Vsi zdravstveni problemi v računalniku

Elektronsko podprti postopki izboljšujejo zdravstveno nego in zdravljenje ter prihranijo čas za obravnavo pacientov.

Objavljeno
06. maj 2014 01.14
LJUBLJANA SLOVENIJA 25.3.2012 URGENTNI BLOK V LJUBLJANSKEM KLINICCNEM CENTRU FOTO JOZE SUHADOLNIK
Markus Pedevilla
Markus Pedevilla

Najpomembnejše so prave in pravočasne informacije. Negovalno osebje in zdravniki morajo imeti vedno in povsod dostop do diagnoz, izvidov, poročil o operacijah in celotne zdravstvene anamneze, da pri obravnavi pacientov lahko kar najbolje izkoristijo možnosti sodobne medicine in zdravstvene nege. Prvi pogoj za to je najsodobnejša informacijska in komunikacijska tehnologija. Pri njenem uvajanju lahko vloga sorazvijalca in testnega uporabnika prinese dodatne prednosti, kot je razvidno iz primera družbe Steiermärkische Krankenanstaltengesellschaft m. b. H. (KAGes). Nedavna primerjalna študija svetovalnega podjetja KPMG je KAGes na tem področju uvrstila na prvo mesto v Avstriji. Družba KAGes je že leta 2002 začela povezovati vseh svojih 19 bolnišnic na 24 lokacijah s sodobnim sistemom elektronske obdelave podatkov.

Vsi pomembni zdravstveni podatki so shranjeni v bolnišničnem informacijskem sistemu. Dostop do zdravstvenih dokumentov in rentgenskih slik je mogoč povsod, ne glede na to, v kateri bolnišnici v sklopu družbe KAGes je bil pacient predhodno obravnavan. Komunikacija z zunanjimi zdravniki se prav tako izvaja po elektronski poti prek varnih spletnih povezav.

V preteklih letih je elektronsko zdravstveno dokumentacijo začelo uporabljati že 15 ustanov družbe KAGes. »Administrativni del postopka zdravljenja je avtomatiziran in poenostavljen vse od zdravstvene anamneze in načrtovanja do dokumentiranja ter vrednotenja zdravstvenih ukrepov. S tem negovalno osebje pridobi več časa za obravnavo pacientov,« navaja prednosti elektronskega sistema vodja projekta Birgit Fürst. S tem je podprta tudi optimalna zdravstvena oskrba po mednarodnih standardih kakovosti.

Na podlagi dolgoletnih izkušenj so strokovnjaki družbe KAGes skupaj z družbo Siemens razvili novo generacijo sistema za dokumentiranje zdravstvene oskrbe, ki je bila prvič na svetu uporabljena v deželni bolnišnici Hartberg. »V zvezi s tem je bila temeljito predelana opredelitev zdravstvene oskrbe, ki je bila v uporabi od leta 2008,« pojasnjuje mag. Renate Ranegger iz organizacijske enote za zdravstveno oskrbo uprave družbe KAGes. »Zdaj je dokumentiranje zdravstvene oskrbe pacienta v skladu s standardi in zakonodajo še lažje.«

S prenosnikom ob bolniški postelji

Ekipa v Hartbergu program uspešno uporablja od aprila 2011. »Z novim potekom dela smo zelo zadovoljni,« navaja direktorica za zdravstveno nego in oskrbo Brigitte Hahn. »Zelo cenimo na primer možnost samodejnega prevzema podatkov iz dokumentacije pri ponovnih obravnavah pacientov.« Pacienti elektronsko podprto obdelavo podatkov opazijo, ko negovalno osebje k postelji pristopi s prenosnikom v rokah. Hahnova pravi: »Večinoma dobivamo zelo pozitivne povratne informacije. Tudi starejše osebe računalnik uporabljajo kot sredstvo za dobro in sodobno oskrbo.«

Za zdravnike je elektronsko dokumentiranje zdravstvene oskrbe začetek prehoda na elektronsko vizito. »Zdravniki sistem uporabljajo, ker omogoča ogled vseh zdravniških izvidov in načrtovanje nadaljnjih terminov za preiskave ali terapije neposredno ob bolniški postelji,« pojasnjuje direktor bolnišnice primarij dr. Kurt Resetarits. Naslednja različica bo omogočala tudi zdravniško dokumentiranje pri viziti neposredno na prenosnih računalnikih, temperaturni list v papirni obliki pa bo dokončno stvar preteklosti.

Nova programska oprema omogoča tudi lažje prilagajanje strukturnim spremembam v zdravstvenem sistemu. »S 3,8 dneva je hospitalizacija v naših ustanovah zelo kratka, obravnav v dnevni bolnišnici pa je veliko,« poroča primarij Resetarits. »Zato se mora naša organizacija hitro odzivati.« Odlična podlaga za dosego tega cilja je nov način dokumentiranja zdravljenja, ki je sestavni del bolnišničnega informacijskega sistema in vključuje kratko zdravstveno anamnezo v ambulanti, centralno računalniško podprto upravljanje bolniških postelj, hitro preverjanje prostih terminov za preiskave ali posege ter samodejni prevzem podatkov v primeru sprejema v bolnišnico.

Več specializiranih bolnišnic

V prihodnosti bo vse več specializiranih bolnišnic, visoko usposobljenih za kompleksna področja, na primer koronarne srčne bolezni in rakava obolenja. Taka specializiranost pacientom zagotavlja visoko kakovost obravnave, vendar od njih zahteva tudi mobilnost. Preprost dostop do vseh podatkov omogoča lažji prehod na nov sistem. Vse več je tudi pacientov z več sočasnimi boleznimi in kroničnimi boleznimi zaradi demografskega razvoja. Če je le mogoče, bi morali biti obravnavani v zdravstvenih ustanovah, ki so specializirane za njihov posamezni primer. To pomeni tudi pogostejše premeščanje pacientov med bolnišnico in domom za nego.

Avtomatizirana prijava

V takih okoliščinah je še posebno pomembno, da delovni postopek poteka dobro v vseh ustanovah. Prijava v bolnišnici ali domu za nego mora biti čim bolj avtomatizirana, vsi zavodi pa morajo imeti ob premestitvi pacienta enake informacije. »To obsega izvide in zdravila ter vsakdanja, vendar pomembna vprašanja, na primer ali pacient nosi zobno protezo.« Pacient tako postane ključni del postopka. Pogoje za to je ustvarila elektronska obdelava podatkov.



–––––– Prispevek je mnenje avtorja in ne izraža nujno stališča uredništva.

 

 Dr. Markus Pedevilla, dipl. ing, vodja oddelka za medicinsko informatiko in procese, KAGes, Graz, Avstrija