Nika Autor v Parizu

V pariškem Jeu de Paume je do 18. maja na ogled razstava Newsreel 55 - The News is ours Nike Autor, ki jo je pripravila kuratorica Nataša Petrešin-Bachelez.

Objavljeno
13. februar 2014 13.13
Maja Megla, kultura
Maja Megla, kultura

Razstava je del cikla štirih razstav z naslovom Zgodbe o empatiji, ki si bodo v razstavišču Jeu de Paume sledile do 25. januarja naslednjega leta. Od 11. februarja je na ogled prva v seriji, slovenske umetnice Nike Autor (po njej se predstavijo še Kapwani Kiwanaga, Eszter Salamon in Natascha Sadr Haghighian).

Filmski obzorniki

Naslov razstave Nike Autor Newsreel 55 - The News is ours združuje dva pomena. Newsreel (filmska novica oziroma filmski obzornik) je bila v sredini dvajsetega stoletja oblika kratkega dokumentarnega filma, ki je vseboval filmane novice in je bil uporabljan kot psihološko propagandno orožje.

Drugi del naslova, The News is ours, pa je parafraza dveh filmskih del: ameriškega iz leta 1970 (Finally Got the News) o gibanju v avtomobilski industriji v Detroitu in francoskega iz leta 1936 (La vie est à nous), ki jo je naročila francoska komunistična partija o socialnih pogojih, v katerih živijo delavci.

Oba filmska obzornika sta uporabljala montažo, s katero sta pozvala gledalce, da bolj kritično razmišljajo o obstoječi družbeni realnosti, v kateri živijo. Kot ta dva zgodovinska filmska obzornika pa tudi dela na razstavi raziskujejo prepletanje podob in družbene angažiranosti v kinematografskem aparatu.

Projekt Newsreel 55

Filmski obzornik 55 je zlepek citatov, arhivskih posnetkov in posnetkov aktualnega dogajanja, prostorsko vezanega na skupno bivšo državo Socialistično federativno republiko Jugoslavijo, s poudarkom na mestu Maribor, tretjem največjem industrijskem središču, ki je prešel tranzicijo med dvema sistemoma in lahko le nemo opazoval vzpon kapitalizma v njegovih najvolj zloveščih aspektih.

Obravnavana vsebina odpira vprašanja, ki se vežejo na družbene in politične premike v 20. stoletju, ki so mestu določali ekonomsko, politično in družbeno dinamiko. Mesto okupacije, mesto industrializacije in deindustrializacije, mesto zaznamovano s propadom skupne države, vojne in krize.

Gre za obdobja, predstavljena skozi oči generacije, ki je odraščala na prelomu dveh sistemov. Filmski obzornik 55 je kolektivno delo (Nika Autor, Marko Bratina, Ciril Oberstar in Jurij Meden), ustvarjalce pa je zanimalo, »kako s podobo, njeno močjo in učinki agitirati in odpirati vprašanja razrednega boja danes«.

Na razstavi

Tokrat je projekt Newsreel 55 predstavljen v galeriji z naslovom The News is ours, kjer je avtorica Nika Autor dodala še arhivski del in video Solidarnost (pred tem je bil večkrat javno predvajan v Ljubljani, dvakrat v Kinoteki). Na ogled so projekcije in komentarji slovenskih kritikov, teoretikov in umetnikov, ki predstavljajo heterogeno in kompleksno zgodovino jugoslovanskega filmskega obzornika in dveh sodobnih slovenskih filmskih obzornikov, ki jih je producirala Obzorniška fronta.

Nika Autor (1982, Maribor) se v svojih delih osredotoča na vlogo posameznika v naraščajoči absurdni družbeni stvarnosti, predmet njenega zanimanja pa je odnos umetnika do njegovega vsakodnevnega okolja. Po njenem mnenju se t. i. politična umetnost vrača bodisi v obliki dokumentarnih filmov, intervencij v resnični ali virtualni prostor bodisi kot performans, instalacije, gledališka dela. V svojih projektih se ukvarja z neformalno ekonomijo, neuradnimi politikami, ki so vzporedne vladnim strukturam in tehnikam preživetja zunaj uradnih državnih regulativ. Njena dela formalno segajo na področja fotografije, grafike, videa in slikarstva (uporablja tudi dokumentarna gradiva), vsebinsko obravnavajo anomalije urbanih okolij ter se uvrščajo med družbeno angažirane projekte.

Razstava je nastala v sodelovanju s Slovensko Ambasado v Parizu, Slovensko Kinoteko, IRZU in KINO! Izšel bo tudi katalog s prispevki Nataše Petrešin-Bachelez, Andreja Špraha, Cirila Oberstarja in Nike Autor.