni blagovne znamke, v katero ne bi bila vgrajena vsaj ena komponenta, proizvedena v Sloveniji,« ugotavljajo v združenju in dodajajo, da je podjetje na tem trgu uspešno le, če lahko globalno zagotavlja kakovostne proizvode po konkurenčni ceni in dobavljene v trenutku, ko jih kupec potrebuje na svoji proizvodni liniji. Slovenski dobavitelji imajo svoje proizvodnje lokacije na tako rekoč vseh celinah, v njihove rešitve in proizvode pa je vključeno znanje slovenske akademske sfere, tako da lahko pri tem govorimo tudi o globalizaciji slovenskega znanja. »To dokazuje tudi dejstvo, da se je delež prodaje na trge zunaj EU (JV Evropa, nekdanja SZ, Azija, Severna in Južna Amerika) nekajkrat povečal in je pomemben segment v globalnem trženju,« povzemajo v združenju.

Iskra Mehanizmi letos s 40-odstotno rastjo

Med rastočimi podjetji je Iskra Mehanizmi iz Krope. Samo letos so dosegli 40-odstotno rast v segmentu avtomobilske industrije, je povedal glavni direktor podjetja Marjan Pogačnik. Največ sta k temu pripomogla dva tehnološko visoko zahtevna izdelka, in sicer radarski tempomat in mehatronski modul za krmiljenje luči. Nova generacija izdelka za radarski tempomat, ki ga bodo na trg poslali prihodnje leto, je zahtevala tudi največja vlaganja podjetja do zdaj, pravi Pogačnik. Več kot pet milijonov evrov so vložili skoraj izključno v opremo za razvoj in proizvodnjo ter v proizvodne prostore. »Naložba bo končana v prvi polovici leta 2014, ko se bo tudi povečala proizvodnja tega izdelka nove generacije. Pričakujemo, da bomo na leto naredili skoraj 500.000 kosov,« pojasnjuje sogovornik. V prihodnjih letih bodo razvojni cikel nadaljevali, potrebna bodo večja vlaganja tako v opremo kot v kompetence in znanje zaposlenih.

Podjetje Iskra Mehanizmi je leta 2008 ustvarilo 34 milijonov evrov prometa, letos ga bo več kot 60 milijonov evrov. Obseg poslov v programu avtomobilske industrije se je v tem obdobju skoraj početveril, pojasnjuje Pogačnik.

V Letriki bo novi produkt občutno povečal prodajo

V šempetrski Letriki, ki je na vladnem seznamu družb za prodajo, so jeseni začeli »serijsko proizvodnjo nove generacije motorjev, ki skrbijo za pogon električnega volanskega sistema v paradnem električnem modelu priznane premijske avtomobilske znamke«, so povedali v Letriki. Izdelek, ki je dokaz pomembnega tehnološkega napredka, so razvili njihovi razvojni inženirji v sodelovanju z domačimi znanstvenimi institucijami ter slovenskimi podjetji in dobavitelji.

Naložba je bila vredna več kot sedem milijonov evrov, proizvodnja pa je popolnoma avtomatizirana in zagotavlja velike serije ob upoštevanju najvišjih standardov kakovosti. Zahteva malo delavcev v proizvodnem procesu, veliko več pa visoko specializiranih strokovnjakov, ki v okviru projekta delujejo na vzporednih in podpornih funkcijah. Deluje v izoliranem prostoru, z natančno predpisanimi klimatskimi razmerami in ob zagotovljenem strogem režimu čistoče, pojasnjujejo v podjetju. V Letriki pričakujejo, da bo letna prodaja motorjev za električne servovolanske sisteme, ki trenutno znaša okrog 12 milijonov evrov, do leta 2017 presegla 30 milijonov evrov.

Družba Gorenje Orodjarna pridobila pomembna kupca

V Gorenju Orodjarni si bodo letošnje leto zapomnili po tem, da jim je uspelo pridobiti dva nova strateška kupca, BMW in Opel. Direktor Blaž Nardin pričakuje, da bodo v prihodnjih letih s tema kupcema realizirali posle v višini več kot milijon evrov z vsakim. »Trenutno smo v fazi pridobivanja še dveh zelo pomembnih kupcev, katerih imen pa še ne moremo razkriti,« pravi in dodaja, da se po prihodkih letos bližajo rekordnemu letu 2008, ko so jih imeli skoraj 14 milijonov evrov, in da bi vrednost lahko tudi presegli. Za podjetje je bilo letošnje leto tudi razvojno uspešno. Predvsem od dveh projektov si v prihodnje obetajo nove posle pri zahtevnih kupcih.

S partnerji so razvili (zdaj že nagrajeno) orodje za globoki vlek pločevine, namenjeno za izdelavo čelnih plošč pri kuhalnih aparatih. »Ta projekt je za nas pomemben tudi zato, ker je iz njega zrasel naš prvi doktor znanosti, dr. Mihael Volk, ki je bil zadnja štiri leta naš mladi raziskovalec,« navaja Nardin.