Za španske muzeje je kriza izziv

Muzeji ljudi vabijo s privlačnimi razstavami in daljšim odpiralnim časom.

Objavljeno
19. marec 2012 19.39
Jožica Grgič, kultura
Jožica Grgič, kultura

Breme krize v Španiji nosi tudi Prado, eden največjih in najbolj znanih svetovnih muzejev. Vlada mu je zaradi varčevanja zmanjšala subvencijo za šest milijonov evrov. Letni proračun Prada je 42 milijonov evrov, približno polovica tega zneska je javnih subvencij, po novem pa bodo te manjše za približno dvajset odstotkov. Čeprav je imel lani muzej rekordni obisk, se bo moral letos potruditi za še več obiskovalcev, da bo nadomestil znesek, na katerega je računal. Prado je lani obiskalo 2,9 milijona ljudi (6,6 odstotka več kot leta 2010) in tudi letos bodo poleg stalnih zbirk vabljive razstave, kajti med drugim bodo predstavili dela italijanskega mojstra Rafaela s konca 15. stoletja (od junija do septembra) in flamskega slikarja z začetka 17. stoletja Anthonyja van Dycka (od novembra do marca 2013).

Ker muzeje prizadene kriza tudi, kadar sami niso v krizi, kakor je dejal direktor muzeja Miguel Zugaza, so se odločili, da bo muzej odprt vse dni v tednu, s čimer se je pridružil vse številnejšim muzejem po svetu, ki so odprti vsak dan. Direktor Prada pričakuje, da bo zaradi tega muzej obiskalo 250.000 ljudi več na leto in da bodo na ta način zaslužili milijon in pol evrov ter tudi to, da bodo našli sponzorja za šest milijon evrov. Tako je Prado po novem odprt od ponedeljka do petka od desetih do dvajsetih, ob nedeljah pa od desetih do devetnajstih.

Prado je arhitekt Juan de Villanueva zgradil v 18. stoletju kot naravoslovni muzej, v umetniški muzej so ga spremenili leta 1814. in v njem je bila sprva kraljevska umetniška zbirka. Ker so jo ves čas dopolnjevali, je muzej kmalu postal premajhen in v začetku 20. stoletja so ga začeli širiti. Gre za enega najboljših svetovnih muzejev, v katerem je več kot 9000 del evropskih umetnikov od 12. do 19. stoletja. V zbirki je več kot 4000 slik španskih umetnikov, 2000 del flamskih in italijanskih avtorjev, več kot 300 slik francoskih umetnikov in številna druga vrhunska dela. V zbirki je še približno tisoč skulptur, več tisoč risb ter številni keramični in porcelanasti predmeti. V muzeju so dela Velazqueza, Goye, El Greca, Rafaela, Tiziana, Botticellija, Tintoretta, Caravaggia, Veroneseja, Boscha, Rubensa, Dürerja, Rembrandta. V novejšem obdobju je muzej doživel več prenov in dozidav.

Zaradi omejenega prostora je stalno razstavljenih dobrih tisoč del, medtem ko približno 3000 del posojajo različnim muzejem in galerijam, preostanek umetnin pa je v skladišču. Že letos bo po prenovi na ogled 1300 umetnin.

Neokrnjen program

Cena vstopnice je osem evrov, vendar je mogoče uveljavljati tudi popust. Z raznimi izkaznicami, na primer študentsko ISIC, je mogoče vstopiti za štiri evre. Vstop je prost, če muzej obiščete zvečer, in sicer od torka do sobote med osemnajsto in dvajseto uro ter v nedeljo med sedemnajsto in dvajseto uro. Brezplačen vstop je tudi pet dni v letu ves dan. Vstopnice, kupljene prek spleta, so za evro cenejše kot pri blagajni, kar so uvedli pred tremi leti, da bi skrajšali dolge vrste ljudi pred vhodom.

Direktor muzeja zaradi zmanjšanja subvencij ne tarna, temveč izjavlja, da krčenje denarja v krizi obvezuje Prado in druge muzeje, da z novimi idejami pritegnejo ljudi, pri čemer izrecno poudarja, da zmanjšanje proračuna ne bo okrnilo muzejskega programa. Med drugim bodo podaljšali zelo obiskane razstave.

Rekordno v največjih muzejih

Optimistični pa za leto 2012 niso le v Pradu, ampak še v drugih dveh največjih madridskih muzejih – Reina Sofia in Thyssen-Bornemisza. Tudi ta muzeja sta imela lani rekordni obisk. V muzeju Thyssen-Bornemisza so ob 20-letnici delovanja posebej skrbno pripravili letošnji program, a že lani so imeli več kot milijon obiskovalcev, kar je 30 odstotkov več kot leto prej. Samo razstavo španskega realističnega slikarja Antonia Lopeza je videlo 320.000 ljudi. Vodstvo muzeja pravi, da so tako veliko število obiskovalcev pritegnile zanimive občasne razstave, vendar tudi podaljšan odpiralni čas (do enajstih zvečer) in možnost nakupa vstopnic prek interneta, s čimer se je mogoče izogniti čakanju pred blagajno Pred kratkim so v muzeju Thyssen-Bornemisza odprli prvo večjo retrospektivo Marca Chagalla v Španiji, na kateri je razstavljenih približno 150 umetnikovih del, ki jih je posodilo dvajset muzejev iz vsega sveta, umetnikovi dediči in zasebni zbiratelji. Letos imajo med petimi razstavami v programu razstavi ameriškega realističnega slikarja Edwarda Hopperja in hommage francoskemu slikarju Paulu Gauguinu.