Milijardne TV pogodbe priložnost za Slovence

Posredno bi lahko imeli Maribor, Olimpija, Koper idr. spodbudo za načrtno delo z mladimi.

Objavljeno
16. februar 2015 12.22
FBL-EUR-C1-MARIBOR-TRAINING
Jernej Suhadolnik, šport
Jernej Suhadolnik, šport
Ob vsesplošni smučarski evforiji je malokdo pri nas zaznal prihajajoče tektonske premike v nogometni panogi. Te bo v prihodnjih letih sprožila nova pogodba o prodaji TV pravic, ki so si jo izposlovali angleški klubi. Povezava med super profesionalno premier league in navidez vse bolj amatersko 1. SNL se morda zdi nikakršna. V Sloveniji res ni več kot pet klubov, ki lahko delujejo po načelih profesionalizma, toda v seštevku gre – vsaj po teoriji – povsod za enak koncept: nogomet igrajo zaradi gledalcev. Malokdo ve, da sodijo tekme SNL med najbolj gledane športne prenose, torej nogomet močno pritegne tudi Slovence. Drži, da se pogodba o prodaji TV pravic prvoligaških tekem, ki jo je NZS iztržila v imenu klubov, ne more primerjati niti z izplenom avstrijskih prvoligašev. Slovenija nikdar ne bo primerljiva s tujo konkurenco; da je možno za 25 evrov mesečno spremljati večino tekem evropskih nacionalnih lig (in večino drugih športov), je udobje, o katerem lahko po svetu le sanjajo.

Kaj bo torej slovenski nogomet pridobil s pogodbo, ki bo Angležem med letoma 2016 in 2019 prinesla 11,5 milijarde evrov? Neposredno nič, če odmislimo dejstvo, da bodo imeli člani premier league od leta 2016 še večjo kupno moč in bo zanje nakup dobrega nogometaša za 10 milijonov evrov rutinsko opravilo. Torej naj bi posledično igrali še boljši nogomet in bodo TV gledalci še bolj prišli na svoj račun. Posredno pa bi lahko imeli Maribor, Olimpija, Koper in drugi večjo spodbudo za načrtno delo z mladimi.

Bajeslovna višina t. i. angleške pogodbe namreč ne bo odvzela nikomur v svetovni nogometni družini niti centa. Nasprotno, v nogomet bo kapnila nekaj dodatnih milijard evrov vsako leto. Četudi bi (tuji) lastniki angleških klubov na ta način odplačevali dolgove zaradi prevzemov, bodo velik del teh prilivov vrnili na trg v slehernem prestopnem roku. Vsi želijo ostati konkurenčni. Ko bodo podpisovali nove pogodbe o prodaji TV pravic Francozi, Nemci, Španci in Italijani, bodo prav tako vlili na trg nove milijone evrov. Težko je oceniti, kakšen multiplikativen učinek bo imel (sklenjeni) krog višjih odškodnin na slovenski trg, morda lahko to ponazorimo z enim primerom. Ta čas se denimo zanimajo za nakup Palermovih argentinskih asov Dybale in Vazqueza – in »dybale« rastejo na »škornju« kot gobe po dežju – številni, med drugimi tudi Arsenal in ManUtd. Morda pa bi Palermo npr. 20 milijonov €, kolikor bi dobil zanju, spet delno investiral v Slovenijo. In čez nekaj let bo samo v Angliji najmanj 30 klubov sposobnih odšteti 20 milijonov € za enega igralca.

Kljub gospodarski krizi bi lahko nogomet v prihodnjih letih doživel novo renesanso. UEFA in FIFA bosta še naprej jamčila za nemoteno poslovanje nacionalnih zvez, večmilijardna baza navijačev pred TV zasloni pa za stalen dotok denarja v klube. Toda, pozor: izboljšalo se bo le institucionalno okolje za uspešno poslovanje klubov. Osnovni pogoji za sodelovanje v milijardnem plesu bodo ostali isti: prave poteze bodo zmogli povleči le pravi ljudje na pravih položajih.