Vlada: Prepoved burk poseg v ustavne pravice

Predlog SDS je nekonsisteten, neustrezen in ne dovolj premišljen, saj se burka in nikab pri nas praktično ne uporabljata.

Objavljeno
10. december 2015 18.54
TOPSHOTS-AFGHANISTAN-SOCIETY-WOMAN
Peter Jančič
Peter Jančič

Ljubljana - »S »splošno« prepovedjo nošenja burke in nikaba na javnih krajih bi posegli v ustavno varovane pravice. Predlagana sprememba je sistemsko nekonsistentna, neustrezna in ne dovolj premišljena, saj se burka in nikab v Sloveniji praktično ne uporabljata, v laični in strokovni javnosti pa so bili zaznani zelo različni odzivi na predlog,« se je vlada na današnji seji odzvala na predlog SDS, da bi državni zbor popravil zakon o javnem redu.

O predlogu SDS bodo poslanci prvič razpravljali prihodnji teden na zadnji letošnji redni seji parlamenta.

Burka in nikab kot izraz verskega prepričanja

Novembra je največja opozicijska stranka predlagala spremembo zakona o varstvu javnega reda, s katero bi tudi zaradi možnosti, da bo država morala sprejeti številne migrante, prepovedali nošenje dveh najbolj skrajnih pokrival žensk.

Prepoved so predlagali zaradi varnostnih in kulturnih razlogov. »Želimo, da se v Sloveniji spoštujejo slovenske navade in tradicija,« je takrat, kot smo poročali, dejal predsednik SDS Janez Janša.

Vlada je v odzivu na predlog o prepovedi teh ženskih pokrival danes opozorila, da v Sloveniji živi okoli 50.000 muslimanov, pri katerih pokrivanje ženskega obraza ni običajno, oziroma se uporabljajo naglavne rute, prav tako pa to v praksi ne povzroča varnostnega tveganja.

Po oceni vlade je nošenje burke in nikaba izraz verskega prepričanja, po ustavi pa je izpovedovanje vere in drugih opredelitev v zasebnem in javnem življenju svobodno (41. člen).

»Svoboda vesti je zagotovljena vsem fizičnim osebam ne glede na to, ali so državljani, tuji državljani ali osebe brez državljanstva, država pa ne sme posegati v ravnanja, varovana v tem členu ustave, jih urejati ali jih dejansko omejevati.

Ustava v 61. členu (izražanje narodne pripadnosti) tudi določa, da ima vsakdo pravico, da svobodno izraža pripadnost svojemu narodu ali narodni skupnosti, da goji in izraža svojo kulturo in uporablja svoj jezik in pisavo.

Pravica predstavlja civilizacijski temelj sožitja med ljudmi različnih narodnih skupnosti in omogoča manifestacijo pripadnosti svojemu narodu oziroma narodni ali etnični skupnosti. Nadalje 63. člen Ustave prepoveduje vsakršno spodbujanje k narodni, rasni, verski ali drugi neenakopravnosti ter razpihovanje narodnega, rasnega, verskega ali drugega sovraštva in nestrpnosti,« opozarjajo iz vlade.

Policija lahko pod pokrivala pogleda že zdaj

Z varnostnega vidika iz vlade trdijo, da že po sedanji ureditvi policisti smejo zahtevati od osebe, ki je zakrita ali zamaskirana, da se odkrije zato, da bi lahko nedvomno ugotovili njeno identiteto; morajo pa policisti pri izvajanju policijskih nalog spoštovati človekovo osebnost in dostojanstvo ter druge človekove pravice in temeljne svoboščine, kar vsebuje tudi pravico do spoštovanja verskih čustev in prepričanj.

»Pri zakrivanju obraza muslimank gre za ravnanje, ki pomeni manifestacijo verske svobode, ki jo, če okoliščine to dopuščajo, policisti spoštujejo v policijskih postopkih. Navedeno pomeni, da v takih primerih identiteto osebe ugotovi (preveri) policistka na kraju samem oziroma v policijski enoti, če so izpolnjeni pogoji iz zakona, je zapisano v stališču vlade, ki opozarja, da slovenska policija ne zaznava povečane varnostne problematike, povezane z nošenjem nikaba oziroma burk, niti niso zaznani problemi pri ugotavljanju identitete.

K neprepričljivosti predloga skupine poslank in poslancev po mnenju vlade kaže tudi primerjalno-pravni pregled, iz katerega izhaja, da sta le dve evropski državi (Francija in Belgija) prepovedali nošenje tovrstnih oblačil oziroma pokrival in ena od pokrajin v Španiji. Vse ostale članice Evropske unije tovrstne potrebe očitno niso zaznale in niso pristopile k spremembi zakonodaje, so še zapisali iz vlade.