Kontejnerski ladijski promet zopet v precejšnjih težavah

Zaradi krize so številni kontejnerski ladjarji že poleti ukinili več linij proti Aziji.

Objavljeno
07. december 2012 16.00
Maersk
Bojan Beškovnik
Bojan Beškovnik

Število kontejnerskih ladij na sidriščih v Aziji se je med septembrom in novembrom povečalo za deset odstotkov. Težke čase za pomorsko industrijo potrjuje tudi največji svetovni kontejnerski ladjar Maersk. Za 15. december so nekateri kontejnerski ladjarji napovedali povečanje pomorskih voznin za 500 do 600 dolarjev po TEU.

Še septembra so lastniki ladij imeli v mirovanju 256 ladij, sredi novembra pa jih je bilo že 282. Skupna nosilnost ladij v mirovanju je presegala 762.000 TEU. Gre za ukrep ladjarjev, saj se je zasedenost ladijskega tovornega prostora zmanjšala pod 80 odstotkov. Tudi Baltic Dry Index (BDI) je na najnižjih ravneh od pomladi. Vse to le nakazuje, da se svetovna trgovina ponovno ohlaja.

Ladjarji ustavljajo kontejnerske ladje

Od poletnih mesecev dalje večina kontejnerskih ladjarjev ponastavlja servise na liniji Azija - severna Evropa in Mediteran, kot tudi za Severno Ameriko. Nekateri so že ukinili več linij, drugi pa izpuščajo zaustavitve posameznih ladij na tedenskih servisih. Danski ladjar Maersk je ukinil povezavo Azija-severna Evropa, švicarski MSC je zmanjšal število ladij na tedenskem servisu za Mediteran in na sidrišče postavil ladjo nosilnosti 13.050 TEU. Takšni ukrepi povečujejo število ladij na sidriščih. Predvsem pred Singapurjem jih je čedalje več.

Sredi novembra je bilo v mirovanju 282 kontejnerskih ladij s skupno nosilnostjo 762.000 TEU, kar je 4,7 odstotka celotne svetovne kontejnerske flote. Za primerjavo lahko vzamemo stanje iz začetka svetovne krize, ko je bilo največje dno doseženo leta 2008. Tedaj je bilo v mirovanju 435 ladij s skupno zmogljivostjo 1,35 milijona TEU, kar je bilo 10,7 odstotka tedanje svetovne kontejnerske flote. Zato se zdaj upravičeno zastavlja vprašanje ali gremo v to smer in bo kriza še globlja.

Krizo občutijo tudi največji ladjarji

Največ ladij v mirovanju imajo lastniki ladij, ki niso ladijski operaterji, temveč ladje dajejo v najem in zanje med ladjarji težko najdejo najemnike. Alphaliner poroča, da ima med operaterji največ lastnih ladij v mirovanju Maersk, in sicer 14 s skupno zmogljivostjo 94.777 TEU. Sledi mu iranski MDS Lines z osmimi ladjami in nosilnostjo 29.861 TEU, ki ima težave pri zagotavljanju linij zaradi mednarodnih sankcij proti Iranu.

Težke čase za pomorsko industrijo potrjuje tudi največji svetovni kontejnerski ladjar. Letos ne bodo dosegli predvidene rasti na segmentu transporta kontejnerjev. Predsednik Maerska Nils Andersen je za Financial Times napovedal, da v naslednjem petletnem obdobju ne bodo več vlagali v kontejnersko poslovanje, temveč v naftno industrijo in upravljanja s terminali. Lani so namreč s kontejnerskim transportom dosegli 540 milijonov dolarjev izgube, medtem ko je dobiček naftne industrije presegel 2,1 milijarde dolarjev. Uspešni so bili tudi pri upravljanju s terminali. Dobička je bilo 649 milijonov dolarjev. Kljub letošnjem boljšem poslovanju kontejnerskih prevozov so sklenili preusmeriti razvoj podjetja.

Na trg prihajajo nove in še večje ladje

Napovedi glede pomorskih kontejnerskih prevozov so še slabše ob upoštevanju novih naročil kontejnerskih ladij. Alphaliner poroča o povečevanju svetovne flote tudi v letih 2013 in 2014. Glede na podatke iz začetka novembra bo letos prevzetih 225 novih kontejnerskih ladij. Od tega jih bo 52 z nosilnostjo več kot 10.000 TEU in 32 z nosilnostjo med 7500 in 10.000 TEU. Zmogljivost kontejnerskih ladij se bodo tako letos povečala za dodatnih 1,36 milijona TEU.

Prihodnje leto bo glede na naročila dobavljenih še več kontejnerskih ladij, in sicer skupno 285, kar bo svetovno flota okrepilo za 1,77 milijona TEU. Največ novih ladij bo z zmogljivostjo več kot 10.000 TEU. Njihova skupna nosilnost bo 646.574 TEU. Manj ladij pa bo dobavljenih v letu 2014, kar kaže na večjo previdnost ladjarjev pri novih naročilih. Glede na naročila bo v letu 2014 predanih 121 ladij s skupno nosilnostjo nekaj več kot milijon TEU. Tudi za dobave v letu 2015 ni posebnega zanimanja. Podanih je 47 naročil kontejnerskih ladij za skupno zmogljivostjo 470.168 TEU.

Za 15. december nekateri ladjarji napovedujejo višje voznine

Zasedenost kontejnerskih ladij se od prvega polletja letos zmanjšuje. Po poročanju Containerisation Intl. je bila zasedenost ladij za severno Evropo na začetku leta 90-odstotna, zdaj pa je manj kot 85-odstotna. Še slabša je zasedenost kontejnerskih ladij na linijah Azija - Mediteran. V zečetku leta je bila 87-odstotna, zdaj pa je komaj 81-odstotna. To sili ladjarje v izpuščanje tedenskih odhodov ali celo umik ladij na sidrišče, zaradi česar bo na trgu manj ladijskegha tovornega prostora, kar pomeni, da se bo ob koncu leta zopet povečala zasedenost tovornega prostora, ki bi lahko dosegla približno 88 odstotkov.

Dodatni ukrep boljšega poslovanja je dvig pomorskih voznin, ki zdaj iz glavnih azijskih pristanišč za severnojadranska pristanišča dosegajo med 750 in 850 dolarjev po TEU. Za 15. december pa so nekateri kontejnerski ladjarji že napovedali povečanje pomorskih voznin za 500 do 600 dolarjev po TEU. Vprašanje ali je takšen dvig pomorskih voznin izvedljiv, v času ko se na trgu zmanjšuje povpraševanje po pomorskih prevozih.