Z zakonom nad sivo ekonomijo pri vinu

Ministrstvo za kmetijstvo in okolje je s predlagano novelo zakona o vinu napovedalo spopad z razbohoteno sivo ekonomijo na slovensjkem vinskem trgu.

Objavljeno
24. junij 2013 15.58
bsa/LJUBLJANSKA VINSKA POT
Marjeta Šoštarič, gospodarstvo
Marjeta Šoštarič, gospodarstvo

Ljubljana - V zakonu so predlagane spremembe na področju točenja neustekleničenega vina v gostilnah, poenostavitve inšpekcijskega postopka, dodelitve ustrezne pristojnosti nadzora v gostilnah, ugotavljanja celotnega pridelka vina v Sloveniji in tudi predvidene denarne kazni.


S spremembami želi ministrstvo ščititi potrošnika pred zavajanjem o poreklu in kakovosti vina (s povečanim nadzorom), pridelovalce grozdja in vina pa pred nelojalno konkurenco. Predlagane spremembe so dogovorjene z Vinsko družbo Slovenije, Združenjem družinskih vinogradnikov-vinarjev Slovenije in Zvezo društev vinogradnikov in vinarjev Slovenije, predlog spremembe zakona, ki je objavljen na portalu e-demokracija, bo v javni razpravi do 20. julija.

Leta 2006 sprejet zakon o vinu ureja geografsko poreklo grozdja, mošta in vina, pridelavo grozdja, mošta in vina, označevanje in ocenjevanje vina, mošta in drugih proizvodov, dajanje grozdja, mošta in vina v promet ter imenovanje pooblaščenih organizacij, ki opravljajo analitske, strokovne in upravne naloge. V poglavju zakona, ki ureja pridelavo grozdja, mošta, vina in drugih proizvodov, je opredeljeno tudi kdo se lahko s to pridelavo ukvarja. Zakon tudi za vse pridelovalce, ki obdelujejo vsaj 0,1 hektar vinograda ali pridelek tržijo, določa obvezo prijave letnega pridelka in zalog.

Z namenom povečanja prijave pridelka vina in omejevanja nelojalne konkurence registrirani pridelavi vina, predlagana novela zakona o vinu daje vinarski inšpekciji poleg obstoječih pristojnosti tudi pristojnost nadzora nad prometom z vinom v gostinskih obratih, omejuje točenje neustekleničenega vina, poenostavlja postopek kaznovanja, veča kazni za prekrške in določa način izračuna pridelka določenega letnika za celotno območje Slovenije.

Z omejitvijo točenja neustekleničenega vina, pri katerem se ocenjuje največji delež prometa z vinom brez predpisanih listin, se hkrati črtajo tudi določbe o dodatnih pogojih za gostinske obrate, s čimer je izpolnjena 88. zahteva iz dokumenta Obrtne zbornice Slovenije »Zahteve slovenske obrti in podjetništva 2013«.
Z namenom učinkovitejšega nadzora predlog daje pristojnost nadzora nad vpisi v register pridelovalcev grozdja in vina ter odrejanja ukrepov v tem delu tudi upravnim enotam, s čimer se bo na tem področju lahko obseg nadzora bistveno povečal.
Predlog predvideva tudi dvig kazni za prekrške in sicer za večje prekrške na trikratno vrednost obstoječih, za manjše prekrške pa na polovico kazni za večje prekrške. Za učinkovitejše izvajanja zakona o ugotavljanju katastrskega dohodka pa predlog omogoča organom, pristojnim za določitev katastrskega dohodka, dostop do podatkov iz registra. Ključni namen te določbe je pravičnejša določitve višine katastrskega dohodka glede na dejavnost pridelovalcev grozdja in vina.