V mestih stari avtomobili niso več zaželeni

Vse več evropskih mest zapirajo za starejša, še zlasti dizelsko gnana vozila
Fotografija: Eno najostrejših prepovedi so uvedli na kratkem odseku v Hamburgu, kjer lahko vozijo le najbolj sodobni dizelski avtomobili. Foto Shutterstock
Odpri galerijo
Eno najostrejših prepovedi so uvedli na kratkem odseku v Hamburgu, kjer lahko vozijo le najbolj sodobni dizelski avtomobili. Foto Shutterstock

Začelo se je pred leti v Veliki Britaniji, a še ostreje pred desetimi leti v Nemčiji. Medtem ko je za vstop v London treba »zgolj« plačati, so Nemci za starejša vozila uvedli prve prepovedi vožnje v središča mest. V zadnjem času so najbolj nezaželeni dizelski motorji, prepovedi pa se širijo v vse več mest – od Italije, Francije, Belgije do Grčije.

Potovanje z avtomobilom po evropskih mestih postaja vse bolj zapleteno. Ob tem, da je na številnih notranjih mejah (tudi na slovensko-avstrijski meji) spet vzpostav­ljen mejni nadzor, največ zmede povzročajo predpisi, ki so povezani z dovoljenji za vožnjo po mestih. V medijih navadno odmevajo širše razprave, le redko pa lahko slišimo ali beremo o konkretnih prepovedih v posameznih državah. Ker se je njihovo število v zadnjih letih precej povečalo, smo iz različnih virov, kot so spletne strani avtomobilskih klubov (AMZS, Adac …) in sistemov podeljevanja nalepk (kot je, denimo, Crit' Air v Franciji) zbrali najpomembnejše podatke za slovenske voznike. Poudariti je treba, da so omejitve večinoma povezane z dizelskimi in tudi bencinskimi motorji, medtem ko lahko avtomobili na alternativna goriva (LPG, CNG, hibridi, priključni hibridi, električna vozila, vodik) prosto vstopajo v mesta.


Italija


V glavno mesto Rim se boste lahko pripeljali le z dovolilnico hotela, saj je znotraj območja ZTL (Zona Traffico Limitato) od ponedeljka do petka med 6.30 in 18. uro ter ob sobotah med 14. in 18. uro promet dovoljen le za prebivalce in tiste z dovolilnico. V številnih drugih mestih so pravila za vstop v središče oziroma v območje ZTL od 1. oktobra letos močno zaostrena. Omejitve veljajo v mestih z več kot 30.000 prebivalci v pokrajinah Emilija-Romanja, Lombardija, Piemont in Benečija.




Od ponedeljka do petka med 8.30 in 18.30 je v njih dovoljen zgolj promet z vozili z bencinskim motorjem, ki dosegajo najmanj standard evro 2, in vozili z dizelskim motorjem, ki dosegajo najmanj standard evro 4. Predvidoma od leta 2020 bodo za dizelska vozila veljali še strožji ukrepi, in sicer bodo mejo dvignili na standard evro 5, od leta 2025 pa na evro 6. Dodatne omejitve že veljajo za obdobja, ko vrednost delcev PM10 štiri zaporedne dni presega najvišjo dovoljeno mejo, saj takrat v mesta ne spustijo dizelskih vozil, ki ne ustrezajo vsaj standardu evro 5. Podrobnejše informacije in povezave do spletnih strani z ažurnimi podatki boste našli na www.amzs.si.


Tudi italijanska mesta postajajo nedostopna za avtomobile s starejšimi motorji. Foto Shutterstock
Tudi italijanska mesta postajajo nedostopna za avtomobile s starejšimi motorji. Foto Shutterstock


Nemčija

Za vožnjo po številnih nemških mestih morate imeti na vetrobranskem steklu prilepljeno okoljsko nalepko (Umwelt Plakette), ki prikazuje razred izpustov vašega avtomobila. Mesta se poljubno odločajo o zapori dostopa za posamezne razrede, vse več jih dovoli vstop zgolj vozilom z nalepko 4, v ta razred spadajo avtomobili z bencinskim motorjem evro 1–6, ki so bili prvič registrirani po 1. januarju 1993, in z dizelskim motorjem evro 4–6, prvič registrirani po 1. januarju 2006. Nalepko morajo imeti tudi vsa vozila na alternativni pogon, kupiti jo je treba pred vstopom v mesto, najbolje kar v Sloveniji v potovalni pisarni AMZS. Brez nje ni dovoljeno voziti znotraj območij, ki jih omejuje znak Umwelt Zone, pod napisom pa so navedene dovoljene nalepke.
Bolj kot nalepke so v javnosti odmevale (politične) debate o možnostih, da mesta popolnoma zaprejo svoja središča za določene avtomobile.

