»Lutke, lutke, lutke. In pivo,« je opisal glavne znamenitosti češke prestolnice lutkovni mojster Mirek Trejtnar. V dvorani Mini teatra na Ljubljanskem gradu bo do konca januarja odprta razstava Češke marionete. Na ogled bodo tradicionalne lutke 19. stoletja, tipične figure »družinskega gledališča« s sredine 20. stoletja in sodobne junakinje češkega gledališča Buchty a loutky. Razstavo bo popestrila lutkovna uprizoritev Sneguljčice.
Razstava je nastala s sodelovanjem Mini teatra in češkega gledališča Buchty a loutky v okviru mednarodnega evropskega projekta Puppet Nomad Academy IV. Avtorja razstave, češka lutkovna umetnika Marek Bečka in Robert Smolík, bosta postavila na ogled petdeset lutk, ki so jih izdelali izjemni češki ustvarjalci.
Poleg starih tradicionalnih marionet bo skupina gledališča Buchty a loutky predstavila tudi like iz zasebne zbirke. Pri svojih predstavah namreč pogosto prepletajo uporabo starih lutk s sodobnimi tehnikami in novo tehnologijo. Razstava je namenjena otrokom in odraslim.
Nepozabni del
Lutkarstvo je imelo pomembno vlogo v češki zgodovini. Velja namreč za eno izmed tradicionalnih oblik češkega gledališča.
V času Češkoslovaške republike so se po lokalnih odrih razpršila tako imenovana »družinska gledališča«, ki so sprožila pravi lutkarski razcvet. Takrat so začeli serijsko izdelovati lutke, odrske dekoracije so dosegale vedno višjo kakovost in Češka je postala dom več kot dva tisoč lutkarskih skupin.
Po besedah Mareka Bečke je ta zvrst popularna še danes. »Na Češkem je zelo priljubljena amaterska lutkovna scena. Vsako leto je organiziranih tudi veliko lutkovnih festivalov, njihov vrhunec pa je festival Loutkářská Chrudim, ki poteka vsako poletje v mestu Chrudim, kjer je tudi lutkarski muzej«, je dejal Bečka.
V šestdesetih letih 19. stoletja so lutkarski akterji odprli dialoge med osebo in leseno lutko za nov svet umetniškega izražanja. »V umetniškem pogledu bi lahko rekli, da so bila šestdeseta leta nekakšna zlata doba marionet. Komunisti so tej zvrsti umetnosti namenili veliko denarja, saj so menili, da je to le zabavna, nepolitična umetnost za otroke,« je povedal Bečka.
Prihodnost lutk