Električni avtomobili so za vzdrževanje bolj predvidljivi

Pogovor: Alex Stewart, direktor podjetja Element Energy, o stroških varčnih vozil.

Objavljeno
20. oktober 2017 18.47
Gašper Boncelj
Gašper Boncelj
Na okrogli mizi Zveze potrošnikov Slovenije na temo Zeleni avtomobili v letu 2020 je sodeloval tudi Alex Stewart, direktor podjetja Element Energy, ki je za Evropsko potrošniško organizacijo BEUC pripravil študijo o avtomobilih z majhnim izpustom in njihovem prihod­njem vplivu na potrošnike.

Kaj je bil cilj vaše študije in kaj so njene bistvene ugotovitve, tudi za Slovenijo?

Glavni cilj študije je bil ugotoviti, ali bo imel prehod k avtomobilom z manjšimi ali ničelnimi emisijami pozitiven ali negativen učinek na kupce. Ugotovili smo, da ima že prehod k učinkovitejšim bencinskim in dizelskim motorjem, brez elektrifikacije, za potrošnike ugoden učinek. Prihranek pri gorivu nadomesti dodatne stroške za nakup te naprednejše tehnike. Zato bi jih bilo treba še bolj razvijati v smislu učinkovitosti. Pri bolj radikalnih tehnikah, kot so priključni hibridi ali povsem elek­trični avtomobili, smo ugotovili, da bodo z znižanjem cen akumulatorjev imele zelo ugodne učinke za kupce. Gre za manjše stroške za gorivo in vzdrževanje, to velja že v prvih štirih letih lastništva, še bolj pa za drugega in tretjega lastnika, saj bosta imela zanesljiv avtomobil z majhnimi stroški.

Če sem slišal prav, po vašem ne držijo trditve industrije, da je proizvodnja učinkovitejših avtomobilov dražja.

Da. Ko je v preteklosti evropska komisija presojala politiko glede emisij novih avtomobilov in zahtevano mejo izpusta CO2 130 g/km za leto 2015, so ugotovili, da so bile stroškovne ocene za dosego tega cilja, ki jih je navajala industrija, mnogo previsoke. Ko se enkrat postavi cilj, je industrija zelo inovativna in predstavi naprednejšo tehniko veliko hitreje in z nižjimi stroški, kot se sprva misli. Ti stroški se zlahka nadomestijo s prihrankom pri porabi goriva. Industrija pač vedno zelo pazi, da ne bi podcenjevala stroškov, pri tem ne gre za zavajanje, pač pa zelo veliko previdnost. Naj dodam, da so druge organizacije, npr. International Council on Clean Transportation, ICCT), glede stroškov bodoče tehnike še veliko bolj optimistične, kot smo mi.

Kdaj bosta hibridni in električni avto z vidika skupnih stroškov lastništva na enaki ravni kot avtomobil s konvencionalnim pogonom?

Odvisno od razvoja akumulatorjev, a pričakujemo, da se bo to zgodilo v obdobju 2021–2025, in to velja brez kakršnih koli spodbud.

Omenjate akumulatorje. Ti so očitno glavni izziv?

Da, posebno za povsem električne avtomobile. Doseči je treba manjše stroške proizvodnje, povečati doseg in omogočiti hitrejše polnjenje.

Na podlagi česa pa sklepate, da se bo to res zgodilo?

Na podlagi pogovorov s proizvajalci baterijskih celic in sklopov, akademiki in tistimi, ki razvijajo njihovo kemijsko sestavo.

Prej ste poudarili ugodne stroške za drugega in tretjega lastnika. Nam razložite?

Za prvega lastnika je glavni strošek izguba vrednosti vozila, za drugega in tretjega pa je glavnina strošek za gorivo in vzdrževanje. Pri avtomobilu s klasičnim motorjem se lahko zgodi t. i. strošek presenečenja, ko se nekaj nepričakovano pokvari. Električni avtomobili so glede tega veliko bolj predvidljivi, imajo manj premikajočih se delov, pričakujemo, da bodo trajali dlje in z manjšimi stroški vzdrževanja. V svojem življenjskem obdobju bodo cenejši kot bencinci ali dizli, tudi če bo treba zamenjati akumulator.

Ampak, ali ni menjava akumulatorja v električnem avtu zelo draga?

Naša študija kaže, da je v življenjskem ciklu električnega avta za 10 tisoč evrov manj stroškov kot pri klasičnem motorju. Torej tudi če zamenjate akumulator, lahko še vedno prihranite.

Kaj pa cena električne energije? Če bodo električni avtomobili postali bolj množični, si bo svoje želela vzeti država. Tako kot si zdaj pri bencinu in plinskem olju in tega ni malo.

Električno energijo za električna vozila je v gospodinjstvih težko posebej obdavčiti, saj je težko ločevati, kdaj doma polniš avto ali električno energijo porabljaš za kaj drugega. Bolj verjetno bodo države izgubljeni davčni prihodek iz goriva nadomestile s plačilom za vožnjo po cestah na prevoženi kilometer, in to v razmerju z emisijo CO2, pri čemer bo v prednosti električni pogon. V splošnem pričakujemo, da bo cena električne energije le malce zrasla, saj je bo več proizvedene iz obnovljivih virov, precej verjetno je tudi, da bo cena bolj nihala. Če pa bomo lahko izbirali, kdaj bomo polnili avto, recimo v času nižje tarife, ali celo, da bo naš avto vračal elektriko v sistem, bo to za uporabnika še bolj ugodno.

Veliko se govori o subvencijah za električne avtomobile in priključne hibride. So res potrebne ali so nesmiselne?

Če pogledate Norveško, kjer so elek­trični avtomobili najbolj uspešni (42 odstotkov v prodaji vseh novih avtov), je to predvsem zaradi ogromnih davčnih olajšav; sicer obstajajo še druge ugodnosti, na primer prosti vozni pasovi, v glavnem pa je pomembno tisto prvo. To je nujno v tej generaciji, ko so električni avtomobili še dragi. Ko pa bodo cenejši in bo prodaja rasla, se bodo spodbude zniževale ali pa bo šlo za druge oblike manjših ugodnosti.