Borštnikovo srečanje: Zdesetkana neinstitucionalna gledališka produkcija

V tekmovalnem sporedu je deset predstav petih gledaliških institucij in ena neodvisnega producenta.

Objavljeno
11. junij 2013 17.36
Peter Rak, kultura
Peter Rak, kultura

»V nasprotju z dobrim vtisom lani je stanje letos manj navdušujoče, odrska produkcija, ki nastaja zunaj gledaliških hiš, je zdesetkana,« selektor Festivala Borštnikovo srečanje (FBS) Primož Jesenko ocenjuje tokratno gledališko sezono.

Po njegovih besedah je tudi manj uprizoritvenih presežkov, opaziti je tudi paradoks, da si predstave izrazitih avtorjev, med katerimi jih je nekaj uvrščenih v spremljevalni program, lahko privoščijo zelo omejeno postprodukcijo. To odpira več vprašanj, denimo o možnostih razvoja oblikovanja mladih režiserjev, kjer se bližnjica zdi osrednja veljavna pot, cilj pa takojšnje ustvarjenje imena. Avtorjev, ki bi se oblikovali dlje in temeljito, tako rekoč ni opaziti ali pa so v manjšini.

V tekmovalni spored 48. Borštnikovega srečanja je uvrstil deset predstav petih gledaliških institucij in enega neodvisnega producenta. Izbor odbira predstave, ki tudi s svojimi posameznimi nepopolnostmi govorijo zavezujoče zgodbe. Po vsebini ti projekti stremijo k odkritju boljšega sveta, kart artikulirajo z resnično ostrino, a pri tem ne ostajajo le na površju refleksije človeške in družbene eksistence.

Med njimi je tudi predstava o korespondiranju današnjega časa s preteklim, »a časi seveda ne sovpadajo z ničemer več, ostaline preteklosti ostajajo zaprte v vitrinah, medtem ko jih spektakelsko zvezdništvo, ki je v trendu, ni zmožno misliti«. Sicer pa po mnenju Jesenka lanska gledališka produkcija ne pritrjuje tezi, da imamo Slovenci problem z ubesedovanjem samega sebe, saj svoj obraz v zrcalu vidimo, ne manjka niti odzivanja na aktualno družbeno situacijo in na položaj umetnika v njej.

Letošnji osrednji slovenski gledališki festival bo kljub finančnim težavam – mesto Maribor je svoj prispevek znižalo za desetino, prispevki sponzorjev pa so se v primerjavi z lanskim letom kar prepolovili - ohranil vse programske sklope in tudi svoj mednarodni značaj. V tekmovalnem programu bo z največ predstavami in sicer štirimi zastopana ljubljanska Drama, dve prihajata iz SNG Maribor, po ena pa iz MGL, SSG Trst, Prešernovega gledališča Kranj in Zavoda Delak oziroma Muzeja sodobne umetnosti Metelkova.

Spremljevalni program je ob Jesenku sestavila umetniška direktorica festivala Alja Predan in obsega osem predstav.

»Program je letos nekoliko okrnjen, a bomo vkljub vsemu gostili dve zveneči režiserski imeni in videli predstave iz Madžarske, Litve in Hrvaške ter dve predstavi iz Nizozemske. Nizozemski dramatiki in gledališču bo namenjen tudi letošnji fokus, izšla bo knjiga s slovenskimi prevodi nizozemskih dram, študentje bodo pripravili bralne uprizoritve,« je dejala Predanova. Pripravljen je tudi izbor domačih predstav, ki bo v okviru tako imenovanega showcase namenjen mednarodni strokovni javnosti in tujim gledališkim kritikom.