Telenovele že kakšnih dvajset let polnijo popoldanske programe slovenskih televizij.
Serijo so začeli snemati leta 2011, v njej pa spremljamo zlato dobo otomanskega cesarstva, ko mu je 46 let vladal sultan Sulejman.
Institucija nekajstočlanskega harema z ženami, konkubinami, služkinjami in evnuhi očitno še danes vzburja domišljijo. Resnična zgodba o sultanovi najljubši konkubini Hurrem, sužnji ukrajinskega izvora, ki je z »ljubezensko politiko« počasi prodrla v vrh otomanskega imperija, do pozicije sultanove žene, privablja gledalce z vsega sveta, o seriji pa so se razpisali tudi svetovni mediji, kot sta New York Times in Guardian.
Nadaljevanko naj bi gledalo dvesto milijonov ljudi v več kot petdesetih državah; zelo popularna je na Balkanu, od Srbije do Bosne in Hercegovine, odkupili so jo, denimo, tudi v Franciji in Italiji, nazadnje pa je pravice za njeno predvajanje odkupila še Kitajska.
Tančica nad haremom
Da imajo gledalci radi zgodovinske kostumske serije, pričata že seriji Rim (2005–2007) produkcijske hiše HBO in Tudorji (2007–2010) v produkciji Showtima. Sulejman Veličastni je, kot je za Reuters povedala scenaristka serije Meral Okay, fikcijska upodobitev pomembnih zgodovinskih dogodkov iz turške zgodovine. Serija jih podaja v razkošni in privlačni produkciji (predvsem z bogatimi kostumi, sceno), osredotoča se tudi na tiste dimenzije Sulejmanove vladavine, ki so v uradnem zgodovinopisju precej zastrte.
Gre za kulturo, ki je z rituali, opravo in načinom življenja za Zahod dovolj eksotična, obenem pa so skrivnosti harema in sultanske vladavine od nekdaj burile duhove in bile vir zahodnjaških fantazem o vzhodnjaški ekscesni seksualnosti in orgijah ter neizmerni okrutnosti despotske vladavine. O teh podrobno razpravlja Alain Grosrichard v delu Struktura seraja (izšlo pri Studia humanitatis).
Relevantnih zgodovinskih pričevanj, opisov in dokumentov o sultanskem haremu je v resnici malo. V otomanski dobi ni bilo spodobno govoriti o ženskah, zato so podatki, ki jih vemo o haremu, prišli od dobro obveščenih Evropejcev, ki so potovali čez tiste kraje, še posebej od Benečanov. A večina fantazem o sultanovem intimnem življenju v haremu izhaja prav iz teh pričevanj.
To verjetno vsaj deloma velja tudi za Hurrem, osrednji ženski lik v seriji. Najljubša sultanova žena, mati njegovih naslednikov, si je ta položaj spretno izborila, ko je prišla na sultanski dvor kot sužnja Rokslana (tudi Aleksandra) iz Evrope – z območja današnje Ukrajine. Po prepričanju današnjih zgodovinarjev, ki se ukvarjajo s to temo, velja za nadvse pametno žensko. Izborila si je namreč pomembno politično vlogo v turškem cesarstvu in vzpostavila model za naslednice, torej za vse bodoče kraljice matere oziroma sultanke.
Politična kontroverzija
Očitno je interpretativna svoboda, ki so si jo vzeli producenti in ustvarjalci serije pri ilustraciji sultanovega ljubezenskega in intimnega življenja, moteča za marsikoga. Najprej za verujoče Turke in še posebej njihovega konservativnega premiera Recepa Tayyipa Erdoğana, ki je seriji očital prav to, da se premalo drži zgodovinskih uspehov Sulejmana in se preveč podaja v njegovo spalnico.
V Srbiji, kjer so precej navdušeni nad serijo, so protestirali proti zgodovinskemu portretu Sulejmanovega zavzetja Beograda, ki ga sultan v seriji osvoji tako rekoč v enem popoldnevu, medtem ko je dejansko obleganje trajalo štiri mesece. V vsakem primeru lahko Turki občutijo učinke serije predvsem v porastu zanimanja za njihovo zgodovino, za palačo otomanskih cesarjev, pa tudi za njihovo kulinariko. Analitiki so prepričani, da bi lahko serija predvsem s prodorom na Kitajsko zbudila dodatno zanimanje za Turčijo pri tem najhitreje rastočem turističnem narodu.
V Sloveniji trenutno spremljamo tretjo sezono serije, ki jo vrti Planet Siol. Število gledalcev iz sezone v sezono narašča, zdaj šteje 10,29 odstotka, so nam sporočili. Položaj na sultanovem dvoru se je v treh sezonah močno spremenil: njegova mati je umrla, Sulejman pa je dal ubiti tudi prijatelja Ibrahima.
Kaj nam sporoča Sulejman?
Če lahko Sulejmanovo popularnost pripišemo predvsem temu, da se loti upodabljanja precej zastrtih in dozdevno žgečkljivih elementov življenja na sultanovem dvoru, ostaja vprašanje, ali je upravičena skrb, da s fascinacijo nad turškim osvajalcem, ki je pred pol tisočletja ogrožal tudi našo deželo, izgubljamo evropsko identiteto.
Morda je za islamistične nacionaliste, pa tudi za vernike v turško opresijo, najbolj boleče prav to, da vzpon turškega cesarstva in njegove moči v seriji ni prikazan kot rezultat turške vsemogočnosti in nadmoči, ampak je univerzum veličastnega sultana brez velikih ideoloških ali umetniških pretenzij približan ljudem v obliki, ki je povsem blizu govorici zahodne romantične drame oziroma telenovele.