Različne poklicne skupine tudi znotraj zdravstvenih ustanov ponujajo različne rešitve in za morebitni neuspeh krivdo pogosto valijo druga na drugo. In medtem ko nam javnost očita tudi potratnost in negospodarnost, vsi skupaj ugotavljamo, da nam v resnici morda le primanjkuje pravih vodstvenih orodij za učinkovitejše delo, večjo preglednost, gospodarnost, kakovost in varnost poslovanja. Ob vsem naštetem tudi dogovori o standardih dela brez pravega rezultata potekajo že dolga leta, zato se samo po sebi postavlja vprašanje – kaj pa, če nam vendarle od vsega skupaj še največ primanjkuje prav volje?
Vitkost ne znižuje le stroškov, je strategija upravljanja
Bolnišnica Sežana v zadnjih letih na srečo ni bila med tako imenovanimi »izgubarji«, česar nikakor ne pripisujemo naključju. Tako na poslovnem kot na strokovnem področju smo uvedli sistem uvajanja nenehnih izboljšav po zahtevah standardov ISO 9001 in AACI (mednarodni akreditacijski standard za zdravstvene organizacije, ki ga izdaja American Accreditation Commision International) ter se obvezali, da bomo s kazalniki sistematično spremljali stopnjo naše kakovosti, učinkovitost in varnost pacientov. Odločili smo se tudi, da bomo delovne procese optimizirali in poskušali kar najbolj zmanjšati nepotrebne korake v posameznih procesih ter izboljšati pretočnost vseh vrst informacij o posameznem pacientu in delovanju strokovnih timov.
Iskali smo koncepte, metode, orodja in tehnike, ki bi nam pot do postavljenih ciljev olajšali, in ker je zdaj v poslovnem svetu vse bolj prepoznaven in razširjen koncept tako imenovane vitke ali angleško »lean« organizacije, smo poskušali preveriti uporabnost tega koncepta tudi pri opravljanja zdravstvene dejavnosti v naši bolnišnici. Običajno sicer naletimo na oceno, da je v proizvodnji bolj preprosto uvesti vitko organizacijo, ker je tam osnovni cilj dobiček. Morda je na prvi pogled težko videti možne vzporednice pri uporabi tega koncepta v storitveni dejavnosti, a pri nas smo vzporednice zaznali in se odločili za uvedbo elementov vitkega razmišljanja in upravljanja v naši bolnišnici.
Da pa bi se uvajanja vitke organizacije lotili kar najbolj učinkovito, smo se ob predpostavki, da so največje ovire pogosto le v naših glavah, na začetku leta vključili v intenzivni izobraževalni program Šola vitke proizvodnje, ki ga organizira SIQ Ljubljana. V pisani družbi predstavnikov različnih organizacij smo najprej spoznali, da je temeljna ideja pristopa vitkosti razlikovanje med koraki procesov, ki vrednost storitve povečujejo, ter koraki, ki vrednosti ne dodajajo oziroma kakovost storitve lahko celo ogrožajo. Ne gre torej, kot je pogosto mogoče zaznati v razumevanju vitkosti, le za zmanjševanje stroškov ali celo števila zaposlenih, ampak strategijo upravljanja, ki temelji na nenehnih izboljšavah procesov in je uporabna v vseh panogah ter na različnih področjih.
Uvedba novega pristopa
Seveda pa učinkovito uvajanje vitke organizacije le ni tako preprosto. Ni mogoče spregledati dejstva, da uvedba novega pristopa zahteva velike spremembe tudi pri vodenju v zdravstvenih ustanovah in da smo lahko uspešni le, če vodstvu zavzeto sledi tudi večina zaposlenih z vseh delovnih področij in na vseh ravneh. Da bi v bolnišnici zmanjšali izgube (časa, poti, sredstev) in povečali vrednost, morajo vodje procesov pri opravljanju zdravstvene dejavnosti identificirati vsak korak v svojem procesu in prepoznati ter postopno izločiti tiste korake, ki so brez vrednosti, ter predvsem zagotoviti, da bodo temelj naših prizadevanj potrebe pacientov. Če namreč proizvodnji »daje ritem« kupec, morajo biti pri opravljanju zdravstvenih storitev v ospredju koristi pacientov.
Prvi in nedvoumen strateški korak, ki ga mora narediti bolnišnica pri uvajanju vitke organizacije, je sprejetje filozofije osredotočenosti na pacienta, sledijo pa uvedba sistema opozarjanja na napake znotraj bolnišnice, spodbujanje izboljšav in zaveza k uvajanju sprememb, ki bodo pripomogle k izboljšanju kakovosti storitev, ustvarjanje ekonomsko pozitivnih učinkov na podlagi izločanja izgub in potratnosti ter opredeljevanje odgovornosti vodstva in drugih zaposlenih na vseh hierarhičnih ravneh.
Veliko težav in vrzeli
Da bi zagotovili bolj preprost način in vizualizacijo ključnih informacij, razmišljamo tudi o odprtju tako imenovane sobe »obey« ali sobe za nadzor, kjer bodo vsi udeleženi v procesu zdravstvene obravnave 24 ur na dan objavljali in iskali informacije, pomembne za zdravljenje, nego in rehabilitacijo pacientov. Taka soba je lahko učinkovito vodstveno orodje, ki temelji na dnevnih pregledih izvajanja procesov. Omogoča vizualni pregled nad celodnevno dejavnostjo na bolnišničnem oddelku in preglednostjo nad aktivnostmi, o katerih mora biti seznanjen vsak član tima, ki je vključen v primarne procese zdravljenja, nege in rehabilitacije pacienta. Še več. Namen vizualizacije izvajanja, kakovosti oziroma točnosti procesov je prepoznavati »nekakovost« in morebitne izgube, jih analizirati in uvajati izboljšave za preprečevanje njihovega ponavljanja.
Nenehne izboljšave
Zavedati se namreč moramo, da ni več dovolj, da svoje delo le strokovno opravimo, ampak moramo vsi skupaj razmišljati tudi, kako ga nenehno izboljševati. In to ne le v kriznih gospodarskih razmerah, ki nas v to silijo, ampak vedno in povsod, s ciljem nenehnega izboljševanja izvajanja zdravstvenih storitev v korist pacientov, zaposlenih in širše družbe.
Mag. Silvana Šonc je direktorica Bolnišnice Sežana