Triglav na Siciliji namesto na misiji

Šele čez deset dni bo jasno, kaj je narobe in kdaj bo ladja plula.
Fotografija: Velika verjetnost je, da so motorji na ladji odpovedali zaradi napačne uporabe ali slabega vzdrževanja. FOTO: Tomi Lombar/Delo
Odpri galerijo
Velika verjetnost je, da so motorji na ladji odpovedali zaradi napačne uporabe ali slabega vzdrževanja. FOTO: Tomi Lombar/Delo

Koper – Vojaška ladja Triglav je v precejšnji zagati. Namesto da bi bila s 45 pripadniki Slovenske vojske na misiji pri preprečevanju begunskih in tihotapskih poti v Sredozemlju, tiči v pristanišču v Augusti na Siciliji, saj zaradi okvare vseh treh motorjev ne more pluti. Tiskovni predstavnik Slovenske vojske Simon Korez še ne ve, kaj je narobe.

Kako lahko pride do okvare na vseh treh motorjih hkrati, nam včeraj nihče ni mogel jasno odgovoriti. »Na odgovor moramo počakati vsaj deset dni,« je povedal Simon Korez. Največja slovenska vojaška ladja se je na mednarodno misijo za razbitje tihotapskih mrež iz Kopra odpravila 20. aprila in po 56 urah prispela v Augusto, tik pred tem pa je računalnik pokazal, da je prišlo do napake na tesnilu glave motorja, je pojasnil Simon Korez. Zato so poklicali pooblaščenega serviserja tovarne MTU – podjetje Duing z Reke, s katerim ima Slovenska vojska pogodbo o servisiranju ladijskih motorjev. Ta je ugotovil, da je napaka na tesnilu enega od motorjev in jo v kratkem času odpravil.

Toda na testni plovbi se je pokazalo, da je napaka resnejša, saj so se težave s tesnili pokazale tudi na drugih dveh motorjih. »Ker tesnil ni mogoče takoj dobiti, so zadolžili serviserja, naj poizve, kje jih je lahko čim prej dobijo. Računamo, da bo v desetih dneh znano, kaj vse bo treba popraviti in kako dolgo bodo trajala dela. Takrat bo tudi znano, ali bodo vojaki počakali na popravilo v Augusti ali pa bodo (vsaj začasno) prekinili misijo,« je povedal Simon Korez. Pojasnil je tudi, da ima ladja v nekaj manj kot osmih letih (v Koper je priplula 21. novembra 2010) za sabo 4000 ur plovbe in da je pred enim letom opravila servis motorjev. Prav nič ni kazalo, da bi bilo z njimi kaj narobe.
 

Brez generalnega servisa


O zadevi smo povprašali tudi dva dobra poznavalca ladijskih motorjev, ki nista želela biti imenovana. Oba sta zatrdila, da gre za najbolj spoštovane motorje v ladjarskem svetu. Na ladji so trije motorji MTU, vsak z močjo 2880 kilovatov, ki bi morali zdržati precej več kot 4000 ur brezhibnega delovanja, je dejal eden od dveh strokovnjakov. Že napaka na enem motorju bi bila precej nenavadna, da pa je prišlo do napake na vseh treh motorjih skoraj hkrati, pa kaže na sistemsko napako ali pa na napačno uporabo motorjev.

Kaj bi lahko bilo narobe, nista mogla ugibati. »Taki motorji odpovejo le, če jih pregrejejo, če jih preobremenjujejo, če se turbine znajdejo v kakšni oviri, umazaniji ...,« je ugibal eden od sogovornikov. In dodal, da bi bilo povsem logično, če bi bilo treba po 4000 urah plovbe opraviti generalni servis (popravilo) na vseh treh motorjih, ki premorejo skupaj 48 cilindrov. »V Slovenski vojski bi morali natančno vedeti, kdaj je treba narediti generalno popravilo. Po moje bodo zdaj ocenjevali, ali je potrebno odpreti glave vseh 48 cilindrov in natančno preveriti, kakšna popravila so potrebna. Za takšno delo pa je treba najmanj en mesec časa. Drugo pa je, če bodo zamenjali samo tesnila na nekaj cilindrih, na katerih so zdaj zaznali okvaro, vendar bodo tvegali okvaro že na naslednji vožnji,« je povedal naš vir. Po njegovih podatkih so v ladjedelnici Almaz v Sankt Peterburgu pred več kot osmimi leti vgradili nove motorje, ki so bili že več let pred tem v skladišču.
 

Vojska čaka


Zaradi nejasnosti glede tega, kaj vse je treba popraviti in kakšni bodo dobavni roki, zdaj še ni jasno, kako dolgo bo trajalo popravilo in koliko bo stalo. Na misiji v Italiji je 45 pripadnikov Slovenske vojske, od tega 39 na ladji, ki v teh dneh opravlja vzdrževalna dela in čaka na odločitev. Ta bo predvidoma znana do prvega junija.

Ladja Triglav 11 je dolga 49 metrov in široka 9,2 metra, poleg treh motorjev ima na premcu še premični bočni propeler, kar prispeva k njeni okretnosti. Vrednost ladje je bila ocenjena na 50,5 milijona ameriških dolarjev, s katerimi je Ruska federacija poplačala del dolga Sloveniji. Ob prihodu v Koper so ocenili, da bo strošek zanjo znašal 985.000 evrov na leto. Ob ekonomski vožnji porabi 150 kilogramov goriva, ob največji hitrosti (30 vozlov) pa 1800 kilogramov goriva na uro.

Komentarji: