Nove smernice v razvoju varnostne opreme

Industrija razvija nove in nove rešitve za varnejši motociklizem.

Objavljeno
13. marec 2015 19.10
Blaž Kondža, Na kolesih
Blaž Kondža, Na kolesih
Marec nas je zelo kmalu razveselil z lepimi sončnimi dnevi in prijetnimi temperaturami, ki so na plano privabile tako zvončke kot motoriste. Ravno v prvih tednih motoristične sezone so ti zagotovo bolj ogroženi kot drugače, zato je to pravi čas za nekaj nasvetov za varno vožnjo in pogled, v katero smer gre razvoj motoristične opreme, predvsem varnostne.

Motorizem je zagotovo ena najprijetnejših oblik preživljanja prostega časa, a ima tudi svoja tveganja, ki izhajajo iz golega fizikalnega dejstva. Motorist v nasprotju z avtomobilistom vozi enosledno vozilo, in če iz tega ali onega razloga izgubi ravnotežje, preprosto pade z motorjem. Kateri predeli telesa jo najslabše odnesejo pri padcu, so pred časom objavili raziskovalci visoke šole za medicino iz nemškega Hannovra. Ugotovili so, da je tveganje za poškodbo kolena kar 40-odstotno, sledijo dlani z 22 odstotki in komolci ter boki z 21-odstotno verjetnostjo poškodbe. Nato pridejo na vrsto stopala in gležnji (19 odstotkov), trup (16,5), rame in nadlakti (15). Nevarnost, da bi si poškodovali vrat, je 8,5-odstotna, hrbtenico pa osemodstotna. Seveda pa so posledice poškodbe vratu in hrbtenice hujše kot pri drugih delih telesa, zato bi morala imeti ustrezna zaščita hrbtenice prednost.

Novi standard

Z zaščito hrbtenice se ukvarja novi evropski standard z oznako EN1621-2:2014, ki pomeni nadgradnjo standarda iz leta 2002. Tega se je v motoristični srenji prijelo ime level 2, raven 2 po naše. Ključni novosti prenovljenega standarda sta razširitev temperaturnega območja preizkusov blaženja, ki jih po novem izvajajo v razponu od –10 stopinj do +40 stopinj Celzija, in uvedba dodatnega preizkušanja staranja materiala.

Kako potekajo preizkusi, nam je plastično razložil Jože Šparovec iz motorističnega centra AS Domžale, kjer med drugim zastopajo italijansko znamko Dainese, ki je znana kot pionir v razvoju hrbteničnikov – prvega so izdelali že leta 1978. »Vsa certificirana zaščitna oprema priznanih proizvajalcev se v laboratorijih testira z močjo 50 joulov. To si lahko predstavljamo, kot da bi nanjo spustili opeko, težko 2,5 kg, z višine dveh metrov. Če testirana oprema pri udarcu prenese na motoristovo telo silo med 9 in 18 kN, potem govorimo o standardu level 1, če je ta sila pod 9 kN, pa izdelek ustreza standardu level 2.

Raven 2 je minimum

Pri slovenskih zastopnikih naključno izbranih blagovnih znamk motoristične opreme smo preverili, kateri standard izpolnjujejo izdelki iz ponudbe. Vprašanja smo naslovili na zastopnike znamk Alpinestars (Motocenter Laba), BMW (BMW Motorrad Slovenija), Dainese (AS Domžale), Nolan (Compaco) in IXS (Delta Team Krško). Povedali so nam, da večina njihove zaščitne opreme – ščitniki v jaknah in hlačah, hrbteničniki – ustreza najnovejšemu standardu level 2 oziroma ga presega. Zapišimo še, da na primer Alpinestars in BMW za izdelavo ščitnikov uporabljata posebno poliuretansko peno, ki je prožna in se segreta na telesno temperaturo odlično prilagaja telesu. Ravno pri Alpinestars, ki opremlja tudi aktualnega prvaka Marca Marqueza, so za letošnjo sezono z uvedbo novega standarda prenovili ponudbo hrbteničnikov in ščitnikov.

Ozaveščenost in »varčevanje«

Kakor pravijo trgovci, je zavedanje o pomenu zaščitne opreme med slovenskimi motoristi nadpovprečno v primerjavi z našimi južnimi sosedi. Je pa Boštjan Laba iz Motocentra Laba omenil težavo, ki jo opažajo trgovci z motoristično opremo. Namreč, da ljudje kupujejo motoristično opremo enako kot klasična oblačila in imajo podobna pričakovanja (ohlapni kroji, prvi stik z usnjem, ki se jim zdi trdo in tesno), zato izberejo narobe. Laba tudi ugotavlja, da novopečeni motoristi pogosto varčujejo pri napačnih stvareh: »Za motocikel postrgajo še zadnji evro iz hranilnika, pri opremi, s katero zavarujejo sami sebe, pa gledajo samo na ugodno ceno.« Po njegovem večina šele ob padcu spozna, da se takšno varčevanje ni splačalo. Žal je takrat velikokrat že prepozno. Sicer pa so si naši sogovorniki edini, da se splača kupovati opremo priznanih blagovnih znamk, in to v specializiranih trgovinah, kjer vam bodo znali prodajalci pametno svetovati, saj so večinoma tudi sami v prostem času motoristi.

Varnostne blazine

Naslednji veliki korak za varnost motoristov je zagotovo pojav varnostnih blazin. Na tem področju sta najbolj aktivna Alpinestars s tehnologijo TechAir in Dainese z D-Air. Njune varnostne blazine, ki so tako ali drugače vgrajene v kombinezone, že nekaj let pridno uporabljajo dirkači prvenstva MotoGP. Da še niso prišle v množično uporabo, pa je razlog predvsem v visokih cenah. Sta pa omenjeni znamki veliko truda vložili v razvoj krmilnih enot, ki zagotavljajo pravočasno proženje zračnih blazin, kar je tu ključnega pomena.

Dainese se je povezal tudi s proizvajalci motorjev, konkretno z Ducatijem in Peugeotom, ki sta v izbrane modele vgradila podporo za njegov D-Air. Pa še to: v nasprotju z avtomobilsko zračno blazino je motoristična za večkratno uporabo – če ravno ne strgamo jopiča, zamenjamo le bombico s plinom.