Čefurji im Kino*

Literarni junaki s kresnikom nagrajenega romana so zaživeli tudi na platnu. Na redni spored prihajajo 3. oktobra.

Objavljeno
05. september 2013 18.11
Tina Lešničar, kultura
Tina Lešničar, kultura

Režiser, pisatelj in kolumnist Goran Vojnović je leta 2008 navdušil slovensko javnost z romanom Čefurji raus!, ki ga je pravzaprav napisal po svojem predhodnem scenariju za film. Zgodbo o odraščanju druge generacije priseljencev nekdanje skupne domovine sredi ljubljanskega »geta« – Fužin – je izpovedal v avtohtonem fužinskem narečju – mešanici slovensko-bosanskega besednjaka.

Če je odločitev za izvirni slog dala romanu svežino, filmu daje avtentičnost. Štirje junaki, s prepričljivim Benjaminom Krnetićem v glavni vlogi Marka Đurđića, ne varčujejo z barvitimi kletvicami in duhovitimi dvojezičnimi dovtipi, za katere je kar škoda, da jih tujci ne bodo razumeli. Z univerzalno tematiko odraščanja mladih fantov na margini, krize identitete, večnega prepada med generacijami, težaških odnosov v družini, obarvano z nacionalnimi in subkulturnimi karakteristikami, bi film nedvomno lahko nagovarjal tudi občinstvo prek naših severozahodnih meja.

Nič manj ni zgovorna glasbena podlaga, kompilacija jugoslovanske narodno-zabavne in rap glasbe, ki z nazornimi besedili resonira z notranjim monologom junakov.

Že s prvim kadrom Vojnović vzpostavi atmosfero vase zaprte in samozadostne fužinske enklave, ko s kamero vdre v stisnjeno blokovsko stanovanje, kjer »komšije« bučno slavijo že kaj. Pogled kamere vedno ostaja blizu junakov, ko z minornimi, kasneje pa z vedno težjimi prestopki preživljajo enolične dni v getu. Ker nas Vojnović tako rekoč iz oči v oči sooči s protagonisti, so morda pojasnjevanja v tako imenovanem offu kdaj celo odveč, kot tudi na dneve razdeljena »poglavja« filma.

Film prerase najstniške postopke in prestopke ter zapečateno življenje diaspore v scenah medgeneracijskih soočenj, na primer očeta Radovana (odlični Emir Hadžihafizbegović) in sina Marka, kjer se pokažejo bolečina, neuspeh in nemoč obeh strani, da bi presegli sami sebe – kar film pelje proti odprtemu koncu.

Je že res, da si je ob branju romana vsak »ustvaril svoj film«, a Vojnovićev je precej blizu resničnosti.

 

*Čefurji v kinu