Oblikovno se najhitreje spreminjajo digitalni mediji

Oblikovalske nagrade Brumen: Pregledna razstava vidnih sporočil v avli Narodne galerije. Posebno priznanje tudi Delu.

Objavljeno
24. oktober 2017 17.59
Jožica Grgič
Jožica Grgič

V avli Narodne galerije v Ljubljani so pravkar odprli bienalno razstavo vidnih sporočil in podelili nagrade Brumen za najboljše oblikovanje. Nagrade Brumen so najvišja strokovna oblikovalska odlikovanja v Sloveniji. Podeljuje jih Fundacija Brumen, ki se 14 let zavzema za promocijo kakovostnih vidnih sporočil.

Pregledne razstave na vsaki dve leti, doslej imenovane bienale vidnih sporočil, so letos preimenovali v bienale slovenskega oblikovanja, čeprav so tema še vedno vidna sporočila. Na tokratni osmi bienale je mednarodna žirija uvrstila 90 del od 392 prijavljenih.

Kakor je povedal oblikovalec Ranko Novak, predsednik letošnjega bienala, žirija ne nagrajuje oblikovalca, ampak delo, kar pomeni, da nagrado dobita oblikovalec in naročnik. Ta naj bi spodbujala in razsvetljevala naročnike, ki po mnenju oblikovalcev premalo pozornosti posvečajo dizajnu svojih izdelkov in tudi lastnim celostnim vizualnim podobam.

Celostna grafična podoba vinske hiše Lupinc. Foto: Arhiv Fundacije Brumen

Vpliv digitalizacije

Na področju vidnih sporočil prihaja zaradi skokovitega razvoja tehnologije do hitrih sprememb in tudi sam način dela oblikovalcev je vse bolj digitaliziran. Na vprašanje, na katerem področju se najhitreje dogajajo oblikovalske spremembe, Ranko Novak odgovarja, da se nedomno najbolj spreminjajo digitalni mediji. Obenem pa poudarja, da papir ne bo izumrl, da bodo še vedno izhajale knjige in tudi časopisov ne bo konec, se bodo pa morali bolj kot oblikovno spremeniti vsebinsko in torej ne poročati o včerašnjih dogodkih, temveč obavljati ozadja, analize, komentarje.

V skladu s časom je na letošnjem bienalu več digitalnih vsebin in manj na primer plakatov. Komercialnega oglaševanja na klasičnih plakatih, velikih 100x70 centimetrov, skorajda ni več, še vedno pa ostajajo jumbo plakati, vedno več je tudi svetlobnih reklam.

Malone povsem so izginila tudi letna poročila podjetij na papirju, s katerimi so imeli nekoč grafični oblikovalci polne roke dela, saj so se z njimi podjetja predstavljala in promovirala. Nadomestila so jih elektronska letna poročila. Tudi sam pojem grafičnega oblikovanja se spreminja, saj postaja del pojmovno širših vidnih sporočil, pravi Novak.

Naravnost cvetijo pa črke, ki so se usidrale s tiskom. Oblikovalci ves čas ustvarjajo nove tipografije in lastne ima danes večina tiskanih in spletnih medijev, tudi Delo.

Podoba vidnih sporočil je še kako pomembna, saj se z njimi srečujemo na vsakem koraku. Ali kakor pravi Ranko Novak: »Živimo v civilizaciji vidnega, zato so vidna sporočila v našem življenju vseprisotna. V dobrem in slabem; potrebujemo jih kot pomoč pri komunikaciji, identifikaciji, orientaciji in nenazadnje pri pridobivanju informacij, torej vednosti skozi branje. Obenem pa smo prenasičeni z informacijami, ki jih hočeš nočeš vidimo vsepovsod, kar njihovo sporočilo devalvira.«

Razstava Slovenia Design Showroom Milano 2017. Foto: Fundacija Brumen

Nagrajenci

Letos je najuglednejše priznanje, veliko nagrado Brumen, prejela serija plakatov Koordinate zvoka (Sanje o dopustu) oblikovalca Nejca Praha in fotografa Klemna Ilovarja za naročnika Žigo Murka, producenta, skladatelja in pozavnista. Koordinate zvoka so mesečni cikli, kjer se srečujejo glasbeniki z različnih področij in drugi ustvarjalci, kot so plesalci, vizualci, literati. Koncertni cikel usmerja pozornost tudi na nove tehnološke zmogljivosti, kakršne ponujata elektronika in digitalni razvoj instrumentalizacije.

Žirija je serijo označila kot neustrašno, noro, tehnično raznoliko, presenetljivo mešanico zamisli, ki je polna detajlov, zavita pa je v zares izvirno in edinstveno oblikovalsko sporočilo. Plakati so oblikovani na način, ki na več ravneh spodbuja javnost, da z njimi stopi v stik; torej niso le barvne grafike, ki so za oko zabavne in dobro uravnotežene, temveč namigujejo na povsem nov način komuniciranja.

Posebno priznanje za odličnost v slovenskem dizajnu tudi Delu za Delove teme

Nagrade Brumen pa so prejeli celostna grafična podoba vinske hiše Lupinc, ki jo je oblikoval Aleš Brce; serija plakatov ob 25-letnici Mič Stylinga, ki so jih naredili v agenciji Yin + Young; knjiga Extending the Dialogue, ki jo je za Društvo Igor Zabel za kulturo in teorijo oblikovala Grupa Ee; katalog za razstavo del Henryka Tomaszewskega, ki ga je za Fundacijo Brumen oblikoval Radovan Jenko; razstava Slovenia Design Showroom Milano 2017: Oblikovanje kot (z)možnost spremembe, ki jo je za naročnike Ministrstvo za gopodarski razvoj in tehnologijo, SPIRIT Slovenija, Lesarski grozd, Društvo Pekinpah pripravil Pekinpah; interni projekt organizacije Troljo; chatbot, ki ga je pripravila Wave Group; črkovna vrsta Eva, ki je študijski avtorski projekt Mihaela Aleksandra Mahkovica.