Prihodnost prometa je vsekakor »elektrificirana«

Slovenija ima izjemno močno industrijo vseh vrst električnih pogonov, znanje in izkušnje.

Objavljeno
28. november 2017 17.23
Posodobljeno
29. april 2020 09.28
Borut Tavčar
Borut Tavčar

Ljubljana – »Zelo nazoren je primer Nokie, ki je dolgo veljala za standard. Leta 2007 pa je prišel Apple in vse se je spremenilo. To se zdaj dogaja v avtomobilski industriji. Nočemo biti zadaj,« pravi Bojan Žlender iz ministrstva za infrastrukturo. Na posvetu Centra energetskih rešitev E-mobilne občine in trajnostni vozni parki so mu pritrdile tako občine kot proizvajalci avtomobilov.

Slovenija bo emisije ogljikovega dioksida prometa v primerjavi z letom 2005 do 2020 lahko povečala za 27 odstotkov, kar ne bo zelo težavna naloga. Drugače je z zahtevo za 2030, ko bo lahko imela 18 odstotkov več emisij kot leta 2005, saj to pomeni, da jih bo morala od 2020 do 2030 zmanjšati za devet odstotkov. Ob tem, da se bo po oceni tovorni promet povečal za 60 odstotkov, osebni pa za 30.

Elektrika naj postane kmalu vsaj možnost pri izbiri novega avta. Foto Borut Tavčar/Delo

Tudi zato je cilj strategije za alternativna goriva, da bo v Sloveniji leta 2030 vsaj 200.000 električnih avtomobilov in priključnih hibridov. Zdaj imamo 734 električnih avtomobilov, 281 priključnih hibridov, 8799 vozil na utekočinjen naftni plin in 69 avtobusov na stisnjen zemeljski plin. Bojan Žlender je povedal, da povprečna starost avtomobila v Sloveniji že dosega deset let, poleg tega imamo 4500 naselij z manj kot 400 prebivalcev, kar naloge ne olajša.

Evropska komisija je medtem Slovenijo prijazno opomnila, da bo za polnilno infrastrukturo namenila več denarja. V vladi pa razmišljajo o znižanju bonitete za električna službena vozila za zasebno rabo in vračilu vstopnega davka za ta vozila. Že zdaj so na voljo subvencije Eko sklada za električna vozila, po novem tudi za skuterje in motorje, oprostitev dajatve za uporabo cest, nižja davčna stopnja in večinoma brezplačno parkiranje. Eko sklad ponuja tudi polno subvencijo za nakup polnilne postaje.

Jošt Šmajdek iz Ljubljanskega potniškega prometa je povedal, da je imela Ljubljana razvejano plinsko omrežje, potem pa doživela rušilen potres in plin je zamenjala elektrika. Porabnikov elektrike ni bilo veliko, pa so uvedli tramvaj. Električna vozila so se vrnila v Ljubljano šele 2008 s Kavalirji. Šmajdek je še napovedal, da bodo vsaj še dve leti kupovali avtobuse na metan, potem bodo razmislili še o elektriki.

Preveč avtov, debeli otroci

V Celju so ugotovili, da skozi mesto vsak dan vozi 100.000 avtomobilov, druge raziskave pa kažejo, da so otroci predebeli. Na gospodinjstvo imajo 1,6 avtomobila, velika večina pa ima brezplačna parkirna prostora doma in na delovnem mestu. To nameravajo spremeniti z izboljšanjem razmer za hojo in kolesarje, ureditvijo javnega potniškega prometa, umikanjem parkirnih prostorov, prihodnje leto pa bodo povečali tudi število polnilnic s sedanjih deset na več kot 30. V souporabo bodo dali 100 koles (30 električnih), lotevajo se tudi souporabe električnih avtomobilov.

Pametne rešitve bi bile dobrodošle tudi za druge oblike prevoza. Foto Leon Vidic/Delo

Peter Geršič iz novomeške občine pa je dejal, da ne potrebujemo novih naložb, temveč pametne digitalne rešitve, ki bodo uporabniku ponudile več možnosti za premik od izhodišča do cilja. Uroš Razpet, župan Ruš, meni, da bi Slovenija lahko postala prva e-mobilna država na svetu. Pričakuje pa spodbude za polnilnice na sončno energijo za električna kolesa. Ta bi lahko uporabljali za pot do Maribora ali pa za bolj adrenalinske vožnje po Pohorju.

Elektrika na pohodu

Jaka Hrastnik
iz Petrola je povedal, da lahko za podjetja ali občine postavijo, upravljajo in vzdržujejo polnilne postaje, zagotovijo pa tudi električna vozila, jih upravljajo in vzdržujejo. Jure Ratej iz Etrela je občine opozoril na nujnost dolgoročnega načrtovanja javne polnilne infrastrukture in povezanosti vseh polnilnih postaj. Marko Femc iz Plan-net Solar je povedal, da prihaja že induktivno polnjenje, to bodo posebni predpražniki na parkiriščih. Vendar je tudi za to nujno skupno načrtovanje z elektrodistributerji.

Aleš Suhorepec iz BMW je napovedal, da bodo leta 2021 imeli samovozeč električen avto s 600 kilometri dometa. Do leta 2025 bodo sicer imeli 25 elektrificiranih modelov, od tega jih bo 12 povsem električnih. Renault Nissan bo imel leta 2022 osem električnih, 12 elektrificiranih in 15 avtonomnih vozil. Volkswagen pa napoveduje 30 novih električnih modelov do 2025. Slavko Ažman iz Porsche Slovenija je to pospremil z besedami, da je »prihodnost zagotovo naelektrena«.