Hitra prehrana, hiter dobiček, hiter padec

Inšpektorji so se v skrbi za zdravje lotili tudi najbolj priljubljenih restavracij na Kitajskem.

Objavljeno
24. julij 2014 18.09
Zorana Baković, zunanja politika
Zorana Baković, zunanja politika

Kadar kitajske oblasti začnejo vestno čistiti svojo kaotično shrambo, na oltarju hitrega razvoja padajo glave. V sredo so aretirale pet oseb in proti njim sprožile preiskavo, ker so tujim verigam s hitro prehrano dobavljale meso s poteklim rokom trajanja.

Med aretiranimi je vodja šanghajskega podjetja Husi Food, katerega lastnica je ameriška poslovna skupina OSI, zato vsi spet pri tujih podjetjih iščejo krivca za sistemsko bolezen, ki že dolgo časa ogroža varnost hrane na Kitajskem.

Inšpektorji so odkrili, da so meso, ki ga je Husi dostavljal restavracijam McDonald's, Kentucky Fried Chicken (KFC) in Pizza Hut, samo prepakirali in zamenjali deklaracijo o roku trajanja. Priljubljene hamburgerje, piščančje specialitete in nadeve za ameriško različico italijanske pice so pravzaprav pripravljali z mesom, ki bi moralo po higienskih predpisih že zdavnaj končati v smetnjaku.

Jesti po kitajsko

»Če živite na Kitajskem, se morate navaditi jesti meso, ki ni najbolj sveže,« je dogodek komentiral neki 24-letni Šanghajec. »Če pa vztrajate pri tem, da mora hrana imeti pravilen rok trajanja, nazadnje ne boste imeli več kaj jesti.« Neki delavec iz podjetja Husi je ravnodušno ugotovil, da »zaradi hrane s poteklim rokom trajanja nihče ne bo umrl«. Pri tem je očitno namigoval na precej nevarnejše strupene snovi, ki jih pogosto ne omenjajo med sestavinami živil, ki jih prodajajo na kitajskem trgu.

Kljub temu je anketa, ki jo je internetni portal Sina opravil v četrtek, pokazala, da 69 odstotkov kitajskih ljubiteljev hitre prehrane ne bo več hodilo v McDonald's in KFC, 77 odstotkov pa je prepričanih, da so v restavracijah s hitro prehrano gotovo vedeli, kakšno meso kupujejo. Prav v tej anketi se morda skriva cilj te kampanje. Kitajska bi se rada znebila močnih Američanov, ki že skoraj tri desetletja spreminjajo kulturo prehrane njenih prebivalcev. In pri tem so nepremagljiv tekmec za vse domače ponudnike, ki bi s hitro prehrano prav tako radi hitro ustvarjali dobiček. Samo če bi imeli zlate oboke v obliki črke »M« ali polkovnika Sandersa, narisanega na velikih košarah, polnih piščančjega mesa.

Noben tuji poslovnež ne oporeka temu, da je varna hrana izjemno pomembna, vendar mnoge skrbi, da bo preiskovanje podjetij, ki dobavljajo meso ameriškim verigam restavracij s hitro prehrano, močno vplivalo na strukturo tega trga. KFC ima na Kitajskem 4563 restavracij, McDonald's več kot 2000, Pizza Hut pa na domače naslove dostavlja več sto milijonov pic. Njihovo poslovanje je vredno več milijard dolarjev.

Uveljavitev hitre prehrane na Kitajskem je tesno povezana z gospodarskimi reformami in je sestavni del velike preobrazbe kitajskega načina razmišljanja in življenjskega sloga. V kitajski tradiciji je bila že sama besedna zveza »hitra prehrana« paradoksalna, saj je prehranjevanje pomenilo obred, ki traja. Toda ko so ljudje začeli kupovati osebne avtomobile, je bila predstava o tem, da je kosilo mogoče sprejeti čez okno, tako privlačna, da je McDonald's sklenil partnerstvo z naftno družbo Sinopec. Z njo se je dogovoril, da bodo McDonaldove restavracije, v katere se kupci zapeljejo z avtom, postavili ob čim več bencinskih črpalkah, ki jih ta naftni velikan upravlja po vsej državi.

Z McDonaldom se je na kitajskih tleh prvič pojavilo čisto javno stranišče, saj so po odprtju prve restavracije leta 1990 starši vodili svoje otroke na kosilo v McDonald's med drugim tudi zato, da bi obiskali stranišče. Kakovost javnih stranišč se je tako precej izboljšala, saj so tudi od vseh drugih restavracij začeli pričakovati, da bodo sledile McDonaldovemu zgledu.

Zdaj so McDonald's, KFC in Pizza Hut postali nekakšne postranske žrtve kitajskega napada na poslovno skupino OSI, zasebno družbo iz mesta Aurora v Illinoisu. Ta po vsem svetu upravlja več kot 50 tovarn, lani pa je njena prodaja znašala 6,13 milijarde dolarjev.

Prevarana tudi Japonska

Vodja družbe Sheldon Lavin se je javno opravičil za škandal in ni mogel zanikati trditev kitajskih inšpektorjev o tem, da je vodstvo moralo vedeti za ustaljeno ravnanje dobavitelja, ki je samo prepakiral meso in zamenjal nalepke z rokom trajanja. Kmalu bomo izvedeli, ali bo skupini OSI uspelo preživeti ta napad in koliko je škandal škodil McDonaldu, ki je moral umakniti iz prodaje veliko svojih izdelkov.

Škandal je še večji, ker so ugotovili, da šanghajsko podjetje dobavlja meso tudi McDonaldovim restavracijam na Japonskem, zato je mednarodna – oziroma »globalna«, kakor pravijo kitajski mediji – razsežnost velike prevare dodatno omajala zaupanje kupcev.

Je čiščenje kuhinje ameriških restavracij s hitro prehrano samo del procesa zapiranja kitajskega trga za velika tuja podjetja? Prav vsi bi radi izvedeli odgovor na to vprašanje. Toda nihče ne verjame, da bo meso v kitajskih restavracijah zdaj kaj bolj sveže, kakor je bilo doslej.