Namesto denarja medeninast šank

Glasbeniki brez plačila: Organizator koncerta se potuhne, zamenja telefonsko številko, po potrebi zapre eno podjetje in takoj ustanovi novo.

Objavljeno
26. september 2013 20.39
Zdenko Matoz, kultura
Zdenko Matoz, kultura

Kolikor denarja, toliko glasbe, pravijo. A to ne velja vedno.

Organizator povabi glasbenike, ti odigrajo svoje, ko je koncerta konec, pa se zanje začne kalvarija.

Kdo bo plačal nastop? In kdaj?

Organizator se potuhne, zamenja telefonsko številko, izpuhti z zemeljskega obličja, po potrebi, če je vpletena večja vsota denarja, zapre eno podjetje in takoj ustanovi novo, da bo lahko nadaljeval tako prakso. Vlado Kreslin ima trenutno na sodišču štiri tožbe.­

»Organizator se izgovarja, da sploh nisem imel pri njem koncerta in mi zato ne bo plačal honorarja.« Na sodišče mora prinesti posnetek koncerta, da dokaže svoj prav. Žal se dogaja tudi, da organizatorji, s katerimi je leta dobro sodeloval, ne plačujejo več redno.

Inventar lokala in laserski reflektorji

»Nekaj zahtevkov za izvršbo se je na sodišču sicer razrešilo,­ vendar traja kar tri leta, da zadeva pride do sklepa. Potem mi pa ponujajo inventar lokala, pa laserske reflektorje in podobno.« Kreslin je prepričan, da bi na internetu morali objaviti sramotilni spisek tistih, ki glasbenikom ne plačujejo za nastope. Nujno je, da bi se spletla takšna mreža, da bi se izmenjavale informacije. »A zdi se mi, da smo glasbeniki preveč individualistični za kaj takega.«

Mitja Tori, basist in menedžer zasavske skupine Orlek, je povedal, da je bilo velik problem s plačevanjem mogoče zaznati že v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ko se je nastope skoraj praviloma plačevalo z gotovino po koncu koncerta. »Na prireditvah, kjer je nastopilo več izvajalcev, so plačali le največjim zvezdam. V nekaj primerih so honorar izplačevali po delih.« Zadnje čase nimajo težav, najbolj pomaga previdnost z organizatorji, »z leti postaneš bolj previden in imaš tudi več izkušenj«. Sicer pa se z drugimi glasbenimi skupinami niti niso pogovarjali o tem ­neplačevanju.

Pevec vse bolj znane skupine Toronto Drug Bust Izak Košir pravi, da je zamujanje s plačili že skorajda nekaj običajnega. »Večkrat moraš poklicati, da ti končno nakažejo denar. Sicer pa je kar nekaj organizatorjev in klubov, ki so znani po tem, da ne plačujejo.­ Še posebej je problematično, če se zamenja lastnik lokala ali programski vodja, ki seveda noče imeti nič s tistim, kar je bilo prej.«

Doslej niso še nikogar tožili, ker je to dolgotrajen postopek in se nikomur ne da ukvarjati s tem, glede na izjemno počasno delovanje sodišč. Tudi Košir podpira oblikovanje foruma, na katerem bi lahko glasbeniki preverjali, kdo je zanesljiv organizator, ki izpolnjuje pogodbene obveznosti.

Najprej prvi, nato drugi opomin ...

Nina Sever iz agencije in založbe Reflektor Music, ki je po eni strani organizatorka koncertov, po drugi strani pa menedžerka, je povedala, da ob podpisu pogodbe sledi predplačilo in nato še ves honorar. S tistimi, ki jih pozna in z njimi dobro sodeluje, se za koncert dogovorijo tudi brez predplačila.

»Se pa zgodi tudi kaj slabega. Organizator, ki je imel včeraj mesarijo, danes kafič, jutri pa bo prodajal gume, nam je ostal dolžan. Najprej sem mu poslala prvi, nato drugi opomin, ga nekajkrat poklicala, ko pa je minilo preveč časa, sem šla na sodišče. Za tožbo je seveda potrebna pogodba in dokaz, da je koncert bil, torej fotografije, posnetek ali objave po koncertu, kar seveda jemlje čas in energijo ... Je pa res, da sem že več kot trideset let v glasbenem poslu in imam dober občutek, s kom se da poslovati in s kom ne.«