Velikan, ki spreminja navade

Vroča delnica: Amazon je še vedno eden redkih zmagovalcev tehnološkega buma pika-kom.

Objavljeno
06. oktober 2017 17.50
Izidor Jerman, Alta Skladi
Izidor Jerman, Alta Skladi
Vse se je začelo leta 1994, ko je Jeff Bezos dobil idejo za spletno knjigarno in še istega leta ustanovil podjetje Amazon.com. Julija leta 1995 je začela delovati spletna stran in prvi teden septembra so že ustvarili 20.000 dolarjev prihodkov. Amazon.com je poleg Ebaya edini pravi zmagovalec borzne norije, imenovane pika-kom, konec prejšnjega stoletja (Google, Facebook, Twitter in drugi so bili ustanovljeni po poku balona leta 2000).

Kar se je začelo kot največja globalna knjigarna, je z leti postala največja svetovna trgovina, ki prodaja skoraj vse. Vizija ustanovitelja in premišljeno širjenje poslovanja na različne segmente je družbi omogočilo, da je skozi leta iz preproste spletne knjigarne postala največji svetovni trgovec. V vsem času je naslov spletne strani ostal nespremenjen. Spreminjala se je samo ponudba. Tako danes prek spletne strani poleg knjig lahko naročimo filme, videoigre, glasbo, elektroniko, nakit, oblačila, športne rekvizite, pohištvo, avtomobilske dele, igrače, kozmetiko.

V bistvu prek amazon.com lahko naročimo vse, kar je mogoče zapakirati v škatlo in poslati po pošti. Z razvojem tehnologije so kupcem ponudili tudi možnost prenosa e-knjig, glasbe in filmov na domače računalnike, mobilne naprave in tudi na lastno napravo za prenos in branje knjig, imenovano Kindle. Spletna prodaja pomeni dobrih 72 odstotkov vseh prihodkov. Osemnajst odstotkov prihodkov je spletno oglaševanje, samo založništvo, platforma za e-poslovanje, spletno gostovanje in partnerska izdaja kreditnih kartic.

Leta 2015 so del poslovanja preimenovali v Amazon Web Services (AWS), ki je namenjen razvijalcem spletih aplikacij, start-up podjetjem kot tudi velikim poslovnim sistemom, ki lahko prek platforme zakupijo prostor za shranjevanje podatkov. AWS predstavlja dobrih devet odstotkov vseh prihodkov in je najbolj dobičkonosen del celotnega ekosistema družbe Amazon.com. AWS je dejansko v sorazmerno kratkem času poleg Microsoftovega Azure postal vodilni globalni ponudnik storitev v oblaku. Geografsko družba v Severni Ameriki realizira dve tretjini prihodkov. Poslovanje na drugih trgih je za posamezne največje trge prilagojeno na način, da so na teh trgih vzpostavili spletne strani z lokalno domeno, ko so amazon.de, amazon.it, amazon.co.uk, ipd.

Družba je ob polletju letošnjega leta na letni ravni uresničila prodajo v višini 138 milijard evrov, pri čemer je dosegla 1,8 milijarde evrov čistega dobička. Za družbo je znano, da večino denarnega toka investira v širjenje poslovanja, zato so profitne marže za zdaj v primerjavi s konkurenco sorazmerno nizke. In ravno zaradi takšne politike jim je uspelo, da so postali globalni velikan, kajti leta 2009 so bili prihodki družbe zgolj 17,6 milijarde evrov.

Če družba v preteklosti ni bila znana po večjih prevzemih, se je letos to spremenilo s prevzemom živilske verige Whole Foods Market za slabih 12 milijard evrov. S tem prevzemom je Amazon dobesedno zamajal celoten segment prodaje na drobno. Če so bili do prevzema znani kot izključno spletni trgovec, so po prevzemu vstopili na segment klasične trgovine. V dveh tednih jim je uspelo na vseh 460 lokacijah po ZDA povprečno znižati cene za 25 odstotkov in povečati prodajo za tretjino. Kar je Amazonu uspelo v nekaj tednih, drugim navadno uspe v nekaj letih in ravno v učinkovitosti se Amazon razlikuje od drugih.

Naslednji projekt je ustanovitev lastne verige paketnih prevozov, kar bo neposredna konkurenca družbam, kot so UPS, DHL in FedEx. Na podlagi tega prevzema v prihodnosti lahko pričakujemo še nadaljnjo širitev na »neznačilne« segmente in mogoče bomo v prihodnosti lahko kupili nov avtomobil kar prek njihove spletne strani. V družbi za leto 2018 napovedujejo prihodke v vrednosti 180 milijard evrov in 6,6 milijarde evrov čistega dobička. To pomeni, da se kljub velikemu obsegu poslovanja še naprej širijo hitreje od konkurence.

Zaradi nadpovprečne napovedane rasti je delnica kljub pretekli rasti še vedno atraktivna s ciljno ceno, ki je okoli 20 odstotkov nad trenutno tržno ceno. Potem ko je pred nekaj meseci cena prvič presegla tisoč dolarjev, so vlagatelji nekoliko močneje unovčevali dobičke. To pomeni, da trenutni vstop ne bo po rekordni ceni, ampak okoli osem odstotkov niže.