Čim hitrejši vlak, tem počasnejši internet

Kitajske oblasti hočejo s predlogom novega zakona internet očistiti »govoric in vulgarnosti«.

Objavljeno
27. december 2012 22.22
CHINA-RAILWAY/
Zorana Baković, Peking
Zorana Baković, Peking
Peking − Z novim vlakom lahko iz Pekinga v enem popoldnevu prispete v Kanton na večerjo; drvi 300 kilometrov na uro, med vožnjo pa potniki nimajo veliko časa za prevratne misli.

Ko sem zadnjič potovala z vlakom iz Beograda v Ljubljano, sem za petsto kilometrov dolgo potovanje potrebovala več kot osem ur. Ko se bom prihodnjič usedla v vlak, ki vozi iz Pekinga v Kanton, bom v tem času prepotovala 2298 kilometrov.

Toda ko se mi je že zazdelo, da je Kitajska presegla samo sebe v sodobni tehnologiji in s hitrostjo najnovejšega vlaka zmanjšala svojo zemljepisno velikost, se je prekinila internetna povezava, takoj ko sem poskušala preveriti, koliko časa bi potovala v Tibet in katera dovoljenja bi potrebovala za novinarske intervjuje na himalajskih višavah.

Kakor da bi v nekem partijskem programu zapisali, da mora biti internet zaradi čedalje večje hitrosti vlakov v državi čedalje počasnejši. To ne more biti naključje. Kitajsko vodstvo sistematično ohranja takšno neskladje.

Prav takrat, ko so v sredo odprli najdaljšo in najhitrejšo železniško progo od Pekinga do Kantona, je zakonodajni odbor kitajske skupščine začel obravnavati predlog novega zakona o »učinkovitejši zaščiti internetnih informacij«. Po člankih v državnih medijih lahko sklepamo, da bodo zakon sprejeli. Vsi kitajski »netizeni« bodo zato morali navesti svoje ime in priimek, kadar bodo na internetu objavili svoj spletni dnevnik, mikrospletni dnevnik ali kakršno koli drugo besedilo.

Udeležence družabnih omrežij so že na začetku leta pozvali, naj se registrirajo, da bi internet očistili »govoric in vulgarnosti«, zdaj pa bodo to tudi po zakonu dolžni storiti. Poleg tega bodo z zakonom blokirali tuje vire za spletne knjige, novice in glasbo. Internetni filtri bodo dodatno okrepljeni, zato bo precej težje odpirati tuje portale z informacijami o Kitajski, brati članke o bogastvu kitajskih voditeljev ali objavljati utemeljene sume o podkupljivosti konkretnih lokalnih uradnikov.

Na začetku mandata nove generacije partijskih voditeljev so številni spet začeli upati, da se bo prebujeni občutek za demokratičnost v kitajskem kibernetičnem prostoru uveljavil tudi v resničnem življenju. Toda zakonodajni organ je že začel opozarjati, da generalni sekretar CK in prihodnji predsednik države Xi Jinping ni mislil na takšne reforme, ko je trdil, da samo nadaljnje reforme lahko rešijo partijo in državo. Na pozive k svobodi govora še vedno nihče ne odgovarja, in čeprav se kitajsko vodstvo zaveda, da počasni in blokirani internet škodi poslovnemu ozračju na Kitajskem, bo politika še naprej neomajno nadzorovala informacije.

Ameriška gospodarska zbornica je letos na Kitajskem izvedla anketo, ki je pokazala, da 74 odstotkov podjetij pri poslovanju na kitajskih tleh čuti posledice internetne blokade. Zdaj imajo na voljo hitri vlak in mnogim se bo lažje usesti v vlak in odpotovati do partnerja, kakor pa tvegati, da ta ne bo prejel elektronske pošte zaradi občasne paranoidne blokade vse korespondence uporabnikov storitve Gmail.

Proga od Pekinga do Kantona je samo del omrežja superhitrih vlakov, ki je dolgo že 8358 kilometrov, do leta 2020 pa bo predvidoma še enkrat večje. Odprtje proge je pravzaprav svojevrstna spodbuda gospodarstvu, medtem ko se rast BDP upočasnjuje, dobički manjšajo, prihodnost globalnega trga pa je negotova. Superhitri vlak vozi skozi glavna mesta štirih pokrajin (Hebei, Henan, Hubei in Hunan) pa tudi skozi približno dvajset manjših mest, ki doslej niso mogla izkoriščati prednosti hitrega razvoja. Zaradi hitrega prevoza blaga in ljudi bodo številni vlagatelji zdaj preselili proizvodne obrate iz velikih mest v manjša ob novi progi.

Država bo namesto nove finančne injekcije v gospodarstvo raje plačevala za izgubo, ki jo bo ustvarjala železnica. Strokovnjaki predvidevajo, da bo ta velikanska, čeprav bo z vlaki lahko potovalo več kot 200.000 potnikov na dan, cena enosmerne vozovnice pa bo znašala najmanj 140 dolarjev. Toda to je cena, ki jo zahteva kitajski razvoj. Hiter na zemlji, počasen v kibernetičnem prostoru. Povprečno torej stabilen razvoj.