Četrtino stroškov grajske vzpenjače povzroči uprava

Skupni letos predvideni stroški za poslovanje tirne vzpenjače so 740.000 evrov, prav tolikšni so načrtovani prihodki. Novost so letne vstopnice.

Objavljeno
05. januar 2016 17.19
SLOVENIJA,LJUBLJANA,2.6.2009, VZPENJACA.FOTO:MAVRIC PIVK/DELO
Andreja Žibret
Andreja Žibret
Ljubljana – Javni zavod Ljubljanski grad letos načrtuje s tirno vzpenjačo prepeljati 345.000 potnikov, za 4,5 odstotka več kot lani. Občina pa je za investicijsko vzdrževanje v letošnjem mestnem proračunu zagotovila 50.000 evrov.

Predlagana poslovni načrt za tirno vzpenjačo in sklep o soglasju k ceni za prevoz z njo, o katerih bo mestni svet sklepal na seji 25. januarja, letos ne predvidevata višje cene prevoza, ponujata pa dodatno možnost, in sicer nakup letnih vstopnic. Po predlogu bo letna vstopnica za odrasle stala 45 evrov, za otroke, študente in upokojence 30, družinska pa 75 evrov.

Dodatne ugodnosti

Z nakupom letne vstopnice bodo obiskovalci poleg vožnje pridobili še dodatne ugodnosti, in sicer brezplačen in neomejen ogled vseh stalnih vsebin na Ljubljanskem gradu, med drugim vključuje obisk razstave Slovenska zgodovina, vstop v kapelo, kaznilnico, virtualni grad, na razgledni stolp in razgledno teraso, v Erazmovo ječo in lutkovni muzej. Imajo tudi 10-odstotni popust pri nakupu vstopnic za vodeni ogled predstavitve Časovni stroj in avdiovodenje, za prireditve in razstave v samostojni organizaciji Ljubljanskega gradu ter pri nakupu izdelkov v grajski trgovini. V okviru naziva Zelena prestolnica Evrope 2016 pa nameravajo poudarjati pomen tirne vzpenjače za odgovoren in do okolja prijazen dostop na Grad.

Kot je znano, je Ljubljanski grad od leta 2011 samostojni kulturni javni zavod, dotlej ga je deset let upravljal javni zavod Festival Ljubljana; od takrat pa Grad upravlja tudi tirno vzpenjačo, ki vsa leta posluje z izgubo, za katero je prej, od leta 2007, skrbelo javno podjetje Ljubljanska parkirišča in tržnice.

Zadnja podražitev vozovnic za vzpenjačo januarja 2012 ni bila zakonita; Ljubljanski grad je namreč kršil svoja pooblastila, ko je sprejel in uvedel višje cene mimo mestnega sveta. Ta je potem o novih cenah odločal šele maja 2012. Takrat so ceno enosmerne vozovnice podražili na 2,2 evra, povratno na štiri, za mlade od 7. do 18. leta, študente, upokojence in skupine nad 15 oseb pa na 1,5 oziroma tri evre. Družinsko vozovnico za največ dve odrasli osebi in najmanj enega otroka (lahko tudi več) so podražili na šest oziroma 10 evrov. Na novo so takrat uvedli mesečno vozovnico za 15 evrov. Odtlej se cene niso spreminjale. Za gibalno ovirane s spremljevalcem, osebe s posebnimi potrebami in otroke do sedmega leta v spremstvu staršev pa je prevoz z vzpenjačo brezplačen.

Kot je zapisano v letošnjem poslovnem načrtu za tirno vzpenjačo, je Ljubljanski grad že tretje leto zapored imel milijontega obiskovalca, lani se je to zgodilo 22. oktobra. Grad je tako še naprej najbolj obiskana kulturno-turistična točka v državi. Povečan obisk so zaznavali vse preteklo leto, v prvih devetih mesecih pa ga je obiskalo 57.741 ljudi več kot v enakem obdobju leto prej.

Letos nujni vzdrževalni posegi

Skupni letos predvideni stroški za tirno vzpenjačo so 740.000 evrov, prav tolikšni so tudi načrtovani prihodki. Od tega je predvidenih 50.000 evrov transfernih prihodkov (sedem odstotkov), 690.000 evrov pa naj bi bil čisti prihodek od prodaje (93 odstotkov). V letošnjem letu so predvideni stroški obratovanja in tekočega vzdrževanja 270.000 evrov, predvsem zaradi več nujnih vzdrževalnih posegov, pri tem pa energenti zavzemajo manjši del; za obratovanje in tekoče vzdrževanje gre sicer tretjino vseh stroškov.

Letošnje investicijsko vzdrževanje, za kar je v mestnem proračunu rezerviranih 50.000 evrov, bo vključevalo posodobitev videonadzora za vodenje potnikov, ureditev sanitarij oziroma stranišča in tuša za zaposlene, hidrant na zgornji postaji za požarno varnost, nakup in namestitev varovalne vrvi in dostopa na strehi spodnje postaje, ureditev videonadzora pred in za kabino, zaščito trase vzpenjače zaradi slabega stanja srednjeveškega obzidja ter namestitev potopnih stebričkov za nadzor pristopa na intervencijski poti. Predvideni stroški za amortizacijo so 35.000 evrov (pet odstotkov), za plače in prispevke 257.000 evrov (34 odstotkov) in za upravo 178.000 evrov (24 odstotkov).

Brezplačno podaljšanje obratovanja

Ugotovili so, da se jeseni in pozimi velikokrat pokaže potreba po podaljšanju obratovalnega časa vzpenjače zaradi daljšega delovanja gostinskih obratov, Gostilne na gradu in restavracije Strelec. V poslovnem načrtu zato predlagajo, da bi skupine spodbudili k prihodu na Ljubljanski grad tudi tako, da jim ne bi zaračunali podaljšanja obratovanja vzpenjače. Pri tem mora za uro podaljšanja obratovanja najemnik kupiti najmanj 50 povratnih vozovnic po tri evre, za dve uri najmanj sto in za tri ure podaljšanja najmanj 150 povratnih vozovnic.