Retrospektiva Neue Slowenische Kunst (NSK), ki bo odprla vrata decembra, bo največji letošnji projekt ljubljanske Moderne galerije.
Nič nenavadnega, bi rekli skeptiki, kritični do programske politike vodstva te institucije, NSK je pač ne samo zaščitni znak galerije, temveč tudi priviligiran kolektiv, ki že dve desetletji obvladuje vsebinske in tudi finančne tokove osrednje slovenske galerijske ustanove za sodobno umetnost.
Pomen NSK sicer nikakor ni efemeren, nedvomno gre za pomemben fenomen, ki je odprl številna relevantna vprašanja ne samo na področju umetnosti in kulture, temveč percepcije celotnega modela družbe. Skupine Laibach, Irwin, Novi kolektivizem in Gledališče sester Scipion Nasice so z radikalnostjo, novo estetiko, kolektivnim načinom dela in prezentacije uspeli reanimirati historične avantgarde in kreirati celostne umetnine, ki so med redkimi slovenskimi projekti doživele izjemen odmev tudi v tujini, vendar se potencial in naboj avantgard in retroavantgard pač sčasoma izčrpa.
Mogoče jih je seveda umetno ohranjati pri življenju in tukaj nastopi ljubljanska Moderna galerija. Vse bolj se zdi, da je tam tudi sedež po razpadu Jugoslavije ustanovljene Države NSK, ki se sicer ponaša tudi s svojo ustavo, veleposlaništvi, konzulati in drugimi konstitutivnimi elementi države, ta aparat pa za svoje delovanje potrebuje seveda tudi svojo programsko kontinuiteto, sicer pristane v polju muzejskega.
Razpis za novega direktorja oziroma direktorico Moderne galerije bi po mnenju mnogih moral predstavljati prelom z dosedanjo politiko preferiranja NSK, ki jo pooseblja Zdenka Badovinac, ki galerijo vodi že od leta 1993.
Ne gre zgolj za protekcionizem, nič manj moteč ni pokroviteljski odnos do celih generacij slovenskih likovnih umetnikov, ki v Moderni galeriji bodisi niso dobili priložnosti, da bi se predstavili, ali pa so bili njihovi slikarski in kiparski projekti obravnavani zgolj kot anahronističen koriozum, ki je ob favoriziranju zgolj ozkega spektra sodobnih umetniških praks zapisan postopnemu, vendar zanesljivemu izbrisu.
Zamere niso od včeraj, že leta 2000 je kipar Mirko Bratuša predstavil slavni Slovenski likovni kanape, ki ga s svojim portretom obvladuje Zdenka Badovinac in je morda najbolj ilustrativen prikaz stanja v Moderni galeriji in aktualni slovenski galeristiki nasploh. Bratuša ne želi komentirati direktoričinega dela, postregel je le z ironično izjavo, da se »s hvaležnostjo spominja dela gospe Zdenke Badovinac v Moderni galeriji, Slovenski likovni kanape pa je edini kip, ki je nastal z njeno vzpodbudo«.
Tudi številni drugi likovni ustvarjalci se nočejo javno izpostaviti, saj so menda kritiki deležni bodisi ostrih napadov ali pa svojevrstnega bojkota svoje produkcije, vendar zamer glede vzvišenega ali odklonilnega odnosa ne manjka.
In poslanstvo MG?
Problematična pa ni samo programska usmeritev, NSK oziroma del le tega, predvsem Novi kolektivizem, je vitalno vpet tudi v siceršnje poslovanje galerije. Njihovi člani se pogosto pojavljajo kot postavljalci razstav drugih avtorjev, prav tako je pod njihovo ingerenco tudi oblikovanje in priprava katalogov in plakatov ter nekateri drugi elementi produkcije in prezentacije.
Zdenka Badovinac očitke zavrača. Kot pravi, Moderna galerija že dolgo ni tradicionalni muzej, ampak prostor, ki poleg tega, da obravnava preteklost, bistveno sooblikuje sedanjost in si s svojimi programi zamišlja tudi bodočnost. Že v 90. letih prejšnjega stoletja so začeli redno predstavljati sodobno umetnost in se s tem takoj spustili v odmeven dialog z javnostjo.
Konfederacijo šestih evropskih muzejev, ki so jo sooblikovali pred štirimi leti, je po njenem mnenju še bolj internacionalizirala cel sklop dejavnosti, lani so prejeli 2,5 miliona eurov iz EU programov. Njen program za naslednjih pet let sledi poslanstvu MG kot »muzeja moderne in muzeja sodobne umetnosti, ravnotežju med sodobnim in tradicionalnim, nacionalnim in mednarodnim, razvoju temeljnih muzejskih nalog in oblikovanju sodobne, družbeno odgovorne institucije«.
Kakorkoli že, očitno ima Zdenka Badovinac ponovno najboljšo pozicijo za izvolitev v peti zaporedni mandat, nenazadnje tudi zaradi tega, ker je ena od članic izbirne komisije tudi Beti Žerovc, ta pa je življenjska partnerica Andreja Savskega, člana NSK.