Edward Snowden kot blagovna znamka

Ruska zvezna služba za intelektualno lastnino je že dobila tri zahtevke za avtorsko zaščito podob Edwarda Snowdna.

Objavljeno
12. avgust 2013 19.08
GERMANY-US-SECURITY-INTELLIGENCE-INTERNET-SNOWDEN-ASYLUM
Polona Frelih, Moskva
Polona Frelih, Moskva
Moskva – Ruska zvezna služba za intelektualno lastnino Rospatent je že prejela tri prošnje za avtorsko zaščito treh podob, na katerih je znani ameriški ubežnik Edward Snowden. Strokovnjaki za avtorske pravice so prepričani, da gre za poskus ustvarjanja dobička z obrazom, ki je, čeprav se pojavlja na le nekaj fotografijah, postal medijski obraz leta.

Prošnje je vložilo rusko založniško podjetje Politični razred, ki ni navedlo, da gre za obraz nekdanjega pogodbenega sodelavca ameriške Agencije za nacionalno varnost (NSA), ampak so zvito napisali, »da je omenjene podobe mogoče povezati z njim«. Na rumeno-rdečem portretu Snowden spominja na revolucionarja Che Guevaro, drugi ga prikazuje v zaporu, tretji pa je črno-bela grafika; podlaga za vse tri podobe je najverjetneje njegov portret, ki je bil najprej objavljen v Guardianu, zdaj pa že dva meseca polni naslovnice vseh svetovnih časopisov.

Stanislav Kaufman, ustvarjalec blagovne znamke Putinka, vodke, ki s svojim imenom spominja na priimek ruskega predsednika, meni, da se ruski podjetniki držijo pregovora: »Kuj železo, dokler je vroče,« zato bodo na račun Snowdnove podobe poskušali ustvariti hiter dobiček, kar je mogoče samo, dokler se bo ta pojavljala v medijih. »Če je iz podobe jasno, da gre zanj, lahko Snowden na sodišču izpodbija uporabo svojega obraza v komercialne namene. Ima dobre možnosti za zmago,« pojasnjuje Kaufman. Ivan Bliznec iz Ruske državne akademije za intelektualno lastnino meni, da je to cinična pobuda, saj je nadaljnja usoda Snowdna negotova, čeprav ima v žepu začasni azil za leto dni.

Izogibanje politikom

Marketinški strokovnjaki se pri ustvarjanju blagovnih znamk praviloma izogibajo politikov, saj je njihova priljubljenost običajno kratkotrajna, to pa ni mogoče trditi za predsednika Vladimirja Putina, ki ga še v tretjem predsedniškem mandatu podpira več kot 60 odstotkov državljanov. Leta 2003, ko se je vodka Putinka prvič pojavila na trgu, so na mesec prodali milijon steklenic, že tri leta pozneje pa je bila druga najbolj priljubljena vrsta vodke v Rusiji, saj so do takrat po ocenah marketinške agencije Biznes Analitika prodali že za pol milijarde dolarjev steklenic. »Putin je zelo neneklonjen uporabi svojega imena v komercialne namene,« je bil jasen njegov tiskovni predstavnik Dmitrij Peskov, ki je hkrati dal vedeti, da ne bodo šli v tožbo, saj ne gre za neposredno kopijo predsednikovega priimka.

Svoje ime in podobo so zadnja leta patentirali številni znani Rusi; nekateri poskušajo tako preprečiti njihovo uporabo v komercialne namene, drugi pa tržijo svoje podjetje. Kot prva se je za ta korak leta 2011 odločila ritmična gimnastičarka, poslanka dume in domnevna Putinova spremljevalka Alina Kabajeva, sledili pa so ji pevci in pevke Filip Kirkorov, Alla Pugačova, Zemfira, Dima Bilan, nogometaš Andrej Aršavin, boksar Dmitrij Pirog, plavalec Vladimir Salnikov, politik Vladimir Žirinovski, nekdanja vohunka Ana Čapman ter nekdanja primabalerina Bolšoj teatra Anastasija Voločkova, ki je zaščitila svojo podobo z labodom in frazo »teatralna balerina Anastasija Voločkova.«