Opozicijski poslanci: Drugi tir je novi TEŠ 6

Zaradi sprejema zakona o drugem tiru po nujnem postopku bo še bolela glava, so zatrjevali poslanci. O milijardo evrov vrednem projektu bi morali razpravljati dalj časa, so prepričani.

Objavljeno
13. april 2017 14.58
suhadolnik slavnostna akademija
Be. B., S. H.
Be. B., S. H.

Ljubljana - Kolegij državnega zbora je dopoldne, kljub močnemu nasprotovanju celotne opozicije, podrl sprejemanje predloga zakona o drugem tiru po nujnem postopku. Čeprav seja, na kateri se mesečno zberejo vodje poslanskih skupin, po navadi traja med 15 in 45 minut, so danes samo o postopku sprejemanju omenjenega zakona razpravljali uro in pol.

Nujni postopek sicer lahko predlaga samo vlada, zahtevo pa mora posebej utemeljiti, saj je rezerviran le za primere, ko je ogrožena varnost države, za odpravo posledic naravnih nesreč in preprečevanje drugih, za državo težko popravljivih posledic.

Kot sta danes zatrdila generalna sekretarka vlade Lilijana Kozlovič in državni sekretar na infrastrukturnem ministrstvu Jure Leben, gre pri drugem tiru prav za to: če se Slovenija ne bo pravočasno prijavila na evropski razpis za sofinanciranje gradnje drugega tira, bodo nastale nepopravljive posledice.

Ker pa je pred prijavo na evropski razpis po mnenju ministrstva sprejeti poseben zakon - ta se izteče 14. julija - se vladajoči koaliciji s sprejemom mudi. Na razpisu imajo priložnost dobiti nepovratna sredstva, ki so namenjena prometnim projektom. 

»Po pogojih razpisa lahko pričakujemo 30 % stopnjo financiranja, kar znese okvirno do 130 milijonov evrov, seveda odvisno od tega, kakšno konkretno porazdelitev nepovratnih spodbud bo komisija določila. Odlaganje začetka izvajanje projekta zaradi nezagotovljenih finančnih virov, upoštevaje načrtovano šest do sedem letno obdobje graditve, pomeni tudi veliko izgubo za celotno EU, veliko znižanje konkurenčnosti Luke Koper, celotnega gospodarstva v Sloveniji in najbolj važno, brez tega projekt drug tir ne bo izveden,« je napovedal Leben.

Na obzorju nova nacionalna katastrofa

A predlagatelji niso prepričali opozicijskih poslancev. Dogajanje je večino spominjalo na razpravo pred začetkom gradnje Teš 6.

Luka Mesec, vodja poslancev ZL, je dejal, da precej poslanskih skupin predlog zakona o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača - Koper (ZIUGDT) bere kot zakon o novem TEŠ 6, oziroma o novi »nacionalni gospodarski katastrofi«, saj da je izredno slabo pripravljen. Bolj kot to so ga zmotili roki sprejemanja, za katere je prepričan, da onemogočajo kakršnokoli javno razpravo o projektu, vrednem milijardo evrov.

Zanjo je bilo namreč časa pet dni, v ta rok sta bila vključena sobota in nedelja, zakon pa je bil poslancem poslan samo 12 ur po njenem zaključku. Prav tako zakonodajno-pravna služba še ni pripravila mnenja o zakonu, zato poslanci še niso mogli pripraviti amandmajev.

                                                     Luka Mesec. Foto: Jure Eržen/Delo

»Tako težkih projektov se ne dela tako. Predlagamo, da se gre po rednem postopku, ker bo to konec koncev tudi za vlado pomenilo, da lahko zakon tekom postopka izboljša, ne pa da se trenutno 'skropucalo' po nujnem postopku spravi skozi državni zbor. Na koncu nas bo pa vse bolela glava,« je menil Mesec. Glavobol bo nastal ne samo zaradi stroškov, ampak tudi zaradi tega, ker vlada s partnerjem v projektu Madžarsko, ni še ničesar dogovorila.

Ali za 27 kilometrov potrebujemo zakon

Mateja Tonina, vodjo poslanecev NSi, pa je zanimalo, kaj je minister za infrastrukturo Peter Gašperšič počel do zdaj, saj da nujni postopek ne bi bil potreben, če bi ves mandat delal s tako vnemo, ki jo kaže danes. 

                                                     Jože Tanko. Foto: Blaž Samec/Delo

Jože Tanko, vodja poslancev SDS, se je ves čas spraševal, ali je za 27 kilometrov, kolikor bo meril drugi tir, res potrebujemo poseben zakon. Za 1200 kilometrov tirov skrbijo Slovenske železnice, teh 27 kilometrov pa bo upravljal 2TDK. Prepričan je bil, da bodo nastale nepopravljive posledice, hitenje s sprejmom zakona pa si je razložil s tem, da se postavljajo temelji za nadaljnje nekotrolirano zapravljanje javnega denarja, kot se je zgodilo pri avtocestnem programu in gradnji TEŠ 6.

Brezglavo hitenje

»Silite po poti Teš 6, potem pa se boste čez dve leti čudili, kako je to možno. Edini argument, ki ga imate je argument moči,« je koalicijskim poslancem očitala Alenka Bratušek, članica skupine Nepovezanih. Tudi ona se je spodtaknila ob dejstvo, da si je vlada za pripravo zakona vzela cel mandat, poslancem pa bo od predložitve zakona konec marca dala le 20 dni časa za milijardo vreden zakon. Kolege je večkrat pozvala, naj ponovno premislijo, ali sta res potrebna hitenje in nujni postopek.

                                             Alenka Bratušek. Foto: Jure Eržen/Delo

Ocenila je, da argumenti zanj niso prepričljivi in da je časa za razpravo o zakonu še dovolj, denimo na majski in junijski seji, možna pa je tudi kakšna izredna seja.

Koalicija: za razpravo bo dovolj časa

Poenotena opozicija v sestavi SDS, NSi, ZL in skupine Nepovezanih vseeno ni prepričala koalicije; predlog za obravnavo po nujnem postopku je bil sprejet z glasovi SMC, SD in DeSUS. Vodja poslancev DeSUS Franc Jurša je dejal, da bo za razpravo še dovolj priložnosti na plenarnem zasedanju, ki se bo začelo prihodnji teden, podobno je menila vodja poslancev SMC Simona Kustec Lipicer.

                                                  Simona Kustec Lipicer. Foto: Igor Zaplatil/Delo

»Hiter postopek je potreben zaradi prepočasnosti vseh aktivnosti, ki so se zadnjih 20 let v zvezi s tem projektom vodile, tudi na politični ravni,« je še pojasnila.

                                                        Za povečavo kliknite na infografiko.