Letalski vrh severne poloble v Ljubljani

Piloti iz 49 držav so razpravljali, kakšno bo letalstvo v prihodnje.

Objavljeno
17. april 2016 20.36
Milena Zupanič
Milena Zupanič
Civilno letalstvo ZDA omogoča okoli 12 milijonov zaposlitev in ustvari dobrih pet odstotkov ameriškega BDP. Pri tem igra pomembno vlogo splošno letalstvo, je povedal Craig Spence, predsednik svetovnega in ameriškega Združenja lastnikov letal in pilotov (AOPA), ki se je te dni mudil pri nas.

V Sloveniji okoli 1000 pilotov

Craig Spence je v ameriškem vojaškem letalstvu polnih 25 let letel štirimotorno Lockheedovo letalo C-130 Hercules, zdaj pa leti za lastni užitek majhno enomotorno cessno 172. Je predsednik najštevilčnejšega letalskega združenja AOPA, ki združuje več kot 450.000 lastnikov letal in pilotov po vsem svetu. Približno toliko je tudi zasebnih letal, ki so namenjena za užitek, šport in poslovno letenje. Gre za letala od ultralahkih (v vrednosti nekaj deset tisoč evrov) pa vse do reaktivnih falconov, learjetov in visokosposobnih, dragih letal drugih znamk (v vrednosti do milijon evrov in še veliko več). V Sloveniji je okoli tisoč pilotov in malo več kot 200 plovnih letal splošnega (generalnega) letalstva.

V Ljubljano je prišel na tridnevno srečanje letalskega vrha severne poloble – IAOPA, na katerem so se srečali predstavniki 49 držav Evrope, Amerike in Kanade. Prišla sta tudi predsednik evropskega združenja AOPA Martin Robinson iz Velike Britanije in predstavnik krovne svetovne letalske organizacije ICAO Frank Hofmann iz Kanade. Srečanje je organiziral AOPA Slovenije pod vodstvom Petra Ravnaka. Povabili so tudi Violeto Bulc, evropsko komisarko, saj letalstvo spada prav pod njen resor v evropski komisiji, vendar se je zaradi drugih obveznosti opravičila. Katere so bile poglavitne teme srečanja?

Spremembe pravil

»Prva je skupno evropsko nebo, druga program Sesar in tretja dopolnitev letalske regulative, ki se nanaša na splošno in na komercialno, torej potniško letalstvo,« je povedal Martin Robinson. Na obisku pri slovenskih pilotih je že tretjič in vedno se dobro počuti, pravi. Čeprav je v Veliki Britaniji, je specializiran za letenje z ruskim trenažnim letalom JAK 52, ameriškimi piperji in cessnami. V katero smer bodo predlagali spremembo evropske regulative?

»Spremeniti je treba četrti člen in vanj vključiti novo načelo sorazmernosti urejanja posameznih aktivnosti v letalstvu. Treba je pripraviti posebne predpise za generalno letalstvo, ki bodo poenostavljeni, predvsem za postopke, s katerimi se srečuje letalska industrija, ki proizvaja letala generalne aviacije,« je pojasnil Robinson.

Zdaj veljajo enaki predpisi za vsa letala: za majhna, enomotorna, in za potniške velikane. Zapleteni tehnični postopki, uporaba izključno za letalstvo certificiranih sredstev v letalih, velik nadzor nad letalskimi šolami in vse mogoče omejitve, ki so potrebne za potniška letala, za malo, zasebno aviacijo niso smiselne.

»Nesorazmerna regulativa za splošno aviacijo je velika težava. Povzroča, da je prostor za nas vedno bolj skrčen in v tem smislu se krčijo tudi možnosti za rast in razvoj splošnega letalstva. Problema se je treba lotiti z analogijo cestnega prometa: komercialno letalstvo po avtocestah, splošno letalstvo pa po cestnih kapilarah povsod drugje. Splošno letalstvo nima potrebne infrastrukture, torej dovolj malih letališč, ki bi služila naši dejavnosti,« je povedal Craig Spence. AOPA si prizadeva uskladiti svoja prizadevanja z evropsko agencijo za varnost (EASA), zakonodaja pa mora nato skozi evropsko komisijo in parlament. »Kar pripravljamo tukaj, bo prihodnje desetletje določevalo letalstvo.«

Tudi o dronih

Program Sesar, o katerem so prav tako govorili, je sistem za sinhronizacijo vsega letalskega prometa, ki bo predvidoma uveden do leta 2020. Omogočil bo prihranke in povečal varnost. Vse večjo nevarnost pilotov, letal in ljudi na tleh povzročajo brezpilotna letala - droni, ki letijo povsem nenadzorovano. »Brezpilotna letala želimo čim bolj integrirati v naš sistem,« pravi Craig Spence, predsednik svetovne AOPE.