Bojkot bienala v Sydneyju?

90 umetnikov pred odločitvijo: sodelovati na bienalu, ki je finančno odvisen od nesreče imigrantov?

Objavljeno
19. februar 2014 15.38
V. U., Delo.si
V. U., Delo.si

Dober mesec pred začetkom 19 bienala v Sydneyju, tradicionalno najprestižnejšega avstralskega dogodka na področju sodobnih vizualnih umetnosti in tudi enega najodmevnejših na svetovnem koledarju tovrstnih mednarodnih razstav, se ponavlja, kar se je že ob predlanski 18. izdaji.

Mnogi znova pozivajo k njegovemu bojkotu, in sicer zaradi tesnega odnosa te prireditve s sponzorjem, avstralsko multinacionalko Transfield Services, ki ob Avstraliji in Novi Zelandiji deluje še, denimo, v Severni in Južni Ameriki, na Srednjem vzhodu in drugod po Aziji. Predvsem pa je - kar moti ogorčene pobudnike bojkota - angažirana tudi na otokih Manus in Nauru, kjer je avstralska vlada, daleč od same Avstralije, vzpostavila centre za imigrante.

Zaradi razmer v njih je avstralski svet za človekove pravice že zahteval neodvisno preiskavo, na otoku Manus pa je v preteklosti prišlo tudi do spopada med iskalci azila in varnostniki, med katerim je imigrant iz Irana umrl, 77 pa jih je bilo ranjenih.

Transfield Services v teh centrih skrbi za upravo, varnost in vzdrževanje, pravkar pa se z avstralsko vlado dogovarja o širitvi poslovanja.

Pobudniki bojkota, ki ga podpirajo tudi pravni zastopniki imigrantov, podjetju, ki je sponzor bienala že od njegove ustanovitve leta 1973 (gre za podjetje s širokim programom sponzoriranja kulture), očitajo, da kuje dobiček iz državne politike do priseljencev, ki ji nasprotujejo. Bienale živi od dobička, ki izhaja iz stiske ljudi, trdijo.

V času nizkih javnih sredstev za kulturo - proračun sydneyjskega bienala je odvisen od sponzorjev in zasebnikov in že na njegovi naslovni spletni strani piše »Doniraj zdaj! Pomagaj k realizaciji bienala!« - so tako tudi umetniki postavljeni pred nujno izbiro.

Sprejeti sodelovanje na elitni prireditvi, izza katere je moralno sporen denar, ali ne? Na bienalu, ki ima za nameček naslov Predstavljaš si, kar si želiš (You imagine what you desire) in tematsko izhodišče v tezi, da prepričljiva umetnost ni oddvojena od pogojev za kulturo in od političnih, družbenih ter klimatskih razmer, v kateri nastaja?

Mimogrede, slovenskih imen na seznamu sodelujočih na bienalu - teh je okoli 90 - ni.