Emmyji: Sporočilo v steklenici s sojenja O. J. Simpsonu

Med zmagovalci emmyjev je precej znanih serij, med novinkami pa je slavila Ameriška kriminalna zgodba.

Objavljeno
19. september 2016 17.14
Jela Krečič
Jela Krečič
Na včerajšnji podelitvi nagrad emmy za največje dosežke na področju televizije so povečini slavili stari znanci TV serij. Igra prestolov s pridobljenimi nagradami še vedno podira rekorde, med komedijami je slavila že večkrat nagrajena komična nanizanka Podpredsednica. Ob poznanih delih pa si velja ogledati novinko med zmagovalkami.

Gre za People vs. O. J. Simpson: American Crime Story (Ljudstvo proti O. J. Simpsonu: Ameriška zločinska zgodba), ki je zmagala v kategoriji zamejena TV serija (limited TV series), nekoč znana kot mini serija. Ljudstvo proti O. J. Simpsonu je drama po resničnih dogodkih iz leta 1994, ko naj bi nogometni in filmski zvezdnik O. J. Simpson (Cuba Gooding Jr.), umoril nekdanjo ženo Nicole Brown in njenega partnerja Rona Goldmana. Njena glavna kvaliteta pa je nemara v tem, da jo lahko razumemo na različnih ravneh.

Produkcijska hiša FX je nadaljevanko posnela po knjigi The Run of His Life: The People v. O. J. Simpson Jeffreya Toobina, tako da je serija v prvi vrsti dokument sodne drame, v kateri poskuša tožilstvo prepričati poroto, da je ameriški zvezdnik v izbruhu jeze in ljubosumja krvavo obračunal z nekdanjo ženo in njenim ljubimcem.

Desetdelno popotovanje po enem medijsko najbolj razvpitih primerov se začne s prihodom detektivov na kraj krvavega zločina omenjenih žrtev in njihovim omahovanjem pri tem, da bi krivca prepoznali v ameriškem superjunaku, čeprav vse sledi vodijo k njemu. Ko tožilki Marici Clark (Sarah Paulson) poleg prvih dokazov pride v roke Simpsonova kartoteka, ki priča o njegovem sistematičnem nasilju nad nekdanjo ženo, je ta odločena, da bo ljubljenca ameriških src spravila za zapahe. Ob gori tako rekoč neizpodbitnih dokazov to ne bi smelo biti težko. Pa je.

Tožilstvu primer ne propada le zato, ker se O. J. obda z vojsko prekaljenih odvetniških mačkov: Robertom Shapirom (John Travolta), Johnniejem Cochranom (Courtney B. Vance) in Simpsonovim družinskim prijateljem Robertom Kardashianom (David Schwimmer), ampak zato, ker sodni proces poteka v času, ko je v Los Angelesu še živ spomin na krvave proteste temnopoltih prebivalcev nekaj let pred tem. Še posebej Cochranu uspe proces proti krvoločnem morilcu spremeniti v zgodbo o ameriškem rasizmu in še posebej policijskemu rasizmu v ZDA. Serija, ki sicer zelo distancirano niza dogodke kultnega sojenja, pokaže, da je bila policija pri raziskovanju vpletenosti nogometnega zvezdnika več kot korektna.

Jasen namig torej je, da je O. J. oprostilno sodbo dosegel predvsem na račun pristranske porote, sestavljene pretežno iz črnske populacije, ki je odločala izključno na podlagi rasnega vprašanja. Ta druga raven zgodbe, kjer je bistveno predvsem družbeno politično ozadje procesa, nas pripelje k tretji poanti.

Pri uprizarjanju zgodovinskih dogodkov v popularno kulturnih izdelkih se velja vselej vprašati, kaj nov in svež pogled na preteklost pravzaprav prinaša? V primeru Ljudstva proti O. J. Simpsonu verjetno težko spregledamo aluzijo na aktualno vrenje v Združenih državah Amerike in proteste proti policijskemu nasilju nad črnsko populacijo. V seriji tožilka Marcia Clark ob vzniku rasnega vprašanja lepo opozori, da je O. J. Simpson vendarle »pripadnik belega premožnega razreda«. Ko je človek del bogataške manjšine, barva kože ni pomembna. Subtilno sporočilo serije, ki ga je porota O. J. Simpsona očitno spregledala,torej je, da je rasizem v Ameriki tesno prepleten z razrednimi razlikami.

Drug, bolj ironičen namig, ki ga nadaljevanka kot sporočilo iz steklenice iz preteklosti pošilja v današnji čas, pa zadeva družino Kardashian. Ta je prvo slavo okusila ravno po zaslugi Roberta Kardashiana, ki je sodeloval pri obrambi O. J. Simpsona. V nadaljevanki oče Kardashian svoje tedaj mlade hčerke, navdušene nad tem, da očeta zdaj vsi prepoznavajo, nežno opozori, da slava ni vse v življenju.