Odgovorno s hrano na vsakem koraku

Na OŠ Šmarje pri Jelšah spodbujajo k odgovornemu odnosu do hrane učence, starše in učitelje.

Objavljeno
09. marec 2017 17.49
Leja Stiplošek in Lara Bosnar, 7. a
Leja Stiplošek in Lara Bosnar, 7. a

Šmarje pri Jelšah – V osnovni šoli deluje širša ekipa, ki vsebinam mednarodnega projekta Odgovorno s hrano namenja posebno pozornost. Opažajo, da je več odpadne hrane tudi zato, ker učenci v šolo prinesejo nezdrave prigrizke.

Vodja projekta Odgovorno s hrano Marjeta Dečman Iglič poudarja: »Ne samo da zmanjšamo količino ostankov hrane, temveč učence učimo tudi o izvoru in pomenu lokalno pridelane hrane, seznanjamo jih z dodatki, ki daljšajo obstojnost hrane, in opozarjamo na njihov vpliv na zdravje. Projekt torej zajema širše izobraževanje o pridelavi in predelavi hrane.«

Šestošolci so pripravili skuto za sladico. Foto OŠ Šmarje pri Jelšah

Pri razrednih urah se razredniki z učenci pogovarjajo o ravnanju s hrano pri šolski malici. Vodja šolske prehrane Marija Kuraj pravi: »Učence spodbujamo, da vzamejo toliko hrane, kot je lahko pojejo. Spodbujamo jih, da nedotaknjene porcije čim prej vrnejo v šolsko kuhinjo. Tako jih lahko razdelimo tistim, ki želijo še več, sicer gredo z mize kot odpadek.«

Okusen obrok iz domačih sestavin. Foto OŠ Šmarje pri Jelšah

Opažamo, da učenci v šolskih torbah nosijo veliko nezdravih prigrizkov, zato pa ostaja šolska malica velikokrat nedotaknjena. V okviru pouka državljanske in domovinske kulture ter etike osmošolci pripravljajo raziskovalno nalogo o prigrizkih iz šolskih torb. Ocenili bodo, kakšne so prehranske navade osmošolcev in jih poskušali ovrednotiti kot dobre ali slabe. Na odločitev, da se poglobijo v to temo, so vplivali tudi rezultati ankete o prehranjevalnih navadah med učenci in njihovimi starši. Učenci vedo, kaj pomeni lokalno pridelano, ne vedo pa, zakaj je tako pomembno; poznajo zdravo prehrano, vendar pa ustaljene prehranske navade težko spreminjajo. Navedli so, da živila po navadi nakupujejo starši, sami pa izrazijo veliko željo po prigrizkih.

 

Šolski vrt. Foto OŠ Šmarje pri Jelšah

K ozaveščanju o pomenu lokalno pridelanega doprinese tudi gojenje zelenjave na šolskem vrtu. Pri pouku učenci spoznavajo predelavo te hrane, npr. kisanje zelja in repe, iz različnih zelišč pripravljajo čaje in zeliščna mazila, spoznavajo pripravo kislega mleka, jogurta, domačega masla in peko kruha. Seznanjajo se s samopreskrbo s semeni. Sami pridelujejo nekatere vrste semen, kot so semena fižola, solate in zelja. Uporabijo jih za setev naslednje leto in tako znižajo stroške nabave semen.

Učenci so vsebine, povezane s projektom, spoznavali tudi na strokovnih ekskurzijah. Obiskali so Kozjansko domačijo, kjer so se seznanili s starimi sortami žita in mletjem žit na kamen, in Sirarstvo Vreže, lokalnega dobavitelja mlečnih izdelkov za šolske malice in kosila.

Predelava domačega mleka za šolske malice in kosila. OŠ Šmarje pri Jelšah