40 let Irwinov: Pogled v preteklost in odziv na nemirno sedanjost

Na Dunaju in v Beogradu sta na ogled razstavi, posvečeni štiridesetletnici umetniškega kolektiva Irwin.
Fotografija: Razstava s primerjavo zgodovinskih del s sedanjo umetniško produkcijo kolektiva odseva ideološke, družbene in estetske spremembe ter stalnice zadnjih štirih desetletij. FOTO: Manuel Carreon Lopez/Gregor Podnar Vienna
Odpri galerijo
Razstava s primerjavo zgodovinskih del s sedanjo umetniško produkcijo kolektiva odseva ideološke, družbene in estetske spremembe ter stalnice zadnjih štirih desetletij. FOTO: Manuel Carreon Lopez/Gregor Podnar Vienna

Kolektiv Irwin – Dušan Mandić, Miran Mohar, Andrej Savski, Roman Uranjek (1961–2022) in Borut Vogelnik – je lani praznoval štiridesetletnico delovanja. V HMKV v Dortmundu so jim pripravili retrospektivno razstavo Was ist Kunst, Irwin?, ki se je že iztekla, praznovanje pa se nadaljuje v paviljonu Cvijete Zuzorić v Beogradu z NSK State – It's a Beautiful Country​ in z Geography of Time (40 years) v galeriji Gregorja Podnarja na Dunaju.

image_alt
Irwin: Osemdeseta smo doživljali kot obdobje neskončne svobode

Geography of Time (40 years) je šesta samostojna razstava kolektiva Irwin v galeriji Gregorja Podnarja, s katero umetniki sodelujejo od njenih začetkov in jih zastopa tako v Sloveniji kot v tujini. Kot so vsebino razstave povzeli pri galeriji, predstavlja izbrana dela kolektiva Irwin od njegovega nastanka do danes, s čimer poskuša vizualizirati njegov celovit in značilen umetniški pristop k vzpostavljanju povezav med umetnostjo in ideologijo. Kurirala sta jo Gregor Podnar in Hana Ostan Ožbolt.

Kuriranje skozi medgeneracijski dialog

»Razstava si je na začetku zastavila vprašanje, kako sploh misliti ta štiri desetletja izjemne umetniške in intelektualne produkcije v zamejenem galerijskem prostoru, ki si kronološkega pregleda (pa ne le prostorsko) ne more privoščiti, ter kako razmišljati o preteklih (irwinovskih) geografijah časa in prostora, ki so zaznamovale sedanjost in puščajo odtise tudi v prihodnosti,« je povedala Hana Ostan Ožbolt, ki jo je Gregor Podnar povabil k sodelovanju, »da bi kot kuratorka mlajše generacije skupaj z njim poskušala ponuditi malo drugačen, morda svež pogled na izjemen, kompleksen opus kolektiva Irwin«.

Drugi del razstave se osredotoči na pet motivov, ki si jih kolektiv izposoja iz slovenske in evropske umetnosti. FOTO: Manuel Carreon Lopez/Gregor Podnar Vienna
Drugi del razstave se osredotoči na pet motivov, ki si jih kolektiv izposoja iz slovenske in evropske umetnosti. FOTO: Manuel Carreon Lopez/Gregor Podnar Vienna

»Osrednja kompozicija razstave na podlagi Irwinove metode dela (retroprincip, citatnost) ter njihovega gesla Nazaj v prihodnost premišljuje paradoksalno razumevanje časa, vendar se osredotoči predvsem na vprašanje teritorija (ozemlja) in vse podtone tega, kar 'določen teritorij' nosi s sabo (država, nacija, nacionalnost, meje, konflikt, pozicije moči). Vprašanje teritorija se, tako kot časovnost, namreč izrisuje kot eno od osrednjih formalnih polj kolektiva Irwin. V smislu formalnih ponovitev kot metaforičnih iger sva to vprašanje obravnavala skozi dialog historičnih in novejših del. Razstava je s tem pogled v njihovo preteklost, toda absolutno tudi posredni odziv na našo skupno nemirno, konflikt­no sedanjost. Njihovo delo trenut­no ne bi moglo biti bolj aktualno,« je pojasnila Hana Ostan Ožbolt. Razstava je sestavljena iz štirih seg­mentov, pri čemer so s četrtim, ki je manjši, dokumentarni, »skušali Irwin približati širšemu občinstvu: dati kontekst«. Kuratorka je dodala, da je na razstavi nekaj pravih biserov, ki so na ogled prvič, »izkopani iz skladišča«.

Segment razstave obravnava monokromatičnost v delu kolektiva Irwin kot izhodišče zahodnega modernizma in avantgardnih gibanj. FOTO: Manuel Carreon Lopez/Gregor Podnar Vienna
Segment razstave obravnava monokromatičnost v delu kolektiva Irwin kot izhodišče zahodnega modernizma in avantgardnih gibanj. FOTO: Manuel Carreon Lopez/Gregor Podnar Vienna

Geography of Time (40 years) je ob odprtju 8. februarja pospremil pogovor z umetniki, jutri ob 18. uri pa jo bo še filmska projekcija. Štiridesetletnico delovanja kolektiva Irwin na pobudo Združenja likovnih umetnikov Srbije (ULUS) do 20. aprila zaznamujejo tudi v paviljonu Cvijete Zuzorić v Beogradu z razstavo NSK State – It's a Beautiful Country​. Temelji na nedavni v dortmundskem HMKV in se osredotoča na Irwinov najpomembnejši projekt v nastajanju: NSK državo v času.

Preberite še:

Komentarji: