Po dijakih in študentih do enotne vozovnice še ostali

Nabava mesečnih vozovnic za integrirani javni potniški promet je bila letos manj stresna.

sre, 13.09.2017, 07:00
Redne linije opravljajo avtobusni prevozniki po koncesijskih pogodbah – in vsem, razen kamniškemu Kambusu, za to država namenja znatna sredstva. Sedanje koncesije avtobusnih prevoznikov se iztečejo 2. decembra 2019, razpis za nove bi moral biti objavljen v prvi polovici prihodnjega leta. Še prej pa bi moral biti ustanovljen upravljalec IJPP, ki bo predvidoma v stoodstotni lasti države.

Ljubljana – Prva repriza izdajanja enotnih mesečnih vozovnic za dijake je minila precej bolj mirno kot lanska, slabo in predvsem prepozno, pripravljena premiera. Presenetljivo pa je, da je digitalno možnost izkoristil le skromen odstotek dijakov in njihovih staršev.

Na Slovenskih železnicah, ki so projekt integracije javnega potniškega prometa (IJPP) vodili, pravijo, da so bile letos čakalne vrste za prodajo subvencioniranih vozovnic bistveno krajše. Kar je posledica ustrezne priprave in organizacije dela, tudi večjega števila zaposlenih na najbolj obremenjenih prodajnih mestih. V SŽ ugotavljajo, da je prodaja potekala brez težav tudi zato, ker so potniki letos že poznali postopke in delovanje sistema IJPP.

Uradnih podatkov o številu dijakov, ki so vlogo izpolnili in jo oddali elektronsko na SŽ nimajo, po njihovih podatkih naj bi na portalu e-uprava z digitalnim potrdilom vozovnice kupilo okrog štiri odstotke dijakov.

V Avtobusni postaji Ljubljana omenjajo med letošnjimi novostmi ob spletnih vlogah še vzpostavljanje sistema spletne prodaje s strani skupine Avriga in Izletnika. Zaradi zgodnjega začetka prodaje v prvih dneh ni bilo večjega obiska, zato tudi tehnične težave, ki so se pojavljale, niso imele pretiranega negativnega vpliva. Veliko dijakov je kljub omogočeni spletni vlogi na ljubljansko postajo prišlo z izpolnjeno klasično vlogo, pravi Matija Jeras. Kot običajno so povečali število blagajn, ki so delovale izključno za prodajo subvencioniranih vozovnic, ob tem pa niso pozabili na prodajo ostalih vozovnic, saj je tudi septembra še ogromno tujih turistov, ki z avtobusi potujejo po Sloveniji.

Avrigo z brezstično kartico

V avtobusni skupini Avrigo, v kateri so poleg novogoriške družbe in njenih pridruženih podjetij še Izletnik in temu pridruženi Koratour, so še pred začetkom šolskega in študijskega leta 2017/18 dijakom in študentom omogočili spletno naročilo brezstične čip kartice in nakup oziroma podaljševanje enotne subvencionirane vozovnice integriranega javnega potniškega prometa. Število naročil je že v prvih dneh preseglo vsa pričakovanja, pa pravi direktor Avriga in Izletnika Celje Sandi Brataševec.

Gre za prvega od korakov z združitvijo napovedane digitalne preobrazbe avtobusnih podjetij Avrigo in Izletnik. Sandi Brataševec napoveduje, da bodo v kratkem tudi kot prvi pri nas ponudili nakup enkratnih vozovnic javnega potniškega prometa preko spleta in aplikacije, kasneje pa tudi številnih drugih komplementarnih storitev povezanih z mobilnostjo in potovanji. Poleg nedavnega nakupa družbe Promet Mesec s je pred dnevi namreč začelo tudi združevanje združbe Avrigo-Izletnik in potovalne agencije STA potovanja.

Tudi v skupini Arriva Slovenija letos pri prodaji dijaških mesečnih večjih zapletov ni bilo, prodaja je potekala tekoče, niti pritožbe niso dobili nobene. Malo zmede je morda bilo zaradi e-vlog, a je velika večina itak prinesla papirnate vloge, pravi direktor in predsednik uprave skupine Arriva Slovenija Bo Karlsson. Kljub stavki voznikov avtobusov v družbah Arriva Štajerska, Alpetour, Potovalna agencija ter Arriva Dolenjska in Primorska zapletov ni bilo, saj so avtobusi v vseh šolskih konicah doslej normalno vozili. Stavka, mimogrede, še vedno poteka.

Enotne vozovnice za vse

Oktobrski vrhunec prodaje študentskih enotnih vozovnic je precej manj stresen od avgustovsko-septembrskega dijaškega, na infrastrukturnem ministrstvu pa je Bojan Žlender v letošnji pozni pomladi povedal, da želijo novembra – končno – integracijo z enotnimi vozovnicami za vse oblike javnega potniškega prometa, od vlakov, preko avtobusov do mestnega prometa, uveljaviti za vse potnike. Vsi ponudniki prevozov zatrjujejo, da so na nov preskok pripravljeni, če bodo na ministrstvu le dali znak za začetek.

Če je slovenski avtobusni park razmeroma sodoben, se potniške garniture Slovenskih železnic starajo. Družba Slovenske železnice – Potniški promet (SŽ – PP), ki ima desetletno koncesijo za opravljanje potniškega prometa, je junija objavila javni razpis za nabavo 25 novih potniških garnitur. Prvotno je bilo predvideno odpiranje ponudb 4. avgusta, drugi rok, minuli ponedeljek, 11. september, je bil podaljšan še za štirinajst dni na 25. september.

Javni potniški promet država in lokalne skupnosti izdatno finančno podpirajo. Modela za SŽ in za avtobusne prevoznike sta različna, vsi pa dobivajo sredstva za opravljanje koncesijskih linijskih prevozov in subvencije za šolske prevoze. Subvencije za dijaške in študentske prevoze plačuje država preko ministrstva za infrastrukturo in prostor, (osnovno)šolske prevoze pa subvencionirajo občine.

Iz infografike je moč razbrati, koliko denarja dobijo avtobusni prevozniki (predstavljeni so tisti, ki so v letu 2016 dobili več kot milijon sredstev od porabnikov javnih sredstev) v obliki koncesijskih prilivov in subvencij za dijaške in študentske prevoze od ministrstva, koliko za šolske prevoze od občin, v razliki pa se skrivajo prilivi od ostalih porabnikov javnih sredstev – od šol do državnih organov; včasih gre tudi samo za posamezne vozovnice.

Prijavi sovražni govor