Slovenija na poti v potrošniški srednji vek

Obtožbe na račun Zveze potrošnikov Slovenije so se izkazale kot lažne.

Objavljeno
29. januar 2014 18.59
Božena Križnik, gospodarstvo
Božena Križnik, gospodarstvo

Ljubljana – »Gre za aroganco in ignoranco države, neobremenjene z znanjem in razbremenjene kakršne koli odgovornosti do potrošnikov – davkoplačevalcev. S takim ravnanjem se Slovenija vrača v potrošniški srednji vek,« je predsednica ZPS Breda Kutin sklenila tiskovno konferenco, na kateri je razgalila lažne obtožbe na račun ZPS.

Ministrstvo za gospodarstvo je lani izpeljalo in nato drugega za drugim razveljavilo vse razpise za javne službe varstva potrošnikov – za brezplačno svetovanje, za sofinanciranje potrošniške revije in za gostiteljstvo Evropskega potrošniškega centra (EPC) ter tako povsem zaustavilo javno sofinanciranje teh programov. ZPS je bila na razpisu za svetovanje že izbrana, edina je bila prijavljena za EPC, edina izdaja potrošniško revijo, VIP. Obtožbe konkurence na račun ZPS, ki so bile povod za postopke in revizije na ministrstvu v povezavi z oddajo del nacionalni potrošniški organizaciji in torej formalni razlog za zaustavitev financiranja, so se izkazale za lažne.

Stanje na področju varstva potrošnikov v Sloveniji je alarmantno, saj se dokaj solidni nacionalni program varstva potrošnikov že tri leta ne izvaja. ZPS brezplačno svetuje le svojim članom, saj iz članarin ne more pokrivati svetovanja za nečlane. Brezplačno (»začasno«) pa že četrto leto svetuje ministrstvo, po eno uro na dan, in še tedaj je zelo težko dobiti telefonsko zvezo. Tisti, ki so to poskusili, pa imajo pogosto pripombe tudi na kakovost in življenjskost nasvetov, zato se mnogi nato obrnejo na ZPS.

Obseg revije Vip je morala izdajateljica skrčiti. Do lani je namreč država revijo sofinancirala z okoli 30 odstotki sredstev, kot nadomestilo oglasnim prihodkom; potrošniška revija namreč ne sme objavljati oglasov, stroški zanjo pa so visoki predvsem zaradi dragih primerjalnih testov in neodvisnih strokovnih nasvetov. »Številni potrošniki zmotno mislijo, da država omogoča testiranje in da bi morali biti zato testi dostopni zastonj vsakomur; ne vedo namreč, da država za to ne da niti evra,« pravi Kutinova.

EPC je zveza gostila sedem let in za to dobila najvišje možne ocene evropskih intitucij. Z novim letom ga je morala zapreti. Čeprav je ministrstvo tisto, ki ne obvladuje svojega posla, saj je poleg kritik domačih revizorjev tudi iz EU dobilo namige o neustreznih postopkih in prešibki strokovnosti, je poleg splošnega svetovanja prevzelo še EPC. Kar je v nasprotju s strateškimi dokumenti in programom dela vlade. A se uslužbencem ministrstva to sploh ne zdi sporno. Kutinova se boji, da bo poprej sijajno delo EPC razvodenelo v »dvigovanje telefonov«.

V javnosti so se lani pojavile tudi novice, da Evropski urad za boj proti goljufijam OLAF preiskuje ZPS in Bredo Kutin, a se je zdaj izkazalo, da ni nikoli preiskoval ne Kutinove, ne ZPS, da pa je našel nepravilnosti v postopkih, ki jih v zvezi z izbiro gostitelja za EPC vodi ministrstvo. Revizija v EPC sicer še ni izzvenela v končnem poročilu, pokazala pa je, da sredstva niso bila porabljena nenamensko. Ministrstvo je izbrisalo Mednarodni inštitut za  potrošniške raziskave (ki ga je soustanovila ZPS iz registra potrošniških organizacij, upravno sodišče pa je pritegnilo argumentom tožnice, ZPS, in izbris razveljavilo.