Visoko rast v ZDA bi lahko izkoristila tudi naša podjetja

Do ameriških kupcev s poznavalci: za uspeh so potrebni odlična priprava, čas, trdo delo in pogum, koristi pa tudi priporočilo.

Objavljeno
11. februar 2015 20.33
Ljiljana Đerić, gospodarstvo
Ljiljana Đerić, gospodarstvo
Ljubljana – ZDA so imele v tretjem lanskem četrtletju petodstotno gospodarsko rast, se pravi najvišjo v zadnjih 11 letih. Zato je glavnina ekonomskih analitikov prepričanih, da je bilo lansko leto prelomno in za letos napovedujejo približno triodstotno rast bruto domačega proizvoda.

Ameriško ministrstvo za trgovino v najnovejši oceni gospodarskega položaja med drugim poudarja, da sta glavna dejavnika močne konjunkture zasebna poraba in poslovne investicije.

Nacionalno združenje za poslovno ekonomijo, v katerem je 48 uglednih ekonomskih analitikov, napoveduje, da bo gospodarstvo ZDA letos zraslo za 3,1 odstotka, kar bi bila največja rast po letu 2005. Po njihovih predvidevanjih se bo brezposelnost še naprej zniževala in če bodo še naprej padale tudi cene nafte, bo Američanom ostalo v denarnicah še več denarja za trošenje, kar bi seveda lahko izkoristila tudi naša podjetja.

Težave s količinami

V prvih desetih mesecih lani so v ZDA izvozili za 363,8 milijona evrov, v Kanado pa za 45,7 milijona. Sicer pa so na ameriškem trgu najbolj uspešna tista podjetja, ki tja izvažajo izdelke odlične kakovosti, ki so inovativni in lepega dizajna, ustrezajo ameriškim predpisom, imajo konkurenčno ceno in lahko količinsko zadostijo zahtevam ameriških kupcev, pravi Marko Jare, ki je na GZS pristojen za področje Severne Amerike. Opozarja pa, da slovenski proizvajalci nemalokrat niso zmožni dobaviti zahtevanih količin.

Statistika kaže, da so že nekaj let najuspešnejši slovenski izvozniki na ameriški trg proizvajalci farmacevtskih izdelkov, specialnih jekel in izdelkov iz njih, steklenih proizvodov, električnih (stikala, varovalke, zaščitna oprema, deli za električne motorje in stroje), gospodinjskih aparatov in opreme ter igralnih avtomatov. V Kanado pa poleg teh proizvodov izvažamo tudi precej izdelkov za šport (Elan) in turbin za hidroelektrarne (Litostroj Power).

Z GZS v Kanado

Kot pravi Marko Jare, GZS jeseni letos načrtuje poslovno delegacijo v Kanado (če bo zanimanje podjetij, jo bodo morda razširili tudi na obisk v ZDA), hkrati pa zbornica pripravlja brošuro – priročnik o možnostih za slovenska podjetja na ameriškem trgu in v katerem bi želeli bolj podrobno predstaviti tudi možnosti za izvoz izdelkov v okviru nekaterih panog. Vendar pa dosedanje poslovne delegacije v Severno Ameriko niso dale želenih učinkov. In razlogov za to je več.

»Morda je eden ključnih problemov, zakaj GZS ni bolj aktivna s trgi na oni strani Atlantika, tudi dejstvo da nima ustrezne partnerske mreže za soorganiziranje dobrih poslovnih konferenc in srečanj med podjetji, saj se tamkajšnje gospodarske zbornice ne ukvarjajo z mednarodnim sodelovanjem. Zato so to nišo zapolnili drugi ponudniki, ki pa te storitve običajno zelo drago zaračunajo, oziroma jih ne opravijo v skladu s pričakovanji slovenskih podjetij«, pravi Marko Jare.

Slabost: ni kontinuitete

Drugi velik problem, zakaj ni večjega obsega poslovanja (ne velja samo za poslovanje s Severno Ameriko), pa je tudi v tem, da veliko naših podjetij, ki se udeležijo delegacij v tujino in tam navežejo stike z možnimi poslovnimi partnerji, po vrnitvi teh stikov ne razvijajo naprej. Kaže, da se premalo zavedajo pomena kontinuitete in ne vlagajo v raziskave trga; najbrž pa temu v veliko primerih botruje premajhen količinski in finančni domet naših podjetij.

In tretjič, na ameriškem trgu je, kot rečeno, mogoče uspeti le s kakovostnimi izdelki, ki jih je v izogib kopiranju (to največ počno kitajska podjetja) treba tam tudi zaščititi, kar pa je za izvoznike še dodaten strošek in zamuden postopek, dodaja Marko Jare.

Z AmCham v Kolorado

Poslovne delegacije v ZDA organizira tudi Ameriška gospodarska zbornica v Sloveniji (AmCham). Od 18. do 22. maja letos bo za 15 podjetij organizirala obisk v Koloradu, lani pa je organizirala poslovno delegacijo v Ohio in Pennsylvanijo (v Cleveland, Akron in Pittsburgh).

Vida Dolenc Pogačnik, namestnica direktorice Ameriške gospodarske zborni, pravi, da je bila ta delegacija zelo uspešna. »Glede na to, da je naš glavni cilj zagotoviti podjetjem čimveč primernih osebnih srečanj z vnaprej dogovorjenimi sestanki in, da je angažma prav za vsako podjetje unikaten, organiziramo delegacije za manjše skupine podjetij, do 15 podjetij. Lani je bil odziv ameriških podjetij dober, tudi pričakovan, saj so bili z dejavnostjo naših podjetij seznanjeni že vnaprej«, pravi Vida Dolenc Pogačnik.

Nujna odlična priprava

Vendar so za uspeh na ameriškem trgu potrebni odlična priprava in predstavitev produktov oziroma storitev, čas, trdo delo in pa seveda pogum. Pomagajo tudi priporočila, sploh pri prvem stiku. Prav zato je najbolje vstopati na ta trg prek nekoga, ki trg in okolje dobro pozna, opozarja Vida Dolenc Pogačnik in dodaja: »Pri vstopanju na ameriški trg se morajo podjetja zavedati, da jih pričakuje velika konkurenca, vložiti je treba veliko časa, energije, uspeh na tem trgu pa pomeni referenco za svetovni trg. Prav zato se morajo podjetja že ob prvem obisku zavedati, da je to prvi stik s potencialnimi poslovnimi partnerji, prvi osebni stik, ki na ameriškem trgu veliko pomeni. Odnos je treba razvijati in si pridobiti zaupanje, obljubljeno je treba izpolniti do dogovorjenih rokov.«