Nacizem in pogromi naši vsakdanji

Adamova zapuščina, odmevni prvenec nemške pisateljice Astrid Rosenfeld, je zgodba o smrti in preživetju v nacistični Nemčiji.

Objavljeno
25. maj 2015 16.50
Astrid Rosenfeld, Autorin im Nhow Hotel Berlin
Zdenko Matoz, kultura
Zdenko Matoz, kultura

Nacistična Nemčija je uresničevala osnovni ekonomsko-­politični cilj, imenovan »lebens­raum«, torej pridobitev življenjskega prostora. S tem je bilo povezano uničenje celotnih narodov, od Židov, Romov do Slovanov. Eno od številnih zgodb o smrti in preživetju popisuje nemška pisateljica Astrid Rosenfeld v romanesknem prvencu Adamova zapuščina (Mladinska knjiga, prevod Neža Božič).

V prvenec je nemška pisateljica Astrid Rosenfeld vpletla dve zgodbi, Adamovo in Edwardovo. Prva je povojna zgodba Edwarda Cohena, ki odrašča brez očeta, ves čas pa posluša, da je podoben dedovemu bratu Adamu Cohenu. Čez čas se svet temeljito spremeni, berlinski zid pade in pritegne v mesto številne nove ljudi. Vanj se vrne tudi Edward, ki v hiši, v kateri je nekoč odraščal, na podstrešju najde v rjav papir zavit paket, naslovljen na Anno Guzlowski pri A. Cohenu.

Na svežnju papirja je zapisana življenjska zgodba Adama Cohena. Pisal jo je med čakanjem v varšavskem getu, da ga odpelje zadnji vlak. Edwardu se odpre pogled v družinsko preteklost in preteklost Evrope, v pretresljivo zgodbo o neizživeti ljubezni, izgubi in žrtvovanju, ki je večje od življenja.

Pomočnik žlahtnitelja vrtnic

Adama ter njegovo družino vzame pod okrilje vojni invalid, ki mu je njegov oče rešil življenje v prvi svetovni vojni. Čeprav se počasi vzpenja v nacistični hierarhiji, ostaja zvest zaobljubi in pomaga židovski družini. Ne glede na to, da jim pomaga esesovec, glava te židov­ske družine Edda vztrajno govori o nacistih kot članih nenavadnega društva, o klovnovskem Hitlerju pa se vztrajno moti in ga imenuje Avgust ...

Adam se zaljubi v Anno, ki jo kmalu po kristalni noči odpeljejo na Poljsko v taborišče. Želi si jo najti, zato mu njihov nacistični prijatelj omogoči novo arijsko identiteto in službo pomočnika žlahtnitelja vrtnic. To specialno znanje ga popelje v osrčje nacistične oblasti na okupiranem Poljskem, kjer neprostovoljno druguje z najvišjimi nacističnimi živinami. Od krakovskega gradu Wawela se odpravi v varšavski geto, kjer je v zameno za to, da so iz njega spravili ljubljeno Anno, skrbel za mater vodje židovskega podtalja na Poljskem.

Ob koncu romana Edward Cohen­ odnese Adamovo zgodbo v Združene države Amerike in jo prebere Anni, ki tako končno izve, komu se ima zahvaliti za čudežno rešitev iz varšavskega geta.