Potrošniki smo se recesije navadili

Raziskava Trženjski monitor: Prvič po petih letih se je občutek vpliva krize zmanjšal. Več kupujemo v akcijah in promocijah.

Objavljeno
14. april 2014 21.15
Barbara Pavlin, gospodarstvo
Barbara Pavlin, gospodarstvo

Ljubljana – Slovenski potrošniki smo se na recesijo navadili oziroma smo prilagodili svoje nakupne navade in obnašanje spremenjenim razmeram, kažejo rezultati Trženjskega monitorja DMS. Manj smo zvesti znamkam, tudi slovenskim, in kupujemo zelo preudarno.

Kot je povedala Maja Makovec Brenčič iz Društva za marketing Slovenije, ki je pobudnik raziskave, izvaja pa jo Valicon, se je pri tokratnem merjenju prvič v petih letih pokazalo, da se občutek recesije zmanjšuje. »Ne občutimo več psihološkega pritiska krize, počutimo se bolje, z manj strahovi. Privzeli smo stanje, kakršno je,« pravi Makovec Brenčičeva.

Primerjalno podatki pokažejo, da se vračamo na raven iz leta 2011, ko je tako kot v letošnjem merjenju 20 odstotkov vprašanih pričakovalo, da bodo izgubili službo. Lani je bil ta delež pri 26 odstotkih. Finančno stanje se je poslabšalo 38 odstotkom anketiranim, lani je bilo takih 48 odstotkov, medtem ko jih 56 odstotkov troši manj, lani 61 odstotkov. Ta kategorija je prvič v petih letih doživela upad.

Potrošniki smo spremenili tudi nakupne navade, saj nakupujemo bolj preudarno (75 odstotkov, 60 odstotkov v letu 2009), posegamo po cenejših izdelkih (58 odstotkov, 52 odstotkov v 2009) in trgovskih blagovnih znamkah (35 odstotkov, 48 odstotkov v 2009), več nakupujemo v diskontih (44 odstotkov, 28 odstotkov v 2009) in namesto enega nakupa opravimo več manjših (44 odstotkov, 36 odstotkov v 2009).

Nismo več zvesti znamkam

Anketiranci so odgovorili še, da se v primerjavi z letom prej bolj odločajo za nakupe v akcijah in promocijah (štiri odstotke več) in da svoje nakupe bolj razporedijo med trgovci, glede na ugodnejšo ponudbo. Spremenili so tudi odnos do znamk, niso jim več tako zvesti. Tudi zvestoba slovenskim znamkam, ki so ponavadi dražje, se je zmanjšala.

Letos so raziskovalci več pozornosti namenili spletnemu nakupovanju in ugotovili, da je v zadnjem letu po spletu kupovalo 68 odstotkov anketiranih (60 odstotkov v 2012), 27 odstotkov jih je splet uporabilo le za raziskovanje in 18 odstotkov za nakup z osebnim prevzemom blaga pri trgovcu.

Prek spleta nakupujemo tudi dopoldne

Presenetljivo pa je, da je kar četrtina svoj spletni nakup opravila že do 12. ure. Najpogosteje po spletu kupujemo tehnične izdelke ter oblačila in obutev. Spletni raziskovalci poleg omenjenih kategorij največ primerjajo cene izdelkov za stanovanje, pa tudi hrane in pijače pri različnih trgovcih.

Novost Trženjskega monitorja je postopen prehod na spletno anketiranje, katerega prednost je tudi, da ni vpliva anketarja, kar se kaže pri vprašanjih, kjer sicer lahko pričakujemo višje vrednosti zaznav pri t. i. družbeno zaželenih odgovorih, razlaga Andraž Zorko iz Valicona.