V slovenskem prevodu je pred dnevi izšla avtobiografija enega svetovno najbolj prepoznavnih Balkancev, ki je v filmih vedno prinašal obskurne in bizarne zgodbe balkanske vsakdanjosti. Tokrat je ta znameniti zgodbar v glavno vlogo postavil sebe in se obdal z obilico atraktivnih likov.
Leta 2010 je Emir Kusturica v Beogradu izdal biografijo Smrt je neprovjerena glasina, ki je nedavno izšla v slovenščini z naslovom Kje sem v tej zgodbi jaz? pri Mladinski knjigi in v prevodu Dijane Matković ter Dejana Narančića. Napisal jo je iz preprostega razloga, da ubeži pozabi, čeprav je tudi pozaba sestavni del življenja in velikokrat omogoča preživetje.
Knjiga se začenja z naivnim otroškim pogledom na (ne)razumljivost sveta odraslih, ki je izvrstno razdelan v njegovem filmu Oče na službeni poti. Iz prvotne otroške otopelosti sta ga predramili prva ljubezen in ustvarjalnost. Umetnika v sebi je odkril pri tehničnem pouku, ko se je lotil izdelovanja modela Titanika. Med izdelovanjem je pozabil na vse drugo.
Ker se je Emirju Kusturici dobesedno podrl svet, njegovo Sarajevo pa utrpelo kar petletno obleganje s strani srbskih oboroženih sil in so takrat neki drugi Valterji branili Sarajevo, je nadaljeval gradnjo svojih (filmskih) svetov drugje. Dobesedno pa je zgradil dve naselji, Drvengrad v Srbiji ter Kamengrad v Bosni in Hercegovini, sicer za potrebe filmov, vendar sta naselji ostali.
Fellinijeva fantazijskost
Emir Kusturica je bil vedno svojeglav in drugačen, kontroverzen in nikoli premočrten. V svet filma je zakorakal pred 51 leti, ko je v klet Jugoslovanske kinoteke v Sarajevu zmetal pol tone premoga. »Za gretje hrama filmske umetnosti sta bili pripravljeni dve toni in pol, celoten podvig pa smo opravili Paša, Njego, Truman in jaz. Paša je bil najmočnejši, vendar je najmanj delal, a je največji del skupnega zaslužka vzel zase. Vprašal sem očeta, kako je to mogoče. 'Zakon narave! Velika riba poje majhno ribo, sinko, temu se reče darvinizem'.«
Na filmski trak je stopil v najbolj gledanem partizanskem filmu Valter brani Sarajevo Hajrudina Krvavca iz leta 1972 z naslednjimi besedami: »Imamo srečo, samo en stražar je, požgali jih bomo kot za šalo!« Po tej repliki je sledila prva filmska smrt. Krvavac je prepričal Emirja in njegove starše, da so sina poslali v Prago na znamenito umetniško akademijo FAMU na študij režije.
Od vseh filmskih velikanov je na Kusturico naredil največji vtis Federico Fellini, čigar film Amarcord si je Kusturica hotel ogledati v Pragi, pa ga je trikrat prespal zaradi ljubezenske utrujenosti, tako da si ga je v celoti ogledal šele z bodočo ženo Majo v Sarajevu. Fellinijevo fantazijskost, ki je mejila na fantastičnost, je Kusturica vztrajno vpletal v vse svoje filme.
Za film Oče na službeni poti je leta 1985 Kusturica kot prvi jugoslovanski filmar prejel zlato palmo. »V Sarajevo sem se vrnil tri dni pred koncem festivala, zato je nagrado v mojem imenu prejel Mirza Pašić, direktor Forum filma iz Sarajeva. Njegova fotografija s palmo in z dvignjenima rokama je obkrožila svet.
Ko so me v Sarajevu vprašali, zakaj v Cannesu nisem sam prevzel zlate palme, sem si izmislil najboljši možen odgovor in rekel: »Prijatelju Mladenu Materiću sem polagal parket!« V resnici naj bi to storil v znak protesta zaradi slabih odnosov z bosansko vlado.
Avtobiografija je pisana v romanesknem stilu, z obilico atraktivnih stranskih likov iz njegove družine, družinskih prijateljev ter znanih osebnosti takratnega Sarajeva in presega pusto naštevanje življenjskih dejstev. Kusturica v uvodu pojasnjuje, da je »človek nagnjen k pozabi, tehnika pozabljanja pa sčasoma postaja odločilna veščina človeškega rodu«.
Film, glasba,
Za leseno mesto Kustendorf - Drvengrad na Mokri gori v Srbiji, ki je nastalo po njegovih načrtih za film Življenje je čudež, je prejel tudi arhitekturno nagrado. Prav tako je »njegovo« mesto Kamengrad - Andrićgrad, ki ga je zgradil za potrebe snemanja filma Most na Drini zraven Višegrada, postalo turistična atrakcija. Človek, ki je začel umetniško kariero z izgradnjo makete Titanika, se je kot pisatelj najprej lotil sebe, napisal je avtobiografijo. Morebiti je njegova zgodba vredna celo filma.
Rodil se je 24. novembra 1954 v Sarajevu, v republiki Bosni in Hercegovini, SFR Jugoslaviji, očetu Muratu Kusturici, novinarju, ki je delal kot pomočnik sekretarja za informiranje, in Senki Numankadić, ki je delala kot tajnica na Fakulteti za gradbeništvo.
Kusturičevo odločitev za srbsko stran so domačini, ki so ostali ujeti v pasti srbskih topov in pušk, razumeli kot izdajo. Skozi podobno travmatično izkušnjo je šel tudi njegov umetniški sopotnik Goran Bregović. Emir Nemanja Kusturica, z umetniškim imenom Kusta, je umetnik, ki občinstva ne pušča ravnodušnega. Naj ga obožujejo ali pljuvajo, v vsakem primeru ga je precej težko ignorirati.