Že sam začetek je bil zelo nenavaden, za regijo pa skoraj izjemen. Novi predsednik vlade Republike Srbije, Aleksandar Vučić, je predstavil svojo vlado na zelo nenavaden dan. V nedeljo. Ne brez razloga. Podobno kot je sprejel odločitev o predčasnih parlamentarnih volitvah in zelo skrajšanih rokih za izvedbo, jih je tudi zaključil. Spet s povsem netipičnim sporočilom o tem, da se z vsemi odločitvami v državi mudi.
Aleksandra Vučića sem vsaj zadnjih deset ali več let poznal. Ne osebno; spremljal sem ga kot opozicijskega politika, najprej Srbske radikalne stranke in pozneje enega izmed voditeljev, skupaj s sedanjim srbskim državnim predsednikom, Tomom Nikolićem, nove politične grupacije, SNS, Srbske napredne stranke.
Seznanila sva se pred dobrim letom. Bila sva gosta nemške vlade, pravzaprav enega izmed pogovorov o stanju na Balkanu. Sporočilo njegovega nastopa, ki je presenetilo, je bilo eno samo in je nekako napovedovalo to nedeljo, 27. aprila. Povzamem ga lahko v treh tezah. Prvič: vrata zgodovine se ne odpirajo večkrat, toda Srbija ima, po vladi pokojnega Đinđića, spet možnost, ki je ne nameravamo zamuditi. Drugič: naša odločitev je Evropska unija. Tretjič: naša edina možnost so demokratične reforme ter dosledna modernizacija in prilagoditev ekonomije in družbe.
Montgomerijev
Strategija
Nato sledi obrat v toku omenjenega dokumenta. Predvidevam, da »bodo tako Albanci kot večji del mednarodne skupnosti proti takšnemu konceptu. Takrat bomo zahtevali internacionalizacijo problema in zahtevali teritorialno razdelitev Kosova, uporabna in delotvorna mednarodna jamstva za srbske državljane, ki bodo ostali v albanskem delu pokrajine, ter poseben status verskih objektov.« Pozneje je podobno tezo predstavil takratni predsednik Boris Tadić: Srbija ne bo priznala neodvisnosti Kosova in sprejela dejstva, da varnostni svet OZN ne bo sprejel ideje delitve Kosova.
Oba predloga, obeh vodij srbskih demokratov, nista imela možnosti za zadostno podporo v parlamentu. Zdelo se je, da bo vsakršen prestop kosovskega vprašanja, povzročil takojšnji padec katerekoli vlade.
In predvsem je kazalo, da bo morebitna parlamentarna zmaga opozicije samo spet radikalizirala težave.
Hkrati je bilo popolnoma očitno, da ni mogoče pričakovati nadaljevanja evropskih pogajanj s Srbijo, brez začetka pogovora o Kosovu.
Lajčaka sem vprašal, kako si predstavlja, da bo opozicijska stranka, ki se nikoli ni strinjala z nikakršno mogočo vmesno rešitvijo, zdaj po morebitni volilni zmagi, zmogla sprejeti težke kompromisne odločitve, ki naj bi jih sprejemali v trikotniku Bruselj–Beograd–Priština.
Iskanje poti do kompromisa
Pa ga seveda nisem spraševal samo kot aktualnega slovaškega zunanjega ministra, ampak predvsem kot do takratnega najtesnejšega sodelavca evropske ministrice za zunanje zadeve Catharin Ashton.
Pred dvema letoma je na parlamentarnih volitvah zmagala stranka, ki sta jo ustanovila in vodila Nikolić in Vučić. S socialisti Ivice Daćiča so sklenili vladajočo koalicijo. Povsem presenetljivo so začeli govoriti o iskanju poti do kompromisa. Začela so se pogajanja pri Ashtonovi, največkrat z Dačićem in Hashimom Thaçijem. Ko se je zaostrovalo, so poklicali tudi Vučića. Do takrat skoraj nemogoče rešitve med Beogradom in Prištino so bile sprejete.
V nasprotju z vsemi analizami in ocenami to ni zmanjševalo notranjepolitičnih ratingov srbske vlade. Nasprotno, Vučić je izrazito krepil svojo politično moč. Tudi zaradi napovedi vojne proti nezakonitemu grabežu državnega premoženja in odločnosti pri sprejemanju odločitev. Tako kot je pred meseci odločil, da so nujne predčasne parlamentarne volitve z zelo sporočilnim pojasnilom volivcem, da je država na točki, ko potrebuje stabilno vladno večino, ki bo sposobna sprejeti tudi najtežje odločitve.
Vučić je volitve zmagal s skoraj plebiscitarno večino. Skoraj tako, kot je dejal tistega zimskega dne v Berlinu, ko je napovedal veliko zmago svoje stranke in parlamentarno večino.
V nedeljo, 27. aprila, je bila izvoljena nova vlada. Aleksandar Vučić je njen predsednik z močjo, ki je neprimerljiva s predsedniškimi pooblastili vladnih šefov v regiji. Vučić je tisti, ki je sprejel skoraj popolno odgovornost odločanja. Morda je prav zato na nedeljski predstavitvi nove vlade govoril, ne le da se trese, ker se zaveda odgovornosti, ki je ne more primerjati z ničimer, ampak tudi da je namesto oziranja nazaj treba uporabiti daljnogled za pogled vnaprej, da so spremembe in modernizacija ključne spremembe vladnega programa in tudi da Evropska unija ni idealna skupnost, vendar kljub temu najboljše mesto, kjer je lahko Srbija danes in da bodo prav zato pogajanja o evropskem članstvu končana do konca mandata te vlade.
––––––
Borut Šuklje, mednarodni svetovalec, Agencija za strateške študije