Hlepenje po ljubezni in mladih fantih

Film Moje življenje z Liberacejem o ameriškem zvezdniku je gledljiv in kljub tragičnim primesem zabaven.

Objavljeno
16. avgust 2013 15.04
Jožica Grgič, kultura
Jožica Grgič, kultura

Moje življenje z Liberacejem je film o ljubezni in prikrajšanosti zanjo, o osamljenosti in obkroženosti z ljudmi, o blišču in bedi, o resničnosti in potvarjanju ... Zaradi prepletanja vsega tega je pripoved o resničnem gejevskem paru tragikomična, pogosto duhovita in mestoma parodistična.

Ameriški film z izvirnim naslovom Behind the Candelabra, ki ga prikazujejo v ljubljanskem Kinodvoru, je biografija o Liberaceju, ameriškem zvezdniku, znanem po ekstravagantnih nastopih v Las Vegasu in nič manj ekstravagantnem zasebnem življenju.

Liberace je bil pianist, a ni bila le njegova spretnost na klavirju tista, ki je med petdesetimi in sedemdesetimi leti pritegovala številno občinstvo, še posebej žensko, temveč šov, ki ga je znal ob tem uprizarjati. Na kratko, Wladziu Valentino Liberace, sin poljske matere in italijanskega očeta, rojen v ZDA leta 1919, je bil rojen zabavljač. Imel je status superzvezdnika in obkrožen je bil z vsem, kar pritiče temu statusu – z razkošjem, oboževalci, agenti, služabniki, asistenti, ki so parazitirali na njegovem bogastvu, ter z neiskrenostjo in osamljenostjo.

Imel je tudi veliko skrivnost, za katero javnost nikakor ni smela zvedeti – bil je homoseksualec, a le za zidovi svoje kičaste hiše v slogu Ludvika II. Bavarskega, kjer je dajal duška svoji neusahljivi spolni sli in hitro usahljivim čustvom, zunaj pa je razlagal, da še ni srečal prave.

Film je docela gejevski, zato niti ne preseneča, da ga režiser Steven Soderbergh v še vedno licemerni Ameriki ni mogel posneti v nobenem od filmskih studiev, temveč v produkciji televizije HBO. Tako gejevski ni zaradi eksplicitnih seksualnih prizorov, saj je tak v filmu en sam, ampak zato, ker je s homoseksualnostjo prežet vsak, še tako mimobežen kader – z načinom govorjenja, hojo, tesno oprijetimi hlačami, kretnjami rok ... Morda je to slišati klišejsko, a v filmu ne izpade tako, kvečjemu je zabavno v kontekstih, kjer se Soderbergh odloči za parodijo bolj na račun šovbiznisa, v katerem so z večno mladostjo obsedeni tudi geji.

Film ni klasična biografija od rojstva do smrti ali o nekem večjem delu življenja, čeprav je prikazan tudi čudaški odnos med materjo in sinom. V središču je ljubezensko razmerje med starejšim Liberacejem in mladim ljubimcem Scottom Thorsonom, ki ima že od samega začetka predvidljive transformacije in omejen rok trajanja. Prikazane so vse faze šestletnega razmerja od prvega srečanja v zaodrju prek intenzivnega ljubezenskega in spolnega življenja, hujšanja, plastičnih operacij do ohladitve, varanja in konca zveze ter Liberacejeve smrti zaradi aidsa leta 1987.

Odlična Douglas in Damon

Film je gledljiv in duhovit, za kar nimata zaslug le režiser in scenarist, ampak tudi glavna igralca Michael Douglas in Matt Damon. Njiju, znana po svojih možatih vlogah, si je težko predstavljati kot homoseksualna ljubimca, okinčana s težkim nakitom in plapolajočim krznom. Ni se mogoče opredeliti, kateri je boljši.

Damon, pri svojih 42 letih, v vlogi Scotta fascinira s svojimi preobrazbami skozi film od nedolžnega najstnika prek Liberacejeve fotokopije po plastični operaciji do od ljubosumja razjedenega fanta, ko ga njegov zaščitniški ljubimec vara z mlajšim, ter na koncu zaradi kokaina uničene ter zapuščene razvaline. Matt Damon se ne preobraža le igralsko, ampak tudi telesno, med drugim se vmes zelo zredi in potem shujša ter okrepi mišice, da bi bolj ugajal ljubimcu.

Michael Douglas izjemno odigra očarljivega zabavljača, ki je doma lahko topel in razumevajoč partner, lahko je gospodovalen, hladen, vzvišen in prezirljiv, ves čas pa pohoten in perverzen – in tako zelo gejevski, da je na samem robu karikature. Medtem ko Damon kot Scott ni značilen homoseksualen lik, saj so ga v homoseksualno zvezo prignali Liberacejevi obeti bleščečega življenja in varnega čustvenega pristana, sicer pa so mu všeč tudi ženske, je Douglas odigral geja z dušo in telesom. V tej vlogi je skorajda neprepoznaven.

Vrhunski pa je tudi Rob Lowe v vlogi lepotnega kirurga, čigar obraz je po kirurških posegih tako zategnjen, da komaj gleda in premika usta. Ta svojo vlogo odigra tako parodistično, da so zabavni še najbolj groteskni prizori.

Že res, da Liberace in Scott hrepenita po ljubezni, toda bogati šestdesetletnik še bolj hlepi po novih, še mlajših fantkih, ti pa po denarju.