Vstop pri vseh vratih bi bil za LPP predrag

V Javnem podjetju so izračunali, da bi z možnostjo vstopa potnikov tudi pri zadnjih vratih več izgubili kot pridobili.

Objavljeno
21. avgust 2015 14.41
*acr* LPP
Maša Jesenšek, Ljubljana
Maša Jesenšek, Ljubljana
Ljubljana – Že več let prihajajo pobude, naj LPP omogoči vstop potnikom tudi pri srednjih in zadnjih vratih mestnih avtobusov, s čimer bi se skrajšalo čakanje na postajališčih, javni promet pa bi tekel hitreje. Po letih odgovorov, da zadevo proučujejo, so zdaj na LPP ugotovili, da bi bila sprememba zanje predraga.

Možnost vstopa na mestni avtobus pri katerihkoli vratih, ne le pri vozniku, poznajo v številnih evropskih in svetovnih mestih z urejenim javnim prevozom. Pobude, da se ta možnost uvede tudi v Ljubljani, so stare že desetletje in več, toda po uvedbi elektronskega plačevanja z urbano leta 2009 so postale vse pogostejše in tudi lažje uresničljive. Z možnostjo vstopa potnikov na vseh vratih bi se skrajšalo čakanje predvsem na postajališčih, kjer je gneča, avtobusi bi lahko hitreje zapustili postajališče, mestni prevoz pa bi bil do uporabnikov bolj prijazen.

Ko bo mesečnih vozovnic več kot 70 odstotkov ...

Zadnja leta so v javnem podjetju Ljubljanski potniški promet na te pobude večinoma odgovarjali, da o tem razmišljajo, da zadevo proučujejo in da je treba z uvedbo takega ukrepa počakati do takrat, ko bo delež imetnikov terminskih (mesečnih) vozovnic dovolj visok in bo presegal 70 odstotkov. Zadnje jim je, predvsem zaradi dviga cene vrednostne vozovnice leta 2012 in uvedbe novega sistema subvencioniranja javnega prevoza za dijake in študente na ravni države istega leta, tudi uspelo. Prav tako je bila zagotovitev vstopa in izstopa pri vseh vratih LPP eden od predvidenih ukrepov za izboljšanje javnega potniškega prometa v prometni politiki MOL, ki je bila sprejeta leta 2012. Novembra lani so vstop in izstop pri vseh vratih omogočili na postajališču Žale v času praznikov, in sicer »zaradi večje pretočnosti potnikov«. V istem mesecu so na LPP zapisali, da razmišljajo predvsem o tem, da bi potniki vstopali skozi prva in zadnja vrata, izstopali pa skozi srednja.

Če je vse to kazalo, da bodo potniki kmalu vendarle dočakali to – četudi minimalno – modernizacijo javnega prometa, pa se sodeč po zadnjem odgovoru LPP, ki so ga objavili na portalu Pobude meščanov, to kljub vsemu ne bo zgodilo. V njem so zapisali, da je »razlog za omogočanje dodatnega vstopanja skozi ostala vrata predvsem v skrajševanju časa postanka na postajališčih in posledično poviševanju potovalne hitrosti«. Kot pravijo, so na podlagi analiz ugotovili, da imajo v Ljubljani 14 postajališč, »na katerih je število potnikov takšno, da bi vstopanje pri vseh vratih tudi dejansko vplivalo na višje potovalne hitrosti, in še to samo v jutranji konici od 7.45 do 8.30. Na podlagi izvedene analize lahko z gotovostjo trdimo, da vstop pri vseh vratih ne bi povišal povprečne potovalne hitrosti.«

Teorija dopušča, praksa predraga

V javnem podjetju sicer priznavajo, da bi se poleg krajših postankov avtobusi v primeru vstopa in izstopa pri vseh vratih bolj enakomerno napolnili tudi v zadnjem delu, saj danes v konici potniki spredaj oteženo vstopajo, zadnji konec avtobusa pa ni zaseden. Hkrati dodajajo, da so s cenovno politiko vozovnic dosegli, da se je v zadnjih petih letih struktura potovanj s terminskimi vozovnicami povišala z 48 na 75 odstotkov, »kar bi teoretično omogočilo, da vzpostavimo vstop skozi zadnja vrata«.

A nadaljujejo: »Kljub temu je treba pred takšno odločitvijo upoštevati, da se nam bo prihodek iz naslova prodanih vozovnic zmanjšal. Že danes, ko je vstop samo pri vozniku, se srečujemo s poskusi neplačevanja voznine pri potnikih, ki za plačilo prevoza uporabljajo vrednostno vozovnico ali telefon.« Dodaten strošek pa bi prinesle tehnične izboljšave. Pri LPP so namreč izračunali, da bi namestitev validatorjev pri zadnjih vratih na vse avtobuse stala pol milijona evrov. »Poleg teh stroškov je treba dodati še strošek predelave 56 avtobusov, da bo sploh omogočeno, da zadnja vrata odpre voznik ali potnik sam. Te stroške smo ocenili na približno milijon evrov,« so zapisali. Opozorili so še na varnostni vidik, češ da voznik slabše vidi zadnja vrata vozila, sploh če je to zalomljeno.

»Zavedamo se, da ima vstop pri zadnjih vratih svoje prednosti,« so sklenili pri javnem podjetju, »kljub temu pa je treba biti realen in upoštevati, da vstop pri zadnjih vratih pomeni manjši prihodek, višje stroške in manjšo varnost. Na podlagi analiz se povprečna potovalna hitrost ne bi opazneje povišala, zaradi česar menimo, da uvajanje vstopa pri dodatnih vratih ni upravičeno.«

LPP smo vprašali, ali je odločitev dokončna in o tovrstni posodobitvi torej ne bodo več razmišljali ter kdo je izvedel omenjeno analizo. »Na podlagi analize, ki smo jo izvedli sami, ugotavljamo, da ni ustrezne podlage, da bi predlagali spremembo režima (vstop pri vseh vratih),« so odgovorili.

Javni prevoz po glavnem mestu tako, kar zadeva prijaznost do uporabnikov, po vsem sodeč ostaja v nekem drugem stoletju.