Trenutno prepoved izvajajo zgolj na kratkem odseku v Hamburgu, na ulici Max-Brauer-Allee, kjer ni dovoljeno voziti avtomobilom z dizelskim motorjem, ki ne ustreza standardu evro 6. Glede na podatke, ki jih je zbral Adac, lahko že v prihodnjem letu pričakujemo dodatne prepovedi. Od začetka leta 2019 naj tako v Stuttgartu ne bi več dovoljevali vožnje dizlom, ki ne ustrezajo vsaj standardu evro 4, a že pol leta pozneje naj bi odločali o zaostritvi. Februarja 2019 bodo za dizle standardov evro 0–3 prepovedali vožnjo v Frankfurtu, kamor prav tako ne bodo smela vozila z bencinskim motorjem evro 0–2. Septembra 2019 bodo ukrep razširili na dizle evro 4. Najpozneje junija 2019 bodo prepoved vožnje za starejše dizle (evro 0–4) na določenih odsekih uvedli tudi v Berlinu. Adac opozarja, da še ni znano, kaj bo z dizelskimi motorji evro 4 in evro 5, ki naj bi jih nadgradili.


Francija

Vse daljši je tudi francoski seznam mest, ki so se pridružila omejevanju prometa. Voznikom, ki so namenjeni tja, zato priporočamo, da na internetu (www.certificat-air.gouv.fr) naročijo ustrezno nalepko (skupaj s poštnino stane 4,21 evra), saj se bo drugače lahko zgodilo, da v mesto ne bodo smeli zapeljati. V nasprotju z Nemčijo Francozi promet omejujejo tako stalno (območja ZCR) kot začasno (območja ZPA), kadar je zrak preveč onesnažen. Vse podrobnosti lahko najdete na spletni strani www.crit-air.fr.


Belgija

S slovenskega veleposlaništva v Bruslju so sporočili, da je od 1. oktobra letos obvezna spletna registracija vozil, s katerimi bi se radi vozili po širšem območju Bruslja. Določilo velja tudi za vozila s tujimi registrskimi tablicami, registracijo je treba opraviti na spletni strani www.lez.brussels. Velja tri leta ali do spremembe podatkov o vozilu. Trenutno v mesto ne smejo dizli evro 1 in starejši, prihodnje leto bodo prepoved razširili na evro 2 in bencinske motorje evro 1, leta 2020 nameravajo dodati dizle evro 3, leta 2022 dizle evro 4, leta 2025 pa še dizle evro 5 in bencinarje evro 2. Podobne prepovedi so uvedli tudi v Antwerpnu, na območje LEZ se lahko pripeljejo le avtomobili z bencinskim motorjem evro 1–6 in z dizelskim evro 4–6 oziroma evro 3, če je vgrajen filter trdnih delcev.

Znak za širše območje Bruslja, kjer veljajo omejitve glede izpustov avtomobilov. Foto vww.lez.brussels
Znak za širše območje Bruslja, kjer veljajo omejitve glede izpustov avtomobilov. Foto vww.lez.brussels


Nizozemska

Maastricht dovoljuje vstop samo avtomobilom z bencinskim motorjem evro 1 ali novejšim (izdelanim po 1. januarju 1990) in dizlom evro 4 ali novejšim (izdelanim po 1. januarju 2006). Rotterdam ima datume postavljene nekoliko drugače, in sicer za bencinske motorje evro 1 in novejše, izdelane po 1. juliju 1992, in za dizelske od evro 3 navzgor, izdelane po 1. januarju 2001. Omejitev za dizle, izdelane pred 1. januarjem 2001, uveljavljajo tudi v Utrechtu, medtem ko v Arnhemu od novega leta ne bodo več dovolili vožnje dizlom starejšega standarda, kot je evro 4.


Druge države

Kakor smo že omenili, je omejitev za vstop v mesta vse polno tudi v drugih državah. V Londonu boste morali plačati precej visoko takso, ki je v zadnjih letih odvisna tudi od okoljske sprejemljivosti vozila. V grške Atene se lahko v središče pripeljete le z avtomobilom, ki ima grško registrsko tablico, na Malti pa za vstop v Valetto plačajo domačini, a tudi vozniki najetih vozil (rent-a-car) z malteško registrsko oznako. Lizbona v prvem okoljskem območ­ju (ZER) dovoljuje vožnjo med 7. in 21. uro zgolj avtomobilom, izdelanim po 1. januarju 2000, v drugem območju pa po 1. januarju 1996. V španski Barceloni dostop do središča mesta omejujejo po potrebi, trenutno velja, da vozila s tujimi registrskimi tablicami ne morejo pridobiti ustreznih nalepk.
Predstavljamo si, da bo podobnih omejitev v prihodnosti še veliko več, zato morda ne bi bilo slabo, če bi dobili enoten standard označevanja avtomobilov, ki bi precej olajšal ugotavljanje, ali in kam lahko zapeljemo v nekem obdobju. Vsekakor pa velja, da na pot z avtomobilom ne moremo več tako brezskrbno, še zlasti, če je starejšega letnika.

Komentarji: