Prevozniki: Subvencije za čistejše tovornjake so nujne

Z zadnjimi subvencijami so prevozniki leta 2009 kupili več kot tisoč sodobnih vozil, zdaj bi kupovali tovornjake euro 5.

Objavljeno
19. avgust 2013 17.27
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo

Člani prometne sekcije obrtno-podjetniške zbornice pričakujejo v prihodnjih dneh konkretnejše odgovore ministrov na svoje zahteve. Najbolj aktualno je vprašanje subvencij za ekološko čistejša vozila, s katerimi bi pomladili vozni park.

Minister za finance Uroš Čufer je svoj pisni odgovor na zahteve napovedal za ta teden, minister za kmetijstvo in okolje Dejan Židan pa je prejšnji teden prevozniškim sogovornikom pojasnil, da na »njegovem« ministrstvu denarja za subvencije za prevoznike ni, jih pa podpira, zato je obljubil pomoč pri usklajevanju.

S takso na izpust ogljikovega dioksida (CO₂), ki znaša 0,037 evra pri litru goriva, prispevajo prevozniki po izračunih OZS v državni proračun na leto več kot 60 milijonov evrov, zato po besedah sekretarja sekcije Bojana Pečnika pričakujejo, da bi vsaj del tega denarja dobili nazaj kot subvencijo. V Sloveniji je registriranih več kot 30.000 tovornjakov in avtobusov, več kot 15.000 jih ima nosilnost večjo od 3,5 tone.

Člani OZS imajo v svojem voznem parku približno 10.000 vozil težjih od 3,5 tone, po ekoloških razredih pa so ta razporejena precej enakomerno: tretjina jih je v najbolj onesnažujočih razredih euro 0 in 1, tretjina v razredih euro 2 in 3 in tretja tretjina v razredih od euro 4 navzgor.

Z državnimi subvencijami bi radi posodobili predvsem vozila iz srednje tretjine. Po dveh letih obljub vseh ministrov, ki so se v zadnjih dveh letih zamenjali v prometnem in finančnem sektorju, se zdaj že precej mudi, saj bo vozila iz razreda euro 5 mogoče registrirati samo še letos.

Subvencije ali konec pogajanj

Cene povprečnih tovornjakov se začnejo pri 60.000 evrih. Razlika v ceni med vozilom iz razreda euro 5 in euro 5 EEV, ki je že skoraj enak euro 6 – ti so še dražji –, pa je okrog desetine. Prevozniki bi zato od države za posodobitev radi 4000 evrov na vozilo, dosedanje obljube pa so se gibale okrog skupnih 8 milijonov evrov.

Ko so leta 2009 prevozniki nazadnje dobili subvencije za posodobitev voznega parka, so s štirimi milijoni kupili več kot tisoč novih vozil. Če subvencij tudi letos ne bo, se prevozniki tudi o ostalih zahtevah po vsej verjetnosti ne bodo več pogajali – o tem bodo odločali na svoji septembrski skupščini.

Tudi druge prevozniške zahteve imajo že dolgo brado. Pri prostem dostopu do Luke Koper se stvari počasi le premikajo; (davčne) olajšave za naložbe v vozila euro 6 bodo, v OZS bi jih radi še za razred euro 5; pri projektu malih logističnih centrov ob avtocestnih koridorjih V in X računajo na sredstva v naslednji evropski finančni perspektivi; počasi se premika pri omejevanju lokalnega prometa po vzporednih cestah, prav tako pri nižanju glob, delovnem času, fleksibilnejšem zaposlovanju voznikov.

Pred mesecem je prevoznike močno vznemiril vladni predlog povišanja cestnin na avtocestah, saj naj bi te za vozila iz razreda euro 3, ki jih je največ, povišali za kar 70 odstotkov, medtem ko naj bi bila podražitev za bolj onesnažujoča vozila nižja.

V tako podražitev prevozniki nikakor ne morejo privoliti, pravi Bojan Pečnik. Posebej, dodajmo, ker prevozniki plačujejo cestnino že ob registraciji vozila, absurdno pa je, da potem po avtocestam vzporednih cestah niti ne smejo voziti.