Samohodni električni viličarji so sedanjost

Zmogljive litij-ionske baterije so z manj emisijami okolju prijazne, robotski viličarji povečujejo produktivnost.

Objavljeno
13. oktober 2017 18.36
Aleš Stergar
Aleš Stergar

Samohodnost in električna vozila niso prihodnost le pri osebnih avtomobilih in tovornjakih, temveč tudi pri specialnih vozilih kot so viličarji – pravzaprav je pri teh tehnologija že najbolj napredovala. Kar štiri petine novih prodanih viličarjev je tako že električnih. Na münchenskem transportno-logističnem sejmu so nagrade IFOY letos prejele rešitve (lokalizacijski sistem) in proizvodi (tudi samohodni), ki omogočajo popolno avtomatizacijo in s tem znatne prihranke.

Tehnološke rešitve prihodnosti gredo predvsem v elektromobilnost (zaton motornih viličarjev) ter digitalizacijo (povezave senzorjev in komunikacija). Jungheinrich je po besedah Branka Šveglja, direktorja družbe v Kamniku, vodilni na področju prodaje elektro viličarjev z Li-Ionskimi baterijami. Prodajajo jih že od leta 2011, letos jih bodo prodali skoraj šest tisoč. S temi baterijami so opremljeni tudi že avtomatski viličarji AGV, ki jih zahteva avtomatizacija intralogistike in pomenijo naslednji korak v povečanju učinkovitosti.

Prednost JH AGV je, pojasnjuje Švegelj, da je osnova standardni viličar z AGV nadgradnjo, kar omogoča tako ročno kot avtomatsko uporabo, vzdrževanje pa je bistveno bolj preprosto. Naprave ne potrebujejo nobene zunanje infrastrukture, saj se v prostoru orientirajo s pomočjo laserske triangulacije.

Avtomatiziranih viličarjev je v Sloveniji zelo malo, še vedno voznik operira viličarja pri 97 odstotkih uporabnikov. Se pa seveda kažejo močni trendi, ki nakazujejo rast avtomatiziranih viličarjev, ki bi lahko v naslednjih letih predstavljali preko petine prodaje, ocenjuje Davor Vrečko, vodja prodaje v družbi Linde viličar (Linde Material Handling Slovenija).

Varčne in vzdržljive Li-Ionske baterije

Za zagotovitev visoke varnosti so bile te baterije izpostavljene številnim testom in so produkt številnih raziskav v zadnjih letih, pojasnjuje Davor Vrečko. Baterija je predvsem idealna v okoljih, kjer poteka večizmensko delo ali ob uporabi pri nizkih temperaturah, saj je razpon uporabe baterije od -35 do +45 stopinj Celzija.

Za uporabnika je sicer nakup viličarja s takšno baterijo nekoliko dražji, varčevanje s to tehnologijo pa se začne pri nižji porabi električne energije in nadaljuje pri času potrebnem za polnjenje in za menjavo baterije. Poleg tega ni potrebna polnilnica, ni možnosti za napake pri polnjenju, saj je baterija nadzorovana s sistemom BMS (Battery Management System), ki komunicira z viličarjem. Pri vzdrževanju baterije ni stroškov, njena življenjska doba je bistveno daljša – po 2500 ciklih baterija zagotavlja 75- do 80-odstotno zmogljivost.

Samohodni robot lahko dvigne do sedem ton tovora. Foto: arhiv podjetja

Davor Vrečko pravi, da so z Li-Ionsko baterijo trenutno na voljo tako viličarji za talni tranport (nizkodvižni viličarji, komisionirni viličarji do 2,5 tone nosilnosti), čelni elektro viličarji (od 1,4 do 1,8 tone nosilnosti) in vlačilci (do pet ton). Napoveduje pa, da bo Linde do konca leta svojo ponudbo še razširil, tako da se obetajo številne dopolnitve prodajnega programa na tem področju.

Avtomatizacija viličarjev

Na področju avtomatizacije viličarjev (Linde Robotics) nudi Linde MH tehnologijo, ki s pomočjo geonavigacije določa položaj viličarja. Prednost te tehnologije je, da ni potreben noben poseg v infrastrukturo. Viličar najprej posname prostor, na podlagi podatkov mu določijo naloge, nato pa preko nadzornega sistema podrobneje spremljajo njegov status. Za zagotavljanje varnosti so na viličarju nameščeni številni sistemi (Front safety/3D Smart Safety Camera/Rear scanners), ki v vsakem momentu prepoznavajo dogodke okoli viličarja in v primeru nevarnosti vozilo zaustavijo.

Sistem je zelo učinkovit, saj predvideva tudi srečevanje z ljudmi, v primeru ko zazna v bližini oviro najprej ustrezno zmanjša hitrost, ko se ta še približa pa popolnoma zaustavi nadaljnjo pot. Prednosti robotskih viličarjev, ne samo Lindejevih, je povečanje produktivnosti, zmanjšanje stroškov poškodb na blagu, nižji stroški dela, zmanjšanje števila nesreč, zagotavljanje nemotene oskrbe proizvodnje, ni posega v infrastrukturo. To tehnologijo priporočajo predvsem uporabnikom, ki imajo dolge transportne poti in veliko število ponavljajočih preprostih operacij